روزنامه آسیا-کشور ما به‌واسطه برخورداری از سواحلی طولانی و آن هم در موقعیتی بسیار استراتژیک در شمال و جنوب کشور، ظرفیت بالایی برای بهره‌مندی از اقتصاد دریامحور دارد. با این‌همه به گفته صاحبنظران، سهم ما از این حوزه در قیاس با فرصت‌های موجود بسیار اندک است. نبود مدیریت واحد و پراکندگی تصمیم‌گیری در حوزه دریا و سواحل کشور، اقتصاد دریامحور را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است.

امیر بیات یک کارشناس حوزه دریامحور با اشاره به اینکه دریا یکی از ارزشمندترین دارایی‌های راهبردی کشور است که می‌تواند نقشی کلیدی در توسعه و پیشرفت ایفا کند، گفت: پهنه‌های آبی کشور با توجه به موقعیت استراتژیک ایران، نوار ساحلی طولانی در شمال و جنوب و دسترسی به آب‌های آزاد از توان بالایی در حوزه تجارت، بنادر و کشتیرانی برخوردارند. 

به گفته وی، استفاده پایدار از این ظرفیت‌ها می‌تواند موجب افزایش تولید، اشتغال‌زایی و بهبود معیشت مردم شود. بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نیز با بهره‌گیری درست از دریانوردی و صنایع دریایی مسیر رشد اقتصادی خود را هموار کرده‌اند. این عضو هیأت علمی دانشگاه تأکید کرد: «نبود برنامه‌های یکپارچه استراتژیک و چندگانگی در تصمیم‌گیری، از چالش‌های اصلی اقتصاد دریامحور در ایران است.»

بیات در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد، خاطرنشان کرده است: «سازمان‌های متعدد از جمله بنادر، گمرک، راه‌آهن، راهداری، وزارت صنعت و مناطق آزاد هر یک مقررات جداگانه‌ای در این حوزه دارند، اما در قالب یک مدیریت کارآمد و واحد عمل نمی‌کنند. این پراکندگی و عدم مسئولیت‌پذیری باعث شده هیچ نهاد مشخصی پاسخگوی مشکلات و کمبودها در حوزه اقتصاد دریامحور نباشد.»

به نقل از ایسنا، امروز هشتم مهرماه، روز جهانی دریانوردی، یادآور فرصت‌های بی‌بدیل سواحل و پهنه‌های آبی ایران است؛ ظرفیتی که می‌تواند موتور توسعه، اشتغال و تجارت باشد. با این حال، نبود مدیریت واحد و پراکندگی تصمیم‌گیری‌ها موجب شده اقتصاد دریامحور کشور همچنان با چالش‌های جدی دست‌وپنجه نرم کند./آسیانیوز