آسیانیوز- همایون فدایی ـ در آخرین روزِ بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی تأسیسات، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و تهویه مطبوع، فرصت مغتنمی دست داد تا به گفت‌وگو با  مهندس پوریا نقاشیان، مهندس مکانیک و مدیرعامل شرکت «تهویه تهران» بنشینیم، گفت‌وشنیدی که در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

* نمایشگاه امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

نمایشگاه امسال هم مثل نمایشگاه سال‌های قبل فضا و زمانی برای دید و بازدید با مشتریان، مشاوران، پیمانکاران و ساختن فرصت‌های جدید و معرفی محصولات جدید بود که ما هم در آن شرکت کردیم. متأسفانه امسال، مسائل حاشیه‌ای دیگری هم در کنار نمایشگاه وجود داشت که نه فقط ما، بلکه ذهن تمام همکاران، رقیبان و مشتریان ما را درگیر کرد. اما با تمام مشکلات و سختی‌هایی که وجود دارد، همگی همچنان منتظر و امیدوار برای آینده‌ای بهتر برای همکاران و مردم کشورمان هستیم. درواقع مشکلات اصلی نمایشگاه آنقدر در برابر مسائلی که ذهن ما را درگیر کرده کوچک است که خیلی به آن فکر نمی‌کنیم. 

* در حال حاضر چه فعالیتی انجام می‌دهید؟

فعالیت ما به‌صورت کلی تولید یک‌سری محصولات است که در آنها تخصص داریم و مونتاژ یک‌سری محصولات دیگر که از خارج از کشور وارد و مونتاژ می‌کنیم. 

* لطفا راجع به تنوع محصولات‌تان توضیح بفرمایید؟

محصولاتی که ما برای پروژه‌های مختلف تأمین می‌کنیم، بخشی از آن تولیدی است و بخشی هم مونتاژی که فن کوئل‌ها، هواسازها، ایرواشرها، برج‌های خنک‌کننده، چیلرهای آب و هوای خنک و سیستم‌های VRF هستند. سیستم سرمایش، گرمایش هم داریم که شبیه اسپیلت یونیت است، ولی به‌صورت بزرگتر که یک کندانسینگ یونیت (Condensing Unit) در بیرون نصب می‌شود و تعداد زیادی یونیت داخلی هم به آن سیستم بیرونی متصل می‌شود. یعنی شما یک کندانسینگ یونیت (Condensing Unit) بیرون از خانه دارید، برای ‌پذیرایی یک یونیت، برای اتاق خواب یک یونیت و برای آشپزخانه هم یک یونیت که همه اینها به سیستم مرکزی وصل می‌شود.

* از تولید راضی هستید؟

ما از تولید لذت می‌بریم. از این‌که همکاران ما مشغول به‌‌ فعالیت و تولید هستند و درآمد دارند، راضی هستیم. ولی می‌تواند خیلی بهتر از این باشد. 

* راجع به بحث نظارت و R&D، کنترل کیفیت و تست مراحل تولید یا مونتاژ بگویید؟

ما مهندسان بسیار خوبی در سطح کشور داریم. تمام کسانی که همه تلاش‌شان را می‌کنند که صنعت ما را در سطح بین‌المللی بالا نگه دارند. تقریباً تمام همکاران ما از جمله مهندسین مشاور و حتی مصرف‌کننده‌ها و کارفرمایان به استانداردهای بین‌المللی آگاه هستند و تلاش داریم که در آن سطح کار کنیم. به‌خاطر همین، تیم فنی، مهندسی و R&D ما دائم در حال به‌روز کردن تکنولوژی و کیفیت کالاهای ما هستند تا بتوانیم جوابگوی نیاز مشتریان باشیم. 

* لطفا برای مخاطبان، از رزومه و سوابق تأسیس شرکت بگویید؟

شرکت تهویه تهران، یک شرکت 41 ساله است. این شرکت را پدر من محمد ابراهیم نقاشیان تأسیس کرده و پدرم، کار تولید را نزد عموهای خودش آقایان مهدی و محسن نقاشیان که کارخانه نقاشیان را داشتند، یاد گرفت. کارخانه نقاشیان هم سابقه زیادی در این صنعت دارد و من نسل سوم خانواده هستم که این کار را ادامه می‌دهم. اگر بخواهم سابقه‌ای به‌صورت خانوادگی بگویم، نزدیک به 70 سال است که در این زمینه ما فعالیت داریم. کارخانه ما در شهرک صنعتی شمس‌آباد است و حول و حوش 150 نفر پرسنل تولید و اداری دارد. 

* برای آینده چه برنامه‌هایی دارید؟

ما به آینده‌ای خوب و روشن امیدواریم. محصولات ما در آینده هم استفاده خواهد شد و فقط باید تکنولوژی ساخت قطعات و محصولاتی که در دستگاه‌ها استفاده می‌کنیم به‌روز شود. برنامه ما برای آینده تولید محصولاتی است که امروز در حال مونتاژش هستیم. اگر بتوانیم به این سمت برویم که آن‌ها را هم تولید کنیم، با کیفیتی که حالا درنظر داریم مونتاژ خواهیم کرد در عین به‌روزآوری دستگاه‌ها و تولیدات. ما خودمان را برای آینده‌ای آماده می‌کنیم که در آن بتوانیم محصولاتی که در ایران تولید می‌شود را به کشورهای همسایه صادر کنیم. 

* آیا در حال حاضر صادرات دارید؟

در حال حاضر فکر کردن به صادرات و حساب باز کردن روی صادرات محصولات ما، کار معقول و منطقی نیست. ولی امیدواریم در آینده این کارها را انجام دهیم. 

* اگر سخنی با مسئولین دارید، بفرمایید؟

در مورد سوالی که الان پرسیدید، تا این لحظه فکر نکردم. چیز ساده‌ای که به ذهن من می‌رسد این است که سالهاست درباره حمایت از تولید داخل و حمایت از تولیدکننده صحبت می‌شود و شعارش وجود دارد، ولی متأسفانه کوچکترین اقدامی در این راستا انجام نشده است. ما تابستان گذشته، مشکل قطعی برق داشتیم، یعنی ساده‌ترین امکاناتی که برای تولید باید در اختیار ما باشد را هم نداشتیم. برای حمایت واقعی از تولید، کارهای بسیاری می‌شود کرد؛ یکی این است که مالیات‌ها را در شرایط سخت از روی تولیدکنندگان نه برای همیشه، بلکه موقتی بردارند. متأسفانه حتی همین حمایت جزئی هم برای حمایت از تولیدکننده اتفاق نیافتاده است.

* اگر مایل هستید از شخص یا ارگانی قدردانی کنید، بفرمایید؟

من اگر قرار باشد به معنای واقعی سپاسگزار باشم، از پرسنل شرکت تهویه تهران تشکر می‌کنم که با تمام سختی‌هایی که وجود دارد کنار ما مانده‌اند و تمام تلاش‌شان را برای تولید و ارائه خدمات شرکت به مشتریان می‌کنند. همچنین از شما جناب آقای فدایی و روزنامه «آسیا» هم تشکر می‌کنم که هر سال در نمایشگاه حضور دارید و زحمت می‌کشید برای این‌که صدای ما شنیده شود.

عکس: خدیجه جعفری