دکتر مهدی کریمی تفرشی

روزنامه آسیا-بر اساس اظهارات مسئولان اتحادیه‌های مرغداران و تحلیل‌های اقتصادی اخیر، گرانی قیمت نهایی مرغ در بازار مصرف لزوما ارتباط مستقیمی با افزایش سود مرغداران ندارد و مرغداران اغلب با قیمتی نزدیک به نرخ مصوب، مرغ زنده را عرضه می‌کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که اختلاف قیمت بین مرغ زنده تحویلی توسط مرغدار و قیمت نهایی عرضه شده به مصرف‌کننده (مرغ گرم) می‌تواند ۴۶ تا ۵۶ درصد باشد.

مشکلاتی نظیر توزیع قطره‌چکانی نهاده‌ها و لابی‌گری و واسطه‌گری در سامانه بازارگاه، باعث می‌شود مرغداران مجبور شوند بخش عمده‌ای از نهاده‌های مورد نیاز خود (مانند کنجاله سویا و ذرت) را از بازار آزاد با قیمت‌های بسیار بالاتر (گاهی تا چند برابر نرخ دولتی) خریداری کنند، که این امر هزینه تمام شده تولید را افزایش می‌دهد.

در حالی‌که مرغداران مدعی‌اند مرغ زنده را با نرخ مصوب عرضه می‌کنند و کمبودی در عرضه مرغ زنده وجود ندارد (با فرض تأمین مناسب نهاده)، افزایش قیمت نهایی عمدتاً به عوامل پس از تولید (کشتار، توزیع، واسطه‌ها) و همچنین مشکلات اساسی در زنجیره تأمین نهاده‌ها باز می‌گردد.

دکتر مهدی کریمی تفرشی، پژوهشگر دیپلماسی اقتصادی

آسیانیوز