روزنامه آسیا- این روزها جشنواره فیلم فجر در حال برگزاری است و فرصتی است تا اهالی سینما گرد هم بیایند و نگاهی به رویدادهای هنر هفتم طی یک سال گذشته بیندازند. در همین راستا، روز چهارم جشنواره چهل و سوم فیلم فجر با نمایش چهار فیلم داستانی و یک انیمیشن با ترکیبی از ژانرهای متنوع به پایان رسید. این روز جشنواره را بایستی پرحاشیهترین روز جشنواره تاکنون دانست که در ادامه برخی از اتفاقهای مهم آن را مرور میکنیم.
* روز چهارم جشنواره فیلم فجر به یاد زندهیاد فریدون شهبازیان نام گرفت که برای بسیاری از فیلمهای سینمایی ایران نواهای دلنشین و فراموشنشدنی را به یادگار گذاشته است.
* از میان فیلمهای نمایش داده شده ابتدا بهتر است به انیمیشن «ژولیت و شاه» به کارگردانی اشکان رهگذر اشاره کرد که بهجز جذابیتهای بصری، داستان جالبی را هم روایت میکند. قصه این انیمیشن در دوران ناصرالدین شاه میگذرد که قرار است یک نمایشنامه نویس به همراه بازیگری خارجی نمایشنامه «رومئو و ژولیت» ویلیام شکسپیر را اجرا کنند.
یکی از نکتههای جالب این فیلم گویندگی و خوانندگی بازیگران مطرحی همچون حامد بهداد است که به جای مادر ناصرالدین شاه (مهد اولیا) صحبت کرده بود. او به همراه غزل شاکری در فتوکال فیلم، پیش از نمایش آن حضور داشت اما هیچکدام در نشست مطبوعاتی فیلم شرکت نکردند.
* دیگر فیلمهایی که در این روز نمایش داده شدند «لولی»، «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی» بودند. لولی اولین ساخته بلند رضا فرهمند است که قبلاً مستندهای معروفی همچون «زنانی با گوشوارههای باروتی » را ساخته بود. فیلم او که در اولین سانس سینمای رسانه (مرکز همایشهای برج میلاد) به نمایش درآمد با بسیاری از مخاطبانش چندان ارتباط برقرار نکرد و سوالها و ابهامهایی را به جا گذاشت و شاید همین ویژگیها بود که باعث شد سازندگان این فیلم «لولی» را همراه با نظر بعضی منتقدان، اثری هنری و روشنفکرانه تلقی کنند.
* «شمال از جنوب غربی» داستانی مشابه فیلم «بازی خونی» داشت که البته کارگردانش آن را رد کرد. اکران این فیلم که به یک ماجرای واقعی از سالهای دهه ۶۰ اشاره دارد، سبب شده تعداد قابل توجه فیلمهایی از این جنس با موضوعاتی مشابه خستهکننده و ملالآور شود. هرچند کیفیت هر کدام از اینها با یکدیگر تفاوت دارد اما در محتوا چندان تفاوت ویژهای دیده نمیشود. البته این فیلم یک بخش جذاب هم داشت؛ اینکه علی دهکردی پس از هشت سال نقشی تازه و البته کوتاه در سینما بازی کرد.
* مهمترین اتفاق حاشیهای روز چهارم هم به بحث میان کارگردان این فیلم (حمید زرگرنژاد) و امیررضا دلاوری مربوط میشود. در نشست مطبوعاتی این فیلم خبرنگاری پرسید که چرا نقش دلاوری با وجود سابقه و توانمندیهایش کوتاه بوده و در واقع اعتبار او از این نقش بیشتر بود. این پرسش که کارگردان حدس میزد با هماهنگی مطرح شده داغ دل دلاوری را تازه کرد.
او به انتقادهایی نسبت به کوتاه شدن نقشش با وجود تمرینهای طولانی اشاره کرد. این اعتراضها از طرف کارگردان مورد قبول واقع نشد و اگرچه امیر آقایی به عنوان یکی از بازیگران فیلم تلاش کرد دلاوری را آرام کند اما به نتیجه نرسید و این نشست بدون طرح پرسشهای جدیتر و تحت تاثیر کامل این اعتراض به پایان رسید؛ اعتراضی که از منظر بیرونی و از نگاه خبرنگاران هم خوشایند نبود.
* فیلم «چشم بادومی» که شاید از معدود فیلمهای سینمای ایران در سالهای اخیر با مسائل نوجوانان امروز کشور باشد به علاقه مفرط یک دختر نوجوان به خواننده گروه موسیقی کی پاپ کرهای و اتفاقهایی که برایش رخ داده اشاره میکرد.
* در کنار اینها، فیلم «لاک پشت» به کارگردانی بهمن کامیار که در بخش ویژه نمایش داده شد، از اتفاقهای مثبت این روز بود، چرا که به هر حال فیلمی که مسئلهدار عنوان شده بود در معرض قضاوت قرار گرفت. این فیلم با بازی فرهاد اصلانی نازنین بیاتی، صابر ابر، آزیتا حاجیان و هومن برقنورد یک درام روانشناسانه را روایت میکند.
* انصراف بهرام رادان از داوری جشنواره پس از گذشت یک روز همچنان بحثی داغ در سینمای رسانه است، چرا که با جایگزین نشدن یک فرد دیگر در هیأت داوران تعداد داورها عددی زوج است و برخی نظرهای کارشناسی بر این تکیه دارد که برای رأیگیری عادلانه و درستتر بهتر است تعداد داورها عددی فرد باشد تا نیازی به مداخله یا تغییر رأی پیش نیاید. در این زمینه بهروز افخمی در برنامه تلویزیونی هفت اشاره کرد که به هر حال ممکن است تحت شرایط متفاوت، دبیر جشنواره اعمال نظری در داوریها داشته باشد و شاید موقعیت فعلی این امکان را به وجود آورد./آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید