روزنامه آسیا-امیر وکیلیان ـ در سال‌های اخیر، طبق آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار، بیست درصد از تولید ناخالص داخلی صنعتی ایران به صنعت خودرو اختصاص یافته است. با این‌همه سال‌هاست که شاهد نوسانات بسیاری در بازار خودرو بوده‌ایم، عدم توازن بین عرضه و تقاضا در حالی ایجاد شده است که خودروسازان، کمتر از یک میلیون خودرو تولید می‌کنند، اما نیاز رسمی کشور، حدود سه میلیون خودرو است. 

گفتنی است دو شرکت بزرگ خودروساز و دیگر شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند، با زیان ۲۸۰ همتی مواجه هستند. در این میان، گروه قطعه‌سازان هم نیاز به ۵۰ همت سرمایه‌ در گردش دارند. با توجه به رشد جمعیت و نیازی که خودرو اولی‌ها ایجاد کرده‌اند، مسائل مربوط به تحلیل بازار خودرو و خرید و فروش به‌موقع، در میان مردم اهمیت خاصی پیدا کرده است. در این رابطه، روزنامه آسیا با آقای حمیدرضا مخلص‌پور، کارشناس و فعال بازار خودرو به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید:

بازار خودرو در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۴ چه شرایطی داشته است؟

در سه الی چهار ماه اخیر، ما شاهد موجی از نوسانات در این بازار بوده‌ایم. همان‌طور که می‌دانید نوسانات دلار از دیرباز اثر مستقیم بر این بازار داشته است. شرکت‌های سایپا و ایران خودرو نیز ۱۵ الی ۳۰ درصد افزایش قیمت بر خودروهای تولیدی اعمال کرده‌اند. در این مدت، دولت وعده‌ داد که مبادرت به واردات خودروهای خارجی خواهد کرد و تعرفه‌ها را کاهش می‌دهد؛ نهایتاً این قضیه به سرکوب بازار منجر شد. در این بین، جنگ دوازده روزه، محدودیت‌های حمل‌ونقل برای کارخانه‌ها ایجاد کرد و خودروها سر موعد به دست مصرف‌کنندگان نرسید. تمامی این موارد، شرایط خاصی را در بازار خودرو به‌وجود آورد که تاکنون با آن مواجه نشده بودیم. هرچند عدم اطمینان به آینده باعث افزایش قیمت در اکثر کالاها شد، اما واقعیت این است که در بازار خودرو با افزایش قیمت آنچنانی مواجه نشدیم. 

قیمت‌های کنونی همان قیمت‌های قبل از وقوع جنگ است. برای مثال در مورد خودرویی مثل دناپلاس، تغییر قیمتی چندانی را شاهد نبودیم. جالب اینجاست که فعالان این بازار معتقد هستند که اگر قیمت‌ها را دست‌کاری نکنند، مردم همچنان راغب به خرید هستند. شاید وقفه‌ای در تحویل خودروها ایجاد شد، اما در حال حاضر تمام تعهدات، انجام شده است و روند خرید نیز ادامه دارد. به هر حال بایستی تأکید کنم که این خریداران، همگی مصرف‌کننده هستند. این قضیه در خصوص بازار خودروهای خارجی نیز صدق می‌کند. نقدشوندگی و حمل‌شوندگی، تبدیل به معیارهای اصلی سرمایه‌گذاری شده است. 

اگر در ماه‌های آتی، ریسک‌های سیاسی و سیستماتیک ایران به همین شکل باقی بماند، آیا بهتر نیست افراد به سمت خرید خودروهای دست‌دوم ایرانی بروند؟ پیشنهاد شما در خصوص بازار خودروی داخلی چیست؟

متأسفانه خودروی دست‌دوم خوب، کمتر در بازار یافت می‌شود. توصیه بنده این است که افراد با بیست الی سی درصد پایین‌تر از قیمت واقعی، بسته به مدل و کارکرد، خودرویی سالم و قابل‌اطمینان خریداری کنند. در مورد خودروهای خارجی نیز همین‌طور است. البته باز هم تأکید می‌کنم که پیدا کردن خودرویی با این شرایط بسیار دشوار است./آسیانیوز