روزنامه آسیا_همه سازمان‌ها به نقشه‌ای نیاز دارند که اهداف، مخاطبان هدف و روش‌هایی را مشخص کند که به‌وسیله آن‌ها به مزیت رقابتی دست یابند و بتوانند آن را حفظ کنند. حفظ مزیت رقابتی خود مرحله سختی از رقابت است، زیرا در جهان کنونی و بازار کسب‌وکار جهانی هر شرکت و سازمانی بایستی بتواند با تغییرات فوق‌العاده سریعی که رخ می‌دهد، منعطف و چابک عمل کند، وگرنه رقبا میدان را به‌دست می‌گیرند. لذا تعیین کردن اهداف تجاری برای رشد و شکوفایی هر کسب‌وکاری ضروری است.

هدف تجاری یک نتیجه خاص و قابل اندازه‌گیری برای هر کسب‌وکاری است که شما متعهد به دستیابی به آن در زمینه فعالیت‌های حرفه‌ای خود هستید و اهداف بسته به ماهیت کسب‌وکار، صنعت و اولویت‌های شما در یک زمان معین می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، همه آن‌ها دارای برخی ویژگی‌های اساسی هستند:
ـ هدف تجاری شما باید واضح بوده و به‌طور دقیق تعریف شود. برای مثال، به جای گفتن «افزایش فروش»، می‌توانید هدف مشخص‌تری مانند «افزایش فروش از طریق تبلیغات و بازاریابی برای جذب مشتریان جدید تا 20 درصد در شش ماه آینده» را تعیین کنید.  
ـ قابلیت اندازه‌گیری: بسیار مهم است که بتوانید پیشرفت خود را در جهت دستیابی به اهداف خود اندازه‌گیری کنید. از شاخص‌های کمی مانند درآمد، تعداد مشتریان، نرخ تبدیل و غیره استفاده کنید.
ـ امکان دستیابی: هدف شما باید واقع‌بینانه باشد. در حالی‌که جاه‌طلبی ستودنی است، اما اهداف دست‌نیافتنی می‌توانند برای تیم و کارکنان دلسردکننده باشد. اطمینان حاصل کنید که اهداف شما با منابع و تخصص شما هماهنگ است.
ـ ارتباط: اهداف تجاری باید با تجارت و صنعت شما مرتبط باشد و باید به رشد و موفقیت شرکت شما کمک کنند.
ـ زمانبندی: یک ضرب‌الاجل و تاریخ مشخص برای دستیابی به اهداف خود تعیین کنید. این باعث ایجاد حس فوریت در تیم می‌شود و به شما امکان پیگیری پیشرفت خود را در طول زمان می‌دهد.
تعیین اهداف تجاری بسیار مهم هستند زیرا جهت‌گیری استراتژیک برای پیشبرد امور را در پی خواهد داشت. اهداف تجاری به شما کمک می‌کنند منابع و انرژی خود را بر روی فعالیت‌هایی متمرکز کنید که بیشترین کمک را به رشد شما دارند. بدون هدف، شما در معرض خطر انحرافِ بدون هدف مشخص هستید.
اندازه‌گیری عملکرد اولویت دیگری است که وقتی اهداف تجاری به خوبی تعریف‌شده باشند، قابل اندازه‌گیری هستند. این بدان معنی است که می‌توانید به‌طور منظم پیشرفت خود را ارزیابی کرده و استراتژی خود را بر اساس آن تنظیم کنید. شما می‌توانید تشخیص دهید که برای بهینه‌سازی مستمر کسب‌وکار شما چه چیزهایی ضروری است. یکی دیگر از اولویت‌های کسب‌وکار انگیزه و مشارکت همکاران و تیم است زیرا اهداف انگیزه‌های قدرتمندی هستند که به تیم شما برای دستیابی، تقویت تعهد و انسجام در شرکت می‌دهند.  
وقتی اعضای تیم بدانند که چرا کاری مهم است و هدفشان به دست آوردن چه چیزی است، به احتمال زیاد بهترین کار خود را انجام می‌دهند و در این مسیر اولویت‌بندی وظایف نیز نقش مهمی دارد. افراد حرفه‌ای اغلب برنامه‌های شلوغی دارند. اهداف تجاری تعریف‌شده به شما کمک می‌کند تا وظایف را اولویت‌بندی کنید و از پخش شدن بیش از حد کارهای خود جلوگیری کنید. می‌توانید تلاش خود را بر روی فعالیت‌هایی متمرکز کنید که بیشترین تأثیر را در دستیابی به اهداف شما دارند. ضمن آن‌که همسویی تیم برآیند مثبت را در پی خواهد داشت و هنگام کار با یک تیم، اهداف تجاری واضح، اعضا را به سمت یک چشم‌انداز مشترک همسو می‌کند و از سوءتفاهم‌ها و اختلاف نظرها جلوگیری می‌کند و باعث همکاری و هماهنگی می‌شود.
مدیریت منابع نیز با تعیین اهداف بهتر مدیریت خواهد شد، زمان، بودجه یا پرسنل همه و همه در یک راستا باعث می‌شوند از ضایعات غیرضروری جلوگیری شود و کارایی عملیاتی را به حداکثر می‌رساند و البته این مهم را حتماً در همه نوع کسب‌وکاری بایستی مدنظر قرار دهیم که  بازارها دائماً در حال تحول هستند و متخصصان باید سریعاً خود را تطبیق دهند. اهداف تجاری انعطاف‌پذیر به شما این امکان را می‌دهند که به‌جای واکنش به تغییرات، واکنش استراتژیک نشان دهید و نسبت به تعییرات منعطف باشید.

پریسا حاجی محمدی، دکتری کسب و کار حرفه ای DBA و مدیر اجرایی شرکت توسعه بازرگانی بین‌المللی آرتین تجارت پایا

آسیا نیوز