روزنامه آسیا- دبیر انجمن قطعهسازان ایران در نشست خبری با حضور اهالی رسانه گفت: «ما در جایگاه قطعهسازان کشور نمیدانیم متولی صنعت خودروی کشور کیست و وزارت صمت هیچگاه مسئولیت این صنعت را بهطور کامل قبول نکرده است.»
به گزارش آسیا، نشست خبری رئیس و دبیر انجکم خودروسازان با حضور اهالی رسانه برگزار شد. در ابتدای این نشست، محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن قطعهسازان خودروی ایران گفت: «ما الان در نقطه عطفی در صنعت خودرو قرار گرفتیم. یکی از مطالبات ما در سالهای اخیر یکی این بود که دولت از مدیریت کنار بکشد و دوم اینکه دست از قیمتگذاری دستوری بردارد. اکنون خواسته اول محقق شده و هر چند مطلوب کسانی نیست، اما امیدواریم این مسایل هم بگذرد.»
وی افزود: «در سال هایدهه ۵۰ کرهای ها آرزو می کردند ایران ناسیونال ما را داشتند، اما به هر حال صنعت خودروسازی ایران عقب افتاد با این حال امیدواریم اتفاقی که در ایران خودرو افتاده در سایپا هم بیفتد و دولت تنها نظارتگر و سیاستگذار باشد.»
آرش محبینژاد، دبیر انجمن نیز در این نشست اظهار کرد: «زیان انباشته دو خودروساز دولتی کشور ۲۵۰ هزار میلیارد تومان، بدهی جاری دو خودروساز بزرگ ۴۵۰ میلیارد و بدهی کل صنعت خودروسازی به قطعه سازان ۴۵ هزار میلیارد تومان (بدهی کل معوق تعیین تکلیف نشده) است.»
دبیر انجمن قطعهسازان ایران خاطرنشان کرد: «مردم سالی ۷ میلیون خودرو معامله میکنند که یک میلیون آن از طریق قرعهکشی شرکتهای خودروساز انجام میشود و سوبسید سیاه توزیع شده ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی را در سال ایجاد میکند. ما در جایگاه قطعهسازان کشور نمیدانیم متولی صنعت خودروی کشور کیست و وزارت صمت هیچگاه مسئولیت این صنعت را بهطور کامل قبول نکرده است.»
محبی نژاد تصریح کرد: «مخالف ممنوعیت واردات هرگونه کالای مجاز هستیم، این در حالی است که تعرفه واردات قطعات خودرو پنج درصد است و معیار این تعرفه ارز ۲۸۵۰۰ تومانی است و این خود از ارزش تعرفه کم میکند. با توجه به نوسانات نرخ دلار، ۴۰ درصد ارزش مطالبات کنونی قطعهسازان نسبت به شش ماه اول سال کاهش یافته است. توان خرید مردم به شدت پایین آمده و ما باید سازوکاری داشته باشیم که شکاف بازار را از بین ببریم.»
دبیر انجمن در پایان سخنانش یادآور شد: «خصوصیسازی کار درستی است و ما هم محکم پشت آن ایستادهایم.»/آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید