آسیانیوز- خاورمیانه همواره محور تنشهای ژئوپلیتیک بوده است و امروز هم سایه تنشها بر حوزههای بسیاری سایه انداخته است. در این میان صنعت گردشگری که پیشتر هم صنعتی فراموششده و مهجور بود، بیش از پیش آسیب دیده است. این مسئله اهمیت توجه به این حوزه را در شرایط فعلی دو چندان میکند.
در همین راستا، مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی از تغییر شیوههای تبلیغاتی و ترویجی سفر و گردشگری ایران خبر داده و گفته است: «وضع پیشآمده از اراده دستگاه گردشگری خارج است. این مشکلات را با چوب جادو نمیتوان حل کرد. با این وجود، برنامههای تبلیغاتی گردشگری و ترویجی سفر به ایران متوقف نشده است و فعلا روی بازاهای همسایه و منطقهایی و دیگر شیوههای تبلیغات گردشگری متمرکز شدهایم.»
مسلم شجاعی در گفتوگو با ایسنا آمار سفر به ایران را تا پایان ۶ ماه نخست امسال و پیش از وقایع اخیر، بیش از ۴ میلیون و ۱۶۸ هزار نفر اعلام کرد و گفت: «اگر اتفاقهای ماههای اخیر رخ نداده بود، قطعا تعداد گردشگران و مسافران ورودی به ایران بیشتر از این تعداد میشد. متأسفانه با توجه به وقایع اخیر، برنامه بسیاری از مسافران انفرادی و گروههای گردشگری (تورها) به ایران لغو شده است. این موضوع هم برای دوره اوج تقاضای گرشگر خارجی در بهار و هم در پاییز امسال مصداق دارد.»
او اضافه کرد: بیشترین ورود به کشور در ۶ ماه اخیر از کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس ثبت شده است. همچنین تا پیش از لغو پروازهای خارجی، در هفت ماه گذشته (از اسفند ۱۴۰۲ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۳) از مجموع ۲۸ کشوری که ایران یکطرفه با آنها لغو روادید کرده است، میانگین ۲۵ درصد رشد سفر به ایران را شاهد بودهایم. چنانکه از ۲۸ کشور، ۱۶ کشور دارای رشد مستمر بودهاند از این جمله میتوان به تونس، عربستان، کویت، امارات، بحرین، هندوستان، اندونزی، ازبکستان، بوسنی و صربستان اشاره کرد.
او در بخش دیگری از سخنانش گفته است: «اداره کل توسعه گردشگری پیش از اتفاقات یکی دو ماه اخیر، برنامههای تبلیغاتی گستردهای را در کشورهایی که ایران با آنها یکطرفه لغو روادید کرده است، آغاز کرده بود؛ قرار بود در کنار رودشوها (Roadshow) که تا کنون در تعدادی از کشورهای آسیای جنوب شرقی و هندوستان برگزار شده است، تورهای اینفلوئنسر مارکتینگ از کشورهای هند، اردن و مصر نیز در ایران اجرا شود، که به خاطر وضعیت پیشآمده، فعلا متوقف شده است.»
شجاعی با این تاکید که برنامههای تبلیغات گردشگری ایران، موضوعاتی است که با گذر از شرایط فعلی قابل اجرا است، اظهار کرد: «در وضع موجود برنامههای تبلیغی و ترویجی گردشگری ایران متوقف نشده است، اما جنس و نوع اجرای آن متفاوت شده است که متناسب با آن اثرگذاری دارد. موضوع حاضر کاملا امنیتی است و حتی سیاسی هم نیست و با این شرایط، اقدامات میانجیگری که گاه پیشنهاد میشود از جمله برگزاری جلسه با شورای عالی امنیت ملی و یا دعوت از سفرای کشورهایی که ایران را در فهرست قرمز قرار دادهاند فعلا نمیتواند نتیجهبخش باشد تا از این مرحله باید گذر کنیم.»
او بیان کرد: «امیدواریم این دوران گذار، کوتاه و کوتاهتر باشد؛ چراکه طولانی شدن آن به صنعت گردشگری کشور و بخش خصوصی آن صدمههای جبرانناپذیر خواهد زد.»
دیدگاه خود را بنویسید