به گزارش روزنامه آسیا- همایون فدایی ـ نمایشگاه کفش ایران که از ۱۸ تا ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۳ در محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب تهران برگزار شد، درواقع بزرگ‌ترین نمایشگاه تخصصی صنعت کفش کشور است. در حاشیه این رویداد، فرصتی دست داد تا با مهندس مسعود درخشان‌فر، مدیرعامل «کفش مسعود تبریز» گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

* ارزیابی شما از نمایشگاه امسال چگونه بود؟ و نقاط قوت و ضعفش را بفرمایید؟

نمایشگاه این دوره «شهر آفتاب» از نظر برنامه‌ریزی و تبلیغاتی خیلی خوب بود. از بابت ورود نفرات حرفه‌ای و دعوت‌نامه‌ها‌ هم به‌خوبی برگزار شد و باعث شد اشخاص عادی و غیرحرفه‌ای پاگیر معاملات نشوند. مکان برگزاری هم خیلی تمیز و عالی است و بنده نقطه ضعفی ندیدم. کلا شرایط بازار کمی ضعیف است که به این نمایشگاه ربطی ندارد. 

* درباره فعالیت فعلی شرکت خودتان توضیح دهید؟

ما در لاین تولید کفش آغاز به کار کردیم و بعد از تولید، مرحله توزیع است که برای آن برنامه‌های مختلفی داریم و در بخش فروش هم ما در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنیم. رقم کوچکی هم صادرات داریم. 

* در مراحل تولید، چقدر کنترل کیفیت و نظارت بر محصول برایتان مهم است؟

این بخش خیلی مهم است. بزرگ‌ترین قسمت آن هم به‌عهده خود بنده است و به‌طور مستقیم در این حوزه دخالت می‌کنم، با این‌که نفراتی برای امور کنترل کیفی و کنترل تولید داریم، ولی بنده خودسرانه وارد کارشان می‌شوم و هر از گاهی آنها را کنترل می‌کنم. یعنی نظارت همیشگی دارم و جلسات مرتبی برای کنترل کیفیت تولید و پاسخگویی برای امور فروش و مشتریان با همکاران برگزار می‌کنیم.

* لطفا از سابقه فعالیت شرکت بگویید؟

ما به‌صورت مستقیم در سال 82 شروع به فعالیت کردیم و برندهایمان را سال 90، 91 ثبت کردیم. از آن موقع وارد حوزه تولید و فروش برند محصولات کفش و چرم شدیم. درباره موفقیت در کار، دوستان بهتر می‌توانند بگویند که آیا ما برند موفقی هستیم یا خیر، ولی همیشه پتانسیل کارمان این بوده که روز به‌روز بهتر شویم و حجم تولید و کیفیت کارمان بهتر شود. این روند هم ادامه خواهد داشت و در یک نقطه درجا نمی‌زنیم. در مورد پرسنل هم، الان نزدیک به 70، 75 نفر به‌طور مستقیم در کارخانه و فروشگاه‌ها کار می‌کنند و به‌طور غیرمستقیم هم 100، 150 نفر کارمند داریم. 

* چه برنامه‌ای برای توسعه شرکت در آینده دارید؟

اصلی‌ترین اهدافی که ما در مورد طرح و توسعه خواهیم داشت، جذب 30%، 50% نیروی کار کفش تبریز است. ساخت شهر کفش در تبریز و برگزاری برنامه‌های فشن و طراحی و مد لباس و کفش هم در برنامه‌های ماست. 

* چه سخنی با مسئولین و مقامات اجرایی دارید؟

شاید نظر بنده خیلی کارشناسی نباشد، ولی خطاب به مسئولین می‌خواهم بگویم که بازار رقابتی، بهترین نوع بازار است. اگر با بازار کفش و و چرم می‌خواهند رابطه داشته باشند، این رابطه به این شکل نیست که بیایند و در کارها دخالت کنند، بلکه می‌توانند با هموار کردن مسیر کارها، در مورد خرید و فروش، ال سی و معاملات،... به این بازار کمک کنند. ما به اندازه کافی مشکل داریم؛ از جمله تبدیل ارز وارداتی به ارز مصوب که گریبانگیر ماست، ولی درباره بازار کار، اجازه بدهند خودمان تصمیم بگیریم. ما در مورد منابع انسانی هم مشکلات زیادی داریم از جمله منابع انسانی در تمام سطوح از کارگر تا مهندسی تولید، مهندسی فروش و آنهایی که باید از دانشگاه فارغ‌التحصیل بشوند و وارد کار شوند. همچنین در زمینه طراحی و R&D هم کمبود نفرات داریم.

* یعنی شما از دولتمردان انتظار دارید که کمبود نیروی انسانی را رفع کنند؟

بله، اگر بخواهند که صنعت کفش تبریز باقی بماند، الان موقعی است که مسئولین وعده عمل جراحی را انجام بدهند. انرژی مالی بنده حداقل 40% صرف تربیت نیروی انسانی می‌شود. اگر این مسئله، به‌صورت آکادمیک صورت بگیرد، به طبع بنده و همکاران ما مشتاق هستند که نیروی انسانی مجربی جذب کنند و این‌گونه مشکل اشتغال هم حل می‌شود. این صنعت، صنعتی پر کار است، یعنی از نظر کارمند و کارگر، برای نفرات زیادی اشتغال ایجاد می‌کند، ولی متأسفانه مبلغ زیادی برای سرمایه‌‌گذاری صرف آن نمی‌شود. این‌همه سرمایه‌‌گذاری در حوزه‌های پتروشیمی، خودرو و غیره می‌شود که اگر 10% این منابع تخصیص صنعت کفش بشود، می‌تواند بازار خاورمیانه و اروپا را در اختیار بگیرد. 

* اگر می‌خواهید از شخص یا ارگانی قدردانی کنید، بفرمایید؟

خوشبختانه همیشه عنایت الهی شامل حال ما شده است و به همین خاطر، تشکر اول بنده از خداوند متعال است. تشکر بعدی را از خانواده‌ام دارم که شامل پدرم، مادرم، همسرم و برادرهایم هستند. خانواده من، به‌صورت اکیپی در این مسیر با من همراه هستند. همچنین از کارمندان عزیزم تشکر می‌کنم. شعار ما این است که مشتری، خانواده ماست. من از مشتریان عزیزی که به ما اعتماد کردند و ما را به اینجا رساندند، تشکر می‌کنم و همچنین از شما جناب آقای فدایی و روزنامه خوب «آسیا» که این مصاحبه را ترتیب دادید. 

عکس: خدیجه جعفری