روزنامه آسیا-مدیریت دانش بهعنوان فرآیند ایجاد، شناسایی و مدیریت یک سازمان و ساختاردهی آن برای استفاده مؤثر و کارآمد در میان کارکنان و تیمهای آن تعریف میشود. مدیریت دانش امروز چیست؟ مدیریت دانش و ارتباط رو به رشد آن با فرآیندهای مختلف کاری، بهترین شیوههای استراتژی و روندها برای شرکتها، سازمانها و کسبوکارهاست.
سازمانها باید حجم عظیمی از دادهها را در دنیای دیجیتال امروزی مدیریت کنند تا تصمیمات بهتری بگیرند. این امر مستلزم تلاش زیادی است تا اطمینان حاصل شود که دادهها دقیق، بروز و بهراحتی برای کسانی که به آن نیاز دارند قابل دسترسی است. برای مدیریت این نوع فرآیند و استفاده حداکثری از همه آن دادهها که قطعاً در بسیاری از صنایع میتواند آیندهای روشن را تضمین کند، کسبوکارها به راهحلهای مدیریت دانش روی میآورند. مدیریت دانش راهی برای جمعآوری و استفاده بیشتر از اطلاعات است.
مدیریت مؤثر دانش اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است. طی چند سال گذشته، تحولات جهانی و ناکارآمدیها، خطرات و شکافهای دانشی را برای بسیاری از سازمانها آشکار کرده است. در نتیجه، آگاهی و نیل کسبوکارها به افزایش آگاهی در بازار رو به رشد است و 60٪ از متخصصان مدیریت دانش که مورد بررسی قرار گرفتهاند، گفتهاند که در حال حاضر این مسیر را در حال پیشرفت یا در حال افزایش میدانند. علاوه بر این، دو سوم نیزگفتهاند که سازمانها قصد دارند در 12 تا 18 ماه آینده تمرکز خود را بر مدیریت دانش افزایش دهد.
از جمله مزایای کلیدی مدیریت دانش و ابزارهایی که آن را برای شما مفید میسازد، این است که بیشتر میآموزید و این خود قدم مهمی در توسعه فردی شماست تا چه رسد به رونق کسبوکار که ایجاد خلاقیت در کسبوکارتان نیز اولین روزنه امیدواری است. ویژگیهای زیادی وجود دارد که باعث میشود فرد در کسبوکار و کارآفرینی پیشرفت داشته باشد که صد البته تمایل به یادگیری مهارتهای جدید با نگرش باز در تجارت بسیار مفید هستند و این بخشی از مدیریت دانش در کسبوکار است.
دانش مایه حیات هر شرکتی است. بدون کسب دانش، تصمیمگیری، درس گرفتن از اشتباهات و توسعه محصولات جدید برای شما دشوار خواهد بود. مدیریت دانش رویکردی است که ممکن است برای جذب، سازماندهی و به اشتراکگذاری دانش شرکت خود با ذینفعان داخلی و خارجی اتخاذ کنید.
مدیریت دانش مفهومی جدید نیست، فقط چند سالی است که به آرامی در دنیای کسبوکار و دانشگاه در حال توسعه است. فنآوریهای جدید و روشی که ما اطلاعات را ذخیره میکنیم، نحوه عملکرد ابتکارات مدیریت دانش را تغییر میدهد. راهاندازی یک سیستم مدیریت دانش موفق آسان نیست و باید متناسب با نیازها و شرایط منحصر به فرد مربوط به کسبوکار شما باشد. شما باید درک خوبی از نحوه ساختار سیستم خود، موانع احتمالی که بر سر راه شما هستند و مؤثرترین ابزارهایی که شما را قادر به پیادهسازی سیستم خود میکند، به دست آورید.
مدیریت دانش فرآیندی است که به جای اینکه دانش را در اختیار افراد معدودی قرار دهید، آن را برای همه اعضای تیم خود در دسترس قرار میدهید. شرکتها میتوانند با استفاده بهتر از دانش موجود در حوزه خود بهراحتی به اهداف خود دست یابند. فرهنگ یادگیری مستمر توسعه یافته و دانش آزادانه در سراسر سازمان جریان مییابد.
دانش صریح اطلاعاتی است که میتواند کدگذاری شود و انتقال یابد. به اشتراکگذاری این نوع دانش آسان است و میتواند بهسرعت توسط دیگران آموخته شود. برخی از انواع دانش صریح عبارتند از رویههای عملیاتی استاندارد، کتابچههای راهنمای کارمندان و خط مشیهای منابع انسانی که بهصورت علنی در شرکتها و سازمانها قابل مطالعه است. اما به دست آوردن دانش ضمنی بسیار دشوارتر از دانش صریح است. معمولاً شامل مهارتها و تجربههای کارمندان شما میشود که توضیح یا به اشتراک گذاشتن آن با دیگران نیاز به ایجاد محدودیتهای دسترسی دارد. دانش ضمنی شامل دانش چگونگی پشتیبانی از مشتری، مهارتهای طراحی محصول و بهطور خاص موارد مهم مربوط به شرکت شماست.
این دانش را که بهواسطه مسیری که در کسبوکار گذراندهایم روشن شده است، می توان مدون کرد. اینها اطلاعاتی است که در فرآیندهای سازمان تعبیه شده و بیان نشده است. این دانشی درون سازمانی است که میتوان آن را آموخت و مختص کسبوکار است.
بدون مدیریت دانش، کنترل جریان اطلاعات در سازمان شما غیرممکن است. فقدان سیستمهای مدیریت اطلاعات نیز کارکنان آگاه و خلاق را تحت فشار بیشتری قرار میدهد. در بیشتر موارد، اعضای تیم شما از آگاهترین همتایان خود کمک میگیرند. اما، این بدان معناست که کارمندان ماهر زمان زیادی را صرف کمک به دیگران میکنند که میتواند باعث کاهش بهرهوری آنها شود. به جای تکیه بر یک سیستم بدون ساختار، مدیریت اطلاعات به شما این امکان را میدهد که نحوه جریان دانش در شرکت خود را کنترل کنید. به عبارت ساده، یک سیستم خوب تضمین میکند که اطلاعات در صورت نیاز در دسترس کسانی قرار گیرد که برای بهبود کار و سودآوری بنگاه اقتصادی، به آن نیاز دارند.
همچنین صرف نظر از صنعت، شرکت شما باید بزرگترین منبع اطلاعات در مورد محصول خودتان باشد. مدیریت دادهها به شما امکان میدهد اطلاعات ارزشمندی را از منابع مختلف دریافت کنید. سپس، میتوانید مقالات، ویدیوها و منابع مشابهی ایجاد کنید که به کاربران در حل مشکلاتشان کمک کند.
* پریسا حاجیمحمدی، دکتری کسبوکار حرفهای DBA و مدیر اجرایی شرکت توسعه بازرگانی بینالمللی آرتین تجارت پایا
آسیا نیوز
دیدگاه خود را بنویسید