روزنامه آسیا-در روزهای گذشته، گزارش‌های رسمی و میدانی نشان می‌داد که برخی برندهای لبنی، قیمت برخی فرآورده‌های لبنی مانند ماست‌های طعم‌دار، پنیرهای خاص یا شیرهای پاستوریزه با بسته‌بندی ویژه را افزایش داده‌اند. این موضوع در حالی رخ داده که ستاد تنظیم بازار صراحتا اعلام کرده هرگونه افزایش قیمت در شرایط فعلی باید با هماهنگی و دریافت مجوز از مراجع قانونی صورت گیرد.

علی‌احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش‌های اخیر قیمت لبنیات در برخی شرکت‌ها، گفت: «بعضی از این افزایش قیمت‌ها را به هزینه‌های جانبی مانند بسته‌بندی نسبت می‌دهند، اما واقعیت این است که قیمت شیر خام و چربی آن امسال توسط دولت افزایش یافته و چربی حاصل از شیر خام حدود ۵۰ درصد گران شده است. از آنجا که حدود ۷۰ درصد بهای تمام‌شده محصولات لبنی به قیمت شیر خام مربوط می‌شود، این موضوع به‌طور طبیعی روی قیمت نهایی محصولات تأثیر می‌گذارد.»

ظفری با بیان این‌که تغییرات حامل‌های انرژی، هزینه‌های حمل‌ونقل و افزایش دستمزد نیروی انسانی نیز بر قیمت تمام‌شده تأثیر گذاشته، تصریح کرد: «این عوامل در یک بنگاه اقتصادی، تعیین‌کننده قیمت نهایی محصول هستند. با این حال، آنچه اهمیت دارد این است که وزارت جهاد کشاورزی، به‌عنوان متولی قیمت‌گذاری شیر خام و تنظیم بازار، باید هر دو بخش را به‌صورت هم‌زمان ببیند.»

ظفری ادامه داد: «این اقدام باید یک بار برای همیشه با صدور مصوبه‌ای شفاف و منطقی متوقف شود. از رسانه‌ها می‌خواهیم تا با فشار بر دستگاه‌های اجرایی متولی، به‌ویژه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، مطالبه‌گری کنند و خواستار تعیین نرخ مصوب و منطقی برای صنعت لبنیات در سال ۱۴۰۴ شوند. لازم است وزارت جهاد کشاورزی در بخش تنظیم بازار هرچه سریع‌تر اقدام کارشناسی انجام داده و مصوبه لازم را صادر کند.»/آسیانیوز