روزنامه آسیا-پروژه آزادراه قائمشهر به ساری که به عنوان یکی از طرحهای بزرگ زیرساختی در استان مازندران شناخته میشود، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این پروژه که بعد از سالها کشمکش و کمبود منابع مالی وارد مرحله اجرایی شده، باعث اعتراضهای جدی فعالان میراثفرهنگی کشور شده است.
به گزارش ایلنا: در پی آغاز این پروژه، بیژن نامدار، فعال میراثفرهنگی استان مازندران، پس از بازدید میدانی از تپه باستانی واسکس، با اشاره به شواهدی از سفالهای تاریخی که به دورههای مختلف تاریخی از جمله اشکانی و اسلامی تعلق دارند، اعتراض خود را به عدم انجام هرگونه پژوهش علمی در این محوطه ابراز کرد. وی تأکید کرد که محوطه واسکس میتوانست به یکی از مراکز تحقیقاتی و گردشگری مهم تبدیل شود اما بدون هیچگونه مطالعهای، پروژه از این منطقه عبور کرده است.
نامدار همچنین بیان کرد که در هر جای دیگر دنیا، چنین محوطههای باستانی نه تنها به عنوان محلی برای پروژههای عمرانی استفاده نمیشوند، بلکه به عنوان میراثی فرهنگی و تاریخی مورد توجه قرار میگیرند و تبدیل به جاذبههای گردشگری میشوند. وی به طور قاطعانه گفت که تخریب این محوطه به امری عادی تبدیل شده است و بر لزوم توجه بیشتر به تاریخ و فرهنگ این منطقه تأکید کرد.
در پاسخ به این اعتراضات، محسن باستانی، معاون میراثفرهنگی استان مازندران، اظهار کرد که پروژه آزادراه در ابتدا مورد بررسی قرار گرفته و مکاتبات متعددی با دستگاههای مربوطه انجام شده است. او افزود که پروژههای بزرگ راهسازی معمولاً برای انجام مراحل پژوهشی و بررسیهای باستانشناسی، اعتباراتی را اختصاص میدهند و مسئولان پروژه موظف به همکاری با میراثفرهنگی هستند.
باستانی اشاره کرد که در محدوده محوطه باستانی، کارشناسان میراثفرهنگی حضور داشتهاند و حتی در یک مورد نیز گمانهزنی انجام شده تا گزینهای با کمترین آسیب به آثار باستانی انتخاب شود. به گفته او، تخریبهایی که در این محوطه گزارش شده، مربوط به زمان پیش از آغاز پروژه بوده و نه به دلیل اجرای آن.
وی همچنین از توقف پروژه در بخشی از محوطه واسکس به دلیل برخورد لودر با چند گور تاریخی خبر داد و اعلام کرد که اقدامات نجاتبخشی در حال انجام است. به گفته او، پروژه تنها در یک محدوده ۴۰۰ متر مربعی متوقف شده و سایر بخشها همچنان در حال پیشروی است.
چالشهای مالی و هماهنگیهای لازم برای ادامه پروژه
محسن باستانی در ادامه توضیح داد که برای انجام اقدامات نجاتبخشی، نیاز به تأمین اعتبار و هماهنگی میان پژوهشگاه میراثفرهنگی و اداره راه و شهرسازی است.
وی افزود: در مجاورت این محوطه گورستانی پیدا شده که متعلق به دوره اسلامی است که با توجه به توپوگرافی منطقه و رویش درختان در این محوطه احتمال میرود این گورستان به خارج از محدوده باند آزادراه ادامه پیدا کند درحال حاضر هنوز قرارداد مطالعاتی منعقد نشده اما اگر این اتفاق رخ دهد باستانشناسان با گمانهزنی میتوانند به نتایج بهتری دست پیدا کنند./آسیا نیوز
دیدگاه خود را بنویسید