همایون فدایی ـ در نخستین روز از ششمین نمایشگاه خودرو ، قطعات خودرو و صنایع جانبی شهر آفتاب 1403 که در سالن همایش‌های بین‌المللی «شهر آفتاب» برگزار شد، با مهندس خبازی، مدیر فروش شرکت «سروش موتور مبنا» گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد:  

*از نظر شما نمایشگاه امسال چه نقاط قوت و ضعفی داشت؟

خوشبختانه نمایشگاه‌ها هر سال بهتر از سال قبل برگزار می‌شود. این غیرقابل کتمان است. با توجه به  آماری هم که بنده از نمایشگاه به‌دست آوردم، خوشبختانه از خودروهای برقی خیلی زیاد رونمایی شد. اگر خودروهای برقی وارد بازار شوند، فکر می‌کنم کمک بزرگی به صنعت خودروی سواری خواهد شد و سطح بالای آلایندگی هوا هم به حداقل خواهد رسید.

*شرکت شما چه فعالیتی انجام می‌دهد؟

شرکت سروش موتور مبنا (یا سروش دیزل سابق) در حال حاضر تولیدکننده و واردکننده خودرو است که هم در بخش دیزل سنگین و هم در بخش خودروهای سبک سواری فعالیت می‌کند.

* درخصوص بحث نظارت و کنترل کیفی هم توضیح بفرمایید.

تقریباً حدود 10 سال است که این شرکت فعالیتش را شروع کرده است و ما از همان ابتدا خط تولید دو مدل کامیونت 6 تن و 8 تن هیوندایی را داشتیم. خط تولید ون هیوندایی در دو مدل 14 نفره و 17 نفره همچنان وجود دارد. از سال گذشته با توجه به نیاز بازار، به‌صورت وسیع‌تری وارد حوزه حمل و نقل مسافر شدیم و دو مدل اتوبوس به خط تولید اضافه کردیم. الان دو اتوبوس VIP با ظرفیت 27 نفر و یک اتوبوس سازمانی 57 نفره را داریم که خوشبختانه درصد بالایی از سهم خط تولید را دارد. همچنین یک مدل خودروی سواری برقی در داخل مونتاژ می‌کنیم که در واقع پلاک هیبریدی است. خودروی برقی، دو موتور برقی و یک موتور بنزینی دارد که در واقع شارژر باطری موتور برقی به‌حساب می‌آید و نیرو محرکه ماشین، برق است و قیمتش سه میلیارد تومان است.

* لطفا از گذشته و روزمه کاری و سوابق شرکت بگویید؟

ما از سال 94 فعالیت خودمان را با پرسنل باتجربه‌ای که در صنعت خودرو فعالیت داشتند، در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان آغاز کردیم. ما یک شرکت کاملاً خصوصی هستیم و در حال حاضر باتوجه به نیازی که در بازار وجود دارد، خط تولید‌های دیگری را هم گسترش دادیم و اخیرا در منطقه اقتصادی سلفچگان حدود 300 هزار متر زمین خریدیم که در حال ساخت است و انشاءالله بتوانیم خط تولید اتوبوس‌های بین شهری را تولید ‌کنیم که در حوزه حمل و نقل داخل کشور، بتوانیم خدمتی انجام بدهیم. از بابت تعداد پرسنل، به‌صورت مستقیم در سطح تولید کارخانه حدود 350 نفر مشغول به کار هستند، با توجه به این‌که بخش عظیمی از کار ما توسط پیمانکار که اکثراً در همان منطقه هستند، انجام می‌شود. 

* آیا از تولید راضی هستید؟

خدا را شکر خوب است. اگر یک‌سری از مشکلات کلی مرتفع شود، تولید کار جذابی است، اما متأسفانه بعضی از قوانین دست‌وپا گیر در حوزه صنعت خودرو یا هر صنعت دیگری وجود دارد که گاهی برایمان خسته‌کننده می‌شود. ولی در کل، کار تولید به‌حدی جذاب و شیرین است که ما همچنان مقاومت می‌کنیم و ادامه می‌دهیم.

* از مشکلاتی که در مسیر تولید وجود دارد بگویید؟

مشکلات که زیاد است و بسیاری از همکاران ما هم مطرح کردند. اما یکی از مشکلاتی که خودروسازان دارند مسأله ارز است که اگر توسط دولت و وزارت صمت حل شود، فکر می‌کنم بخش عظیمی از مشکلات خودروسازان رفع خواهد شد. 

* آیا با مشکل برق و انرژی هم مواجه هستید؟

نه خیلی زیاد. چون ما یک هلدینگ هستیم که کارخانه‌های دیگری هم داریم مثل کارخانه فولاد و... که آن‌ها انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و آن‌ها بیشتر از این مسئله متضرر می‌شوند. ولی در بحث خودرو خوشبختانه با ژنراتورهایی که الان تهیه کردیم، می‌توانیم کارمان را انجام بدهیم و کمبود انرژی آن‌قدر در کار ما تأثیری ندارد. 

* چه برنامه‌هایی برای آینده دارید؟

ما یک شرکت کاملاً خصوصی هستیم و همیشه نگاهمان به آینده بوده و مدام بازار جهانی را رصد می‌کنیم. ما شرکتی در امارات داریم که که بازار دنیا را رصد می‌کند و تحقیقات مختلفی انجام می‌دهد. خوشبختانه همیشه به سمتی رفتیم که بتوانیم بهترین باشیم. مثلاً در همین چند سال اخیر در بازار خودروی ایران، ما تنها شرکتی بودیم که توانستیم بعد از تحریم‌ها حتی برند غیرچینی را در داخل ایران تولید کنیم. در زمینه خودروی وارداتی هم سعی کردیم بهترین‌ها را وارد کنیم. ما همیشه دنبال بهترین‌ها بودیم و این مسیر را در آینده هم ادامه خواهیم داد.

* اگر سخنی با مسئولین دارید، بفرمایید؟

ضمن عرض خسته نباشید به تمام مسئولینی که واقعاً زحمت می‌کشند و از تولید حمایت می‌کنند، خواهشی دارم و آن این است که در زمینه مسائل ارزی، مشکلات را برای همه تولیدکنندگان، کمی مرتفع کنند. حمایت‌های خوبی انجام می‌شود، ولی امیدوارم بتوانند مشکلات حاشیه‌ای را برای کل صنایع حل کنند. 

* اگر مایل هستید از شخص یا ارگانی قدردانی کنید، بفرمایید؟

اول تشکر می‌کنم از پرسنل خط تولید که معمولا خیلی کمتر دیده می‌شوند، آن کارگران زحمتکشی که در خط تولید کار می‌کنند و از خانواده‌های آنها که ما را حمایت می‌کنند، بسیار تشکر می‌کنم، با توجه این‌که کارخانه ما، در منطقه ویژه اقتصادی سلچگان قرار دارد، یک‌سری از نیروهای ما از شهرستان‌های مختلف می‌آیند ‌و مجبور هستند که در طول هفته در این منطقه بمانند و دور از خانواده باشند. دوم از پرسنل ستادی و هیئت مدیره شرکت تشکر می‌کنم. از جناب آقای مهندس طاهری‌زاده که این مجموعه خصوصی را راه‌اندازی کردند که عده‌ای از کارگران بتوانند در آن مشغول به فعالیت شوند. 

بعد از آن، تشکر ویژه‌ای دارم از تمام مشتریانی که تا الان در کنار ما بودند و به ما همیشه وفادار بودند و این را به ما ثابت کردند. دست تک‌تک‌شان را می‌بوسم. مشتری، بهترین دوست و رفیق ماست. انشاءالله که بتوانیم در آینده خدمات بهتری به آنها ارائه بدهیم. همچنین تشکر ویژه‌ای دارم از روزنامه خوب «آسیا» و جناب آقای همایون فدایی که این مصاحبه را انجام دادند. 

عکس: خدیجه جعفری