همایون فدایی ـ در آخرین روز از برگزاری هفتمین نمایشگاه بزرگ «هورکا»، نمایشگاه تخصصی بین‌المللی هتل، کافه و کترینگ رستوران و آشپزخانه، با همایون زارعی، مدیرعامل شرکت «سپیدز»، گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

شرکت شما چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد؟

فعالیت شرکت ما در حوزه نرم‌افزار در اصناف رستورانی است که این اصناف تقریباً 7 صنف است، از جمله:نرم افزار فست فود،نرم افزار رستوران،نرم افزار کافه، آبمیوه ـ بستنی، باغ ـ رستوران، کترینگ و صنایع مرتبط با این حوزه.

ساخت و ارائه‌ی محصولات جدید نرم افزار سپیدز به بازار چقدر زمان می‌برد؟

نرم‌افزار ما بر مبنای نیازهایی که از بازار کشف می‌کنیم، تولید می‌شود. یعنی از طریق ارتباطی که با صنعت رستوران داریم نیازهایشان را از زبان خودشان می‌شنویم و این نیازها را به نرم‌افزار تبدیل می‌کنیم. برای این منظور، یک تیم تولید و یک تیم محصول داریم که این نیازها را جمع آوری و ثبت می‌کنند. تیم تولید آن‌ها را تبدیل به محصولات نرم‌افزاری می‌کند و ما این محصولات را به مدیران رستوران‌ها عرضه می‌کنیم. 

فعالیت شما چه امتیازاتی دارد؟

کار این نرم‌افزار، رفع نیاز مشتری در حوزه اتوماسیون است. ما تقریباً بیش از 20 محصول داریم که هرکدام، یک نیاز و دغدغه مشتری را حل می‌کند. مثلاً نرم‌افزار سفارش آنلاین، باعث می‌شود که مشتریان در خانه بتوانند از رستوران سفارش بگیرند. یا با نرم‌افزار سفارش گیر گارسون، شما می‌توانید از مشتری سر میز سفارش بگیرید. نرم‌افزار منوی آنلاین باعث می‌شود که مشتری وقتی وارد رستوران می‌شود، بدون این‌که برایش منو برده شود، بتواند روی گوشی‌اش غذاها و قیمت‌ها را ملاحظه کند. اینها از جمله محصولاتی است که ما در زنجیره رستورانی ارائه می‌کنیم.

راجع به استانداردها و خدمات پس از فروش‌ هم توضیحاتی بفرمایید.

معمولا اصناف رستوران در کل ایام سال، به‌غیر از عاشورا، تاسوعا، و سیزده بدر باز هستند و بخاطر رعایت استاندارد خدمات، ما از 9 صبح تا 11 شب در کنار دوستان هستیم و به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی، خدمات ارائه می‌کنیم.

همچنین 80 پرسنل داریم که بیش از 30 نفر از آنها در واحد خدمات پس از فروش فعال هستند. یعنی بیش از یک سوم کارکنان در حوزه خدمات فعالیت می‌کنند، برای این‌که عرضه خدمات در حوزه رستوران بسیار اهمیت دارد. ما در ساعت‌های پیک 12 تا 3 بعد از ظهر و ساعت 8 تا 11 شب بیشترین مراجعه را داریم. 

از روزمه و سوابق تأسیس شرکت و خاطرات تلخ و شیرین کاری بفرمایید؟

ما در سال 78 شروع به نوشتن این نرم‌افزار کردیم و در یک رستوران به‌عنوان یک صندوقدار مشغول به کار شدیم تا ببینیم چه فرآیندهایی در یک رستوران اتفاق می‌افتد. تقریباً تمام این 26 سال خاطره است. کار کردن با رستوران‌ها و آدم‌های مرتبط با آن، دغدغه‌هایی که در این سال‌ها به‌وجود آمده از گرانی‌ها و شرایط اقتصادی گرفته تا شیوع کرونا و موضوعاتی از این دست، همه جزء خاطرات کاری ماست.

در دوران کرونا که رستوران‌ها کلا تعطیل شدند، ما هم عملاً بیکار شدیم و در خانه نشستیم، ولی بعد از این‌که به کار برگشتیم، دیدیم که حداقل 40 درصد رستوران‌ها تعطیل شدند و آن‌هایی هم که دایر بودند به‌خاطر موج‌های متناوب کرونا نمی‌توانستند درآمد پایداری داشته باشند. بنابراین تصمیم گرفتیم محصولاتی به این دوستان ارائه کنیم تا از این مرحله دشوار عبور کنند و با همفکری و همدلی همکاران عزیز، حتی توانستیم نسبت به سال قبل، دو برابر بیشتر دستاورد مالی داشته باشیم. این یکی از خوشایندترین خاطرات من است که توانستیم در بدترین شرایط بحرانی، با ایجاد یک‌سری فرصت‌های شغلی، نتایج بهتری بگیریم. 

چه برنامه‌هایی برای توسعه در آینده دارید؟

نرم‌افزار ما که بر مبنای تکنولوژی روز و آخرین متدهای برنامه‌نویسی تولید شده، بیش از یک سال است که وارد بازار رستوران شده است. این نرم‌افزار قابلیت‌های زیاد و توسعه‌پذیری بالایی دارد. برنامه ما این است که ظرف 3 تا 5 سال همه مشتریانی که نرم‌افزار قدیمی ما را دارند، بتوانند از نسخه جدید و به‌روزشده استفاده کنند. در نرم‌افزار جدید از هوش مصنوعی بهره گرفتیم که به‌عنوان یک دستیار هوشمند به مدیران رستوران‌ها کمک می‌کند که چالش‌هایشان را زودتر کشف کنند و با تصمیمات بهتر، کسب و کارشان را توسعه بدهند. 

اگر تشکر و قدردانی از شخصی دارید، بفرمایید؟

اول از همه از خانواده‌ام تشکر می‌کنم به‌خاطر همراهی و پشتیبانی بی‌وقفه‌ای که از ما داشتند و مدام غیاب ما را تحمل کردند. همچنین از پرسنل زحمتکش سپیدز و همه مشتریان عزیزی که در این سال‌ها در کنار ما بودند و در شرایط سخت به ما یاری رساندند و تنهایمان نگذاشتند تا بتوانیم به این نقطه از موفقیت برسیم، صمیمانه قدردانی می‌کنم. 

اگر سخنی خطاب به مسئولین دارید، بفرمایید؟

آرزو می‌کنم شرایط کشور ما به سمتی پیش برود که وضعیت اقتصادی بهتری را تجربه کنیم و مردم عزیز کشورمان حال بهتری داشته باشند. 

عکس: خدیجه جعفری