روزنامه آسیا-وام نوسازی موتورسیکلتهای فرسوده با سقف ۱۲۰ میلیون تومان، گامی مثبت برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها محسوب میشود، اما اختلاف قابل توجه قیمت بازار و وام دولتی و همچنین ضعف زیرساختهای موتورسیکلتهای برقی، چالشهای جدی پیش روی متقاضیان ایجاد کرده است.
به گزارش فرارو، دولت برای مقابله با آلودگی هوای پایتخت و کاهش نقش موتورسیکلتهای فرسوده در این بحران، طرح نوسازی و جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده را با اعطای تسهیلات بدون سود معرفی کرده است. سقف وام برای موتورسیکلتهای بنزینی انژکتوری ۱۲۰ میلیون تومان و برای موتورسیکلتهای برقی ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شده است. بازپرداخت این وامها به ترتیب ماهیانه ۳ میلیون و ۳۳۳ هزار تومان و ۴ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان است.
در کنار این تسهیلات هم یارانههای نقدی اسقاطی شامل حدود ۸.۷۵ میلیون تومان برای بنزینیها و ۲۶.۷ میلیون تومان برای برقیها پرداخت خواهد شد؛ بنابراین رقمی که برای خرید موتورسیکلت بنزینی انژکتوری و موتورسیکلت برقی در دست خواهید داشت به ترتیب برابر با 128 میلیون و 750 هزار و 176 میلیون و 700 هزار تومان خواهد بود.
وام اسقاط 120میلیونی و واقعیت بازار
اگرچه تسهیلات بدون سود، گامی مثبت تلقی میشود اما این خوشبینی در مواجهه با قیمتهای واقعی در بازار موتورسیکلت دوپاره میشود. این وامها حتی برای سادهترین موتورسیکلتهای صفر هم بخش کوچکی از هزینه کلی را پوشش میدهد.
برای مثال، قیمت کارخانه برخی مدلهای ۱۲۵ سیسی نظیر SYM گلکسی OR125 حدود ۲۱۵ میلیون است. یعنی راکب باید حود 90 میلیون تومان به مبلغ تسهیلات (وام + یارانه اسقاط) اضافه کند.
با مثلا برای خرید موتورسیکلت محبوبتر هوندا ویو با قیمت ۳۱۲ میلیون، راکب ملزم به پرداخت مبلغی بیش از ۱۸۳ میلیون تومان از بودجه شخصی خود خواهد بود.
این رقم برای موتورسیکلتهای اصلی ژاپنی و قدرتمندتر تا 300 میلیون تومان هم محاسبه میشود.
با این همه به نظر میرسد طرح فعلی عمده مانور خود را برای موتورسیکلتهای برقی گذاشته؛ بطوری که برای تهیه موتورسیکلت برقی مدل X1 PRO PLUS با قیمت 190 میلیون تومان، کافیست تنها 14 میلیون به مبلغ تسهیلات دریافتی خود اضافه کنید.
با این حال، موتورسوارانی که سالیان سال از مرکب بنزینی استفاده کردهاند، در مواجه با موتورسیکلت برقی آزادی عمل خود را از دست خواهند داد؛ سوختگیری در پمپ بنزین کمتر از پنج دقیقه زمان میبرد و به راکب اجازه تردد چندین ساعته را میدهد، درحالیکه استفاده از موتورسیکلتهای برقی مستلزم برنامهریزی دقیق است. حتی بسیاری از مدلهای نیازمند شارژ مجدد (هر دو ساعت یکبار) هستند.
علاوه بر این، موتورسیکلتهای برقی توان حمل یک نفر را دارند که همین امر بسیاری را از خرید منصرف میکند.
چرا موتورسیکلت برقی نه؟
رقم وام اسقاط و جایگزینی موتورسیکلت فرسوده با مدل برقی تا 176 میلیون تومان برآورد شده. وعدهای که با چالشهای فنی و زیستمحیطی پنهانی همراه است.
بزرگترین سد به قیمت بالای باتریهای لیتیومی بازمیگردد که هزینه تعویض آن معادل خرید یک موتورسیکلت بنزینی کارکرده است. همین امر، موتورسیکلتهای برقی را بسوی باتریهای سربی-اسیدی سوق داده. باتریهایی با عمر (نهایتا یکونیم سال) کوتاه و آلودگی زیستمحیطی پنهان.
دفع این باتریها در غیاب زیرساختهای استاندارد بازیافت، حجم عظیمی از زبالههای الکترونیکی سمی وارد چرخه دفع نامنظم شهری خواهد کرد -نیت اولیه طرح یعنی کاهش آلودگی به یک آلودگی نوع دوم بدیل خواهد شد./آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید