آسیانیوز- دیرزمانی است که صنعت خودروسازی با مشکلاتی دیرپا و دردهایی مزمن مواجه است، از انحصار داخلی و عدم رقابت که زمینه‌ افت کیفی محصولات را ایجاد کرده تا دخالت‌ها و سیاست‌گذاری‌های دستوری، همه و همه نیازمند بازنگری اساسی و نگاهی متفاوت از جانب متولیان و تصمیم‌گیران است.

در همین راستا، صبح دیروز (شنبه) نخستین همایش قطعه‌سازان زنجیره تأمین، با حضور قطعه‌سازان بزرگ، فعالان صنعت قطعه، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، دبیر انجمن خودروسازان و.... برگزار شد. به گزارش آسیا، در بخشی از این همایش از سوی یکی از خودروسازان خصوصی عنوان شد: «صنعت خودرو در کشور ما یک صنعت سیاسی است که با استفاده از مباحث آن، اگر کسی بخواهد در افکار عمومی، جا پیدا کند، به صنعت خودرو حمله می‌کند؛ این یعنی دیگر بحث اقتصادی و فنی نیست و یک بحث سیاسی است. ما در نیروی انسانی متخصص در صنعت خودرو، مشکل داریم و بایستی نیروهای موجود را بتوانیم، حفظ کنیم.»

در بخش دیگری از این رویداد، سیدجواد حسینی‌کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، در واکنش به این موضوع که بعضاً قیمت قطعات چینی از قیمت قطعات تولید داخل، ارزان‌تر تمام می‌شود و بسیاری از خودروسازان هم به این سمت حرکت می‌کنند که قطعات مورد نظر خود را از چین تأمین کنند و در حقیقت چینی‌زده شده‌اند، اظهار کرد: «این‌که قطعات از کشورهایی همچون چین وارد می‌شود یا بعضاً برخی از همین قطعات تولید داخل با بسته‌بندی‌های دیگری وارد کشور می‌شوند، در شرایطی که ما به این فعالان داخلی که در تأمین زنجیره تلاش می‌کنند، دلمان قرص و محکم‌تر است.»

وی ادامه داد: «بنده ۴۵ درصدی را که بعضاً قطعات داخلی گران‌تر از نمونه چینی خریداری می‌شود، نتوانستم هضم کنم؛ چراکه برای واردات یک قطعه، ما باید حداقل از سه ماه قبل، پول را واریز کنیم و  دو- سه ماه هم طول می‌کشد تا قطعه‌ وارد شود؛  با وجود  کمبودهای ارز و منابع موجود، با یک حساب سرانگشتی، هزینه‌ها در اصطلاح سربه‌سر خواهد شد و شاید قطعه‌ساز داخلی در واقع متحمل ضرر هم بشود. بر این اساس به نظر بنده، چنانچه به همان تامین‌کننده داخلی دل ببندیم، می‌توان بهتر کار را پیش برد.»

وی افزود: «نکته دیگری که پیشنهاد دارم برای فعالان صنعت قطعه‌سازی کشور این است که قریب به هفت هزارهزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه است که در واقع نقدینگی دو تا سه درصد، تورم ایجاد می‌کند؛ برای این نقدینگی باید شما فعالان صنعت قطعه‌سازی برنامه داشته باشید. مگر نمی‌گوییم بهشت سرمایه‌گذاری در سه بخش است؟! این نقدینگی مالی، ظرفیتی است که می‌توانید مدلی برایش پیدا کرده و این نقدینگی را از کف بازار جمع کنید؛ در این صورت تلاطم‌هایی که در بازار ارز، سکه، طلا و مسکن و... هست، به‌تبع کاهش پیدا خواهد کرد. این نقدینگی هم  سمت تولید و اشتغال در صنعت می‌رود.»

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: «موضوع دیگری که در حقیقت نیاز است در عرصه صنعت خودرو فکری برای آن شود، بحث قانون هوای پاک است؛ بر اساس قوانین، برای صنعت خودرو، به‌طور مثال قانون هوای پاک مطرح است؛ در حال حاضر موضوع استانداردهای ۸۵گانه اجباری است که در آینده بسیار نزدیک، به ۱۲۰گانه تغییر پیدا خواهد کرد؛ اجرای این الزام نیازمند این است که از همین حالا، این آمادگی را داشته باشیم تا بعداً دچار چالش نشویم و بگوییم که نمی‌دانستیم و برایش برنامه‌ای نداشتیم.»

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: «صحبت‌های عالمانه می‌شود، اما چرا صنعت خودروسازی دولتی ما امروز نتوانسته از برخی خودروسازان بخش خصوصی پیشی بگیرد. نگاه دولت نسبت به عرصه صنعت و مخصوصاً خودرو باید نگاه سیاست‌گذاری باشد؛ نگاه سیاست‌گذاری با تعرفه واردات اعمال می‌شود و هر کجا که دیده شد تولیدکننده به نفع مردم تولید می‌کند، تعرفه واردات را بالا ببرد و هرکجا که به نفع مردم نبود و رقابت‌پذیریکنار رفت، مسائل آلایندگی دچار چالش شد و... موضوعات تعرفه واردات به میان آید. اکنون به جایی رسیدیم که به واردات خودرو کار کرده تن داده‌ایم؛ نباید در واقع این اتفاق می‌افتاد اما شرایطی در کشور حاکم شد که به این سمت رفتیم؛ به نظر بنده نیازمند این هستیم که خودروسازان و قطعه‌سازانی که در این زمینه تلاش می‌کنند، با افزایش تولید و ظرفیت، نیاز داخل را تأمین کنند.»