روزنامه آسیا-نمایشگاه گروهی عکاسی با عنوان «در مرز سادگی» با سخنرانی پروفسور سیدحسن امین و حضور استادان رضا کیانیان، نصرت‌الله مسلمیان و فاطمه امدادیان در گالری بزم گشایش یافت. روز جمعه دوم آبان­‌ماه، گالری هنری بزم در تهران میزبان نمایشگاهی گروهی از عکس­های هنرمندان رضا کیانیان، حبیب میری، آندره هوسپیان، یپرم آواکیان، هربرت کریم مسیحی، قادر جامی­الاحمدی­، علی نجات­بخش، امین هیهاتی­آذر­، حسین پوراکبریان و محمد بقال اصغری بود. 

این نمایشگاه با سخنرانی پروفسور سیدحسن امین، استاد بازنشسته صاحب کرسی در دانشگاه کالیدونیان گلاسگو آغاز به کار کرد. پروفسور امین در آغاز سخنان خود با پرداختن به تاریخچه آشنایی ایرانیان با صنعت عکاسی و سپس عکاسی به مثابه هنر که به دوران محمدشاه قاجار بازمی‌گردد، گفتند: «هنر عکاسی سابقه دیرینه­ای مانند نقاشی ندارد و مرتبط با صنایع جدید است. ناصرالدین شاه شخصا علاقمند به عکاسی بود و کلکسیون ارزشمندی از عکس­های او باقی مانده است. مظفرالدین شاه هم علاوه بر عکاسی به سینما نیز علاقمند بود.»

ایشان همچنین به ماجرای مشهور مواجهه ملاهادی سبزواری، فیلسوف عصر قاجار با دوربین عکاسی اشاره کرده و گفتند: «او به عکاسی با نگاهی سنتی و با یک قضیه فلسفی می­نگرد که «اعراض قابل انتقال نیستند»؛ اما از یک سو کنجکاوی نمی­کند که بشر چگونه به ساخت چنین وسیله شگفت­انگیزی موفق شده است و چرا کسی از ما ایرانیان به دنبال این صنعت و پدید نوظهور نرود؟ که اگر چنین نبود ما امروزه می­توانستیم در تکنولوژی نیز پیشرفت بیشتری داشته باشیم.» در عین حال پروفسور امین ابراز خوشحالی و خرسندی کردند که اگرچه ایرانیان، دیرتر از غرب با این صنعت و هنر آشنا شدند، اما امروزه در ایران هنرمندان عکاسی داریم که در سطح جهانی موفق هستند و می­بینیم در خلاقیت، سطح عکس­های این نمایشگاه می­تواند با بهترین عکس­هایی که بشود در هر کجای دنیا دید، برابری کند.

ایشان همچنین به هنرمندان حاضر در این نمایشگاه، که از سه نسل و از استان­های مختلف کشور و دارای باورهای متفاوت­اند اشاره کرده و افزودند: «هنر می­تواند وسیله همبستگی در سطح ملی باشد و فارغ از نگاه­های تبعیض­آمیز، ارزش­های هنری مشترک را همه انسان­ها فارغ از تعلق­های نژادی، زبانی و فرهنگی می­توانند درک ­کنند. هنر می­تواند ابزاری برای از میان بردن تمام آنچه موجب افتراق و جدایی میان انسان­ها است باشد و هنرمند متعلق به یک جغرافیا یا یک نحله نیست. هنر پا دارد، امروز این­جاست، فردا در کشور و قاره­ای دیگر و امیدوارم هنرمندان ایرانی بیش از پیش در سطح جهانی بدرخشند.»

لازم به ذکر است این نمایشگاه به کوشش بهنام دارابی گردآوری شده است و تا نهم آبان در گالری بزم برپا خواهد بود. در بیانیه نمایشگاه به قلم او آمده است: «نمایشگاه گروهی «در مرز سادگی» گردهم­آیی هنرمندان عکاسی از سه نسل است که هر یک به زبان شخصی خود، تجربه­ای مشترک را در قالب عکاسی هنری به نمایش گذاشته­اند. انتخاب سادگی، فراتر از یک رویداد فرمال، ابزاری برای تأکید بر عناصر بنیادین تصویر: نور، سایه، خط و بافت است. در سادگی این عکس­ها، نگاه مخاطب از سطح به عمق هدایت می­شود، به سوی جست­وجوی معنا در سادگی و کشف روابط میان سوژه و پیرامون آن که عمدتا از جغرافیا، طبیعت، تاریخ، اجتماع و فرهنگ ایران انتخاب شده­اند.» 

در ادامه بیانیه نمایشگاه می‌خوانیم: «آثار ارائه‌شده، در عین تنوع موضوعی، در نقطه­ای مشترک هم­صدا می­شوند: تقلیل پیچیدگی­های بصری برای آشکار ساختن حقیقتی ناب و بی‌واسطه. «در مرز سادگی» کوششی است برای بازاندیشی در نسبت هنر عکاسی با واقعیت و خیال؛ تلاشی برای آن­که مخاطب بار دیگر جهان را، در سکوت و بی­پیرایگی، از زاویه­ای که تا کنون کمتر نگریسته، به مشاهده بنشیند.»/آسیانیوز