روزنامه آسیا-نمایشگاه گروهی عکاسی با عنوان «در مرز سادگی» با سخنرانی پروفسور سیدحسن امین و حضور استادان رضا کیانیان، نصرتالله مسلمیان و فاطمه امدادیان در گالری بزم گشایش یافت. روز جمعه دوم آبانماه، گالری هنری بزم در تهران میزبان نمایشگاهی گروهی از عکسهای هنرمندان رضا کیانیان، حبیب میری، آندره هوسپیان، یپرم آواکیان، هربرت کریم مسیحی، قادر جامیالاحمدی، علی نجاتبخش، امین هیهاتیآذر، حسین پوراکبریان و محمد بقال اصغری بود.
این نمایشگاه با سخنرانی پروفسور سیدحسن امین، استاد بازنشسته صاحب کرسی در دانشگاه کالیدونیان گلاسگو آغاز به کار کرد. پروفسور امین در آغاز سخنان خود با پرداختن به تاریخچه آشنایی ایرانیان با صنعت عکاسی و سپس عکاسی به مثابه هنر که به دوران محمدشاه قاجار بازمیگردد، گفتند: «هنر عکاسی سابقه دیرینهای مانند نقاشی ندارد و مرتبط با صنایع جدید است. ناصرالدین شاه شخصا علاقمند به عکاسی بود و کلکسیون ارزشمندی از عکسهای او باقی مانده است. مظفرالدین شاه هم علاوه بر عکاسی به سینما نیز علاقمند بود.»

ایشان همچنین به ماجرای مشهور مواجهه ملاهادی سبزواری، فیلسوف عصر قاجار با دوربین عکاسی اشاره کرده و گفتند: «او به عکاسی با نگاهی سنتی و با یک قضیه فلسفی مینگرد که «اعراض قابل انتقال نیستند»؛ اما از یک سو کنجکاوی نمیکند که بشر چگونه به ساخت چنین وسیله شگفتانگیزی موفق شده است و چرا کسی از ما ایرانیان به دنبال این صنعت و پدید نوظهور نرود؟ که اگر چنین نبود ما امروزه میتوانستیم در تکنولوژی نیز پیشرفت بیشتری داشته باشیم.» در عین حال پروفسور امین ابراز خوشحالی و خرسندی کردند که اگرچه ایرانیان، دیرتر از غرب با این صنعت و هنر آشنا شدند، اما امروزه در ایران هنرمندان عکاسی داریم که در سطح جهانی موفق هستند و میبینیم در خلاقیت، سطح عکسهای این نمایشگاه میتواند با بهترین عکسهایی که بشود در هر کجای دنیا دید، برابری کند.
ایشان همچنین به هنرمندان حاضر در این نمایشگاه، که از سه نسل و از استانهای مختلف کشور و دارای باورهای متفاوتاند اشاره کرده و افزودند: «هنر میتواند وسیله همبستگی در سطح ملی باشد و فارغ از نگاههای تبعیضآمیز، ارزشهای هنری مشترک را همه انسانها فارغ از تعلقهای نژادی، زبانی و فرهنگی میتوانند درک کنند. هنر میتواند ابزاری برای از میان بردن تمام آنچه موجب افتراق و جدایی میان انسانها است باشد و هنرمند متعلق به یک جغرافیا یا یک نحله نیست. هنر پا دارد، امروز اینجاست، فردا در کشور و قارهای دیگر و امیدوارم هنرمندان ایرانی بیش از پیش در سطح جهانی بدرخشند.»

لازم به ذکر است این نمایشگاه به کوشش بهنام دارابی گردآوری شده است و تا نهم آبان در گالری بزم برپا خواهد بود. در بیانیه نمایشگاه به قلم او آمده است: «نمایشگاه گروهی «در مرز سادگی» گردهمآیی هنرمندان عکاسی از سه نسل است که هر یک به زبان شخصی خود، تجربهای مشترک را در قالب عکاسی هنری به نمایش گذاشتهاند. انتخاب سادگی، فراتر از یک رویداد فرمال، ابزاری برای تأکید بر عناصر بنیادین تصویر: نور، سایه، خط و بافت است. در سادگی این عکسها، نگاه مخاطب از سطح به عمق هدایت میشود، به سوی جستوجوی معنا در سادگی و کشف روابط میان سوژه و پیرامون آن که عمدتا از جغرافیا، طبیعت، تاریخ، اجتماع و فرهنگ ایران انتخاب شدهاند.»
در ادامه بیانیه نمایشگاه میخوانیم: «آثار ارائهشده، در عین تنوع موضوعی، در نقطهای مشترک همصدا میشوند: تقلیل پیچیدگیهای بصری برای آشکار ساختن حقیقتی ناب و بیواسطه. «در مرز سادگی» کوششی است برای بازاندیشی در نسبت هنر عکاسی با واقعیت و خیال؛ تلاشی برای آنکه مخاطب بار دیگر جهان را، در سکوت و بیپیرایگی، از زاویهای که تا کنون کمتر نگریسته، به مشاهده بنشیند.»/آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید