روزنامه آسیا-رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین معتقد است، کم و کیف کارایی رایزن‌های تجاری در کشورهایی که شریک تجاری ایران به‌شمار می‌آیند، شفاف نیست و هیچ گزارش کاری از عملکرد آن‌ها ارائه نمی‌شود.

به گفته رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، اکنون ۱۹ رایزن تجاری ایران در ۱۸ کشور دنیا مستقر هستند. مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با ایلنا درباره کیفیت عملکرد این رایزنان گفت: «حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد از تجارت خارجی غیرنفتی ایران با کمتر از هشت کشور جهان صورت می‌گیرد، در نتیجه این ابهام پیش می‌آید که حضور رایزنان بازرگانی در ۱۰ کشوری که ایران با آن‌ها تجارتی ندارد چه الزامی دارد؟»

وی افزود: «مبادی واردات کالا به ایران از پنج کشور بیشتر نمی‌شود که برجسته‌ترین آن‌ها امارات، چین و ترکیه هستند و ۸۰ درصد واردات کالا به ایران از این پنج کشور صورت می‌گیرد. در همین حال اصلی‌ترین مقاصد صادرات کالاهای ایرانی چین، عراق، ترکیه و افغانستان و چند مورد دیگر هستند و چنان‌که مشاهده می‌کنید در مبادی وارداتی و مقاصد صادراتی نام کشورهای مشابه نیز دیده می‌شود، در نتیجه کشورهایی که شریک تجاری ایران محسوب می‌شوند، پرشمار نیستند.»

حریری ادامه داد: «علاوه بر این‌ها میزان کارایی رایزن‌های تجاری در کشورهایی که شریک تجاری ایران به‌شمار می‌آیند، شفاف نیست و هیچ گزارش کاری از عملکرد آن‌ها ارائه نمی‌شود که گویای تأثیر حضور ایشان در افزایش حجم تجارت ایران باشد، به‌طور مثال از حضور رایزن کنونی ایران در پکن چهار سال می‌گذرد، اما در این چهار سال حجم تجارت ایران و چین تغییری نکرده است، البته ممکن است آمار تجاری حاکی از رشد ارزش تجارت باشد، اما این رشد برآمده از تغییر قیمت‌های جهانی است و در پی افزایش وزن کالاهای تجاری حاصل نشده است.» 

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: «مهم‌ترین وظیفه رایزنان بازرگانی گشایش مسیر تجارت برای بخش خصوصی در پیشبرد ‌فعالیت‌های اقتصادی است، اما دست‌کم در حوزه چین رایزن بازرگانی ایران در این کشور نه تنها کمکی به بخش خصوصی نمی‌کند، بلکه بر سر راه فعالان بخش خصوصی مانع‌تراشی نیز می‌کند.» 

حریری در پاسخ به این‌که بهتر است رایزن بازرگانی از میان بخش خصوصی انتخاب شود، اظهار کرد: «این درست نیست، زیرا رایزنی بازرگانی یک وظیفه حاکمیتی است و کار بخش خصوصی نیست. رایزنان بازرگانی در واقع مأمورین دولت هستند، اما اکنون نه مأموریت رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای هدف مشخص است و نه هیچ معیاری برای سنجش عملکرد آن‌ها وجود دارد و این در حالی است که فعالیت یک رایزن تجاری در یک کشور خارجی و تسهیلاتی که برای حضور او فراهم می‌آید، هزینه‌ای را بر کشور تحمیل می‌کند.» 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در پاسخ به پرسشی درباره کیفیت عملکرد رایزنان در جذب سرمایه‌گذاری خارجی به ایران گفت: «آمار گویای این است که در ۲۵ سال گذشته به‌طور متوسط سرمایه‌گذاری خارجی در ایران سالانه رقمی بین ۲ میلیارد تا ۲.۵ میلیارد دلار بوده و این رقم بسیار ناچیز است. در نتیجه وقتی بستر لازم برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در کشور فراهم نیست، حضور رایزن به تنهایی نمی‌تواند به این اتفاق بینجامد.»/آسیانیوز