روزنامه آسیا_معاون وزیر صمت با هشدار نسبت به پیامدهای فرسودگی ماشین‌آلات صنعتی، نوسازی صنایع را ضرورتی حیاتی برای اقتصاد کشور دانست و خواستار حمایت قانونی و تامین منابع پایدار از سوی مجلس برای تسریع در اجرای پروژه های نوسازی شد.
به گزارش آسیا، فرشاد مقیمی با اشاره به گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس درباره بحران فرسودگی ماشین‌آلات صنعتی اظهار داشت: «امروز دیگر بحث نوسازی و بازسازی خطوط تولید یک تصمیم اختیاری نیست، بلکه ضرورتی حیاتی برای رشد پایدار اقتصادی و حفظ جایگاه صنعتی کشور است. آمارها نشان می‌دهد که بیش از یک‌سوم واحدهای صنعتی کوچک کشور با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد فعالیت می‌کنند و این به معنای کاهش بهره‌وری، افت رقابت‌پذیری محصولات داخلی و افزایش چشمگیر شدت مصرف انرژی است. این شرایط، زنگ خطر جدی برای آینده صنعت ایران محسوب می‌شود.»
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با هشدار نسبت به پیامدهای تداوم فعالیت صنایع با ماشین‌آلات فرسوده تأکید کرد: «معافیت‌های مالیاتی، تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی، تسهیل واردات ماشین‌آلات با فناوری روز و به‌کارگیری ابزارهای نوین تأمین مالی، از جمله اقداماتی است که با همکاری مجلس و دولت می‌تواند به سرعت‌بخشی روند نوسازی کمک کند.»
وی با تأکید بر جایگاه تخصصی ایدرو در اجرای پروژه‌های نوسازی صنایع پیشران، خاطرنشان کرد: «ایدرو برای نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی، مدلی را تدوین و فرآیند نوسازی و بازسازی را آغاز کرده است ولی نیاز به حمایت بیشتر همه ذینفعان از جمله مجلس شورای اسلامی دارد. از مجلس شورای اسلامی انتظار داریم با تصویب قوانین و اختصاص منابع پایدار مالی، مسیر این تحول صنعتی را هموار سازد. ایدرو متعهد است با هم‌افزایی ملی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، توان رقابتی صنایع ایران را بازگرداند و مسیر رشد صنعتی پایدار را هموار سازد.»
چند روز پیش بود که دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش های مجلس در گزارش «بازسازی و نوسازی صنایع ساخت‌محور در ایران: الزامات و چالش‌ها» مطرح کرد که با وجود آن‌که دستیابی به فناوری روزآمد یکی از متغیرهای اساسی رقابت‌پذیری و بهره‌وری صنعتی محسوب می‌شود، بسیاری از واحدهای صنعتی در ایران با مشکل نوسازی صنعتی روبه‌رو هستند.
در این گزارش بیان شد که بررسی آمارها نشان می‌دهد که ۳۲ درصد از واحدهای صنعتی کوچک، به‌دلایلی نظیر فرسودگی فناوری تولید، با ظرفیتی کمتر از ۵۰ درصد در حال فعالیت هستند. همچنین روند تغییرات در یک دهه گذشته نشان می‌دهد که تعداد واحدهای صنعتی غیرفعال مستمرا در حال افزایش بوده است؛ به‌نحوی‌که ۵۶ درصد از این واحدها در سال جاری، از سال ۱۳۹۶ تاکنون، به‌دلایلی از‌جمله کمبود نقدینگی، فرسودگی ماشین‌آلات، ضعف تکنولوژی و سایر عوامل مشابه، از چرخه تولید خارج شده‌اند.
در بخش دیگری از این گزارش تأکید شد: «با توجه به آن‌که از پیش‌نیازهای اساسی برای اجرای موفق طرح نوسازی و بازسازی خطوط تولید واحدهای صنعتی، تعیین صنایع اولویت‌دار برای اخذ انواع حمایت‌هاست، لذا ضروری است؛ استراتژی توسعه صنعتی تدوین‌شده و در گام نخست برنامه نوسازی و به‌روزرسانی تجهیزات برای صنایع پیشران اجرایی شود. در سطح تقنین، به‌منظور رفع تنگناهای قانونی، پیشنهاد می‌شود دولت تدوین «لایحه حمایت از بازسازی و نوسازی صنایع پیشران» را که از الزام اجرایی بالا برخوردار باشد، در دستور کار قرار دهد.»/آسیانیوز