آسیانیوز- طاهره اسدی ـ عصر روز یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ نشست هم‌اندیشی «انجمن فرهیختگان نوآور» با مدیریت دکتر فردین شورج و دبیری و مجری‌گری مهربانو خواجه نصیر برگزار شد. اعضای انجمن که اکثرا استادان دانشگاه، کارآفرینان، فرهیختگان، نویسندگان، مترجمان، ادیبان و اصحاب رسانه‌اند، در این هم‌اندیشی مشارکت فعال داشتند.

مهمان ویژه این جلسه، پروفسور سیدحسن امین، استاد دانشگاه گلاسکو و محقق حوزه‌های حقوق، فلسفه، تاریخ و ادبیات بودند که دکتر شورج به معرفی ایشان به‌عنوان یکی از مفاخر علمی و فرهنگی ایران در سطح جهان پرداخت. آن‌گاه استاد امین به دعوت مهربانو خواجه نصیر از چهره‌های رادیو فرهنگ، برنامه هم‌اندیشی را آغاز کردند و با سخنان نغز  به جلسه رونق بیشتری بخشیدند و با گفتاری سرشار از نغمه‌های فلسفی و با بیان شیوای خود برای رفع دغدغه‌های امروزین جهان و دفع اختلاف و اختلال در زندگی فردی و جمعی راهکارهایی ارایه دادند. 

پروفسور امین در آغاز سخن با تقسیم فیلسوفان به خوشبینان خندان و بدبینان گریان، وجود دغدغه‌های فکری، فلسفی، عاطفی، اجتماعی و اقتصادی و بروز نگرانی‌ها را در طول حیات هر کس، امری غیرقابل‌انکار دانست و توضیح داد: «هرچه انسان بیشتر تفکر و تعقل کند، قبول رنج حیات و مصائب و مشکلات زندگی برایش سخت‌تر می‌شود، لذا نسبت به عقاید قدما دایر به اتقان صنع و‌ نظام احسن خلقت و این‌که انسان اشرف مخلوقات باشد، دچار تردید و شک می‌شود.‌ این است که بعضی مثل حافظ رندانه گفته‌اند:

شراب تلخ می‌خواهم که مرد افکن بود زورش/ که تا یک دم بیاسایم ز دنیا و شر و شورش

یا

ز باده هیچت اگر نیست، این نه بس که تو را/ دمی ز وسوسه عقل بی‌خبر دارد.»

پروفسور امین در ادامه افزود: «یا خیام که چون از ساختن و شکستن موزه وجود انسان به دست کوزه‌گر دهر، متحیر است، در رباعیاتش به خوش‌باشی و اغتنام فرصت توصیه می‌کند تا مصایب دنیا برایش قابل تحمل شود. اما در فلسفه غرب، به قول هایدگر فیلسوف آلمانی راهکار عملی در رفع این‌گونه اندیشه‌های مایوس‌کننده این است که انسان بهانه‌هایی برای فرار از اضطراب وجود پیدا کند، مثل پناه بردن به انواع هنر از موسیقی و نقاشی و  ادبیات گرفته تا همنشینی با دوستان صادق و فرزانه و حتی توجه به حیوانات و گل و گیاه.»

پروفسور امین آنگاه به هنر شعر در ایران پرداخت و‌ گفت: «شعر در ایران فراگیرترین هنرها و به یک تعبیر هنر ملی ماست و به همین دلیل شعر نزد فلاسفه تأثیرگذار بوده است. من مثل حافظ، دیوان امین، مثل خیام، رباعیات امین، مثل گلستان سعدی، مقامات امینی و مثل فردوسی شاهنامه امین را سروده‌ام.»

در ادامه این نشست هم‌اندیشی چندین کتاب از فرهیختگان حاضر رونمایی شد از جمله کتاب «جدایی بحرین از ایران و موضوع جزایر ایرانی خلیج فارس» تألیف پروفسور امین و «دیوان امین» که ایشان قصیده نخست آن را با بیانی شیوا خواندند. بعد از آن، از دو کتاب «آئین فروشندگی» و «فوت و فن‌های فروش و جذب مشتری» به قلم سجاد فرج الهی، کتاب «19 نقاب» ترجمه مهربانو دکتر هجرتی و کتابی از دکتر شورج راجع به مدیریت رونمایی شد. 

در بخش دیگری از این نشست، محمدعلی فلاح‌دار با اشاره به کتاب «جدایی بحرین از ایران و موضوع جزایر ایرانی خلیج فارس» از اهمیت هم‌افزایی ایرانیان داخل و خارج برای پاسخگویی به ادعای باطل امارات نسبت به حاکمیت ایران بر جزایر ایرانی گفت.