روزنامه آسیا-تعاونیها و نقش واحدهای کوچک و متوسط اقتصادی در راستای تولید ملی، کارآفرینی و مشارکت اجتماعی در امر اقتصاد، موضوعی است که با هر رویکرد و نظرگاه اقتصادی، امری مثبت و کارآمد است. البته این مؤلفهها تنها ویژگیهای اثربخش تعاونیها نیستند. چه اینکه تعاونیها میتوانند در امر صادرات غیرنفتی و ارزآوری برای اقتصاد کشور هم نقشآفرین باشند.
از همین رو، شناسایی بازارهای هدف صادراتی جدید و رفع مشکلات ارزی تعاونیها بیش از پیش در دستور کار وزارت تعاون قرار میگیرد.تعاونیها در توسعه صادرات و کسب بازارهای هدف نقش بسزایی دارند و بخش اعظمی از صادرات غیرنفتی کشور توسط انها انجام میگیرد. محصولاتی همچون زعفران، خرما، پسته، فرش و خاویار از جمله کالاهای صادراتی به شمار میروند که از طریق شبکه تعاونیها صادر میشوند و ارزش افزوده و ارزآوری بالایی را نصیب کشور میکنند.
به نقل از ایسنا، بسیاری از کارشناسان، نقش تعاون را به جهت کارکردهای آن در صادرات غیرنفتی، ارزآوری و توسعه اقتصادی تاثیرگذار میخوانند و بر لزوم فراهم کردن زیرساختهای لازم برای حمایت از بازاریابی و سوق دادن تعاونیها در عرصه صادرات تأکید دارند. در حال حاضر ۸۰ درصد صنایع پاییندستی پتروشیمی در اختیار بخش تعاون قرار دارد و اهمیت بخش تعاون تا به آنجاست که سال ۲۰۲۵ از سوی سازمان ملل به نام سال جهانی تعاون نامگذاری شده تا ظرفیت تعاونیها مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد.
هم اکنون بیش از ۷۵ درصد صادرات غیر نفتی ایران به مقصد پنج کشور هدف چین، ترکیه، هند، امارات و عراق است و عمده صادرات تعاونیها به ۱۰ کشور ترکیه، روسیه، امارات، قطر، عراق، عمان، افغانستان، پاکستان، ارمنستان و قزاقستان صورت میگیرد که نشان از تنوع مقاصد صادراتی تعاونیها همچون تنوع محصولات آنها دارد.
تعاونیها برای حضور در بازارهای جهانی انگیزه بالایی دارند از این رو دولت با حمایت و تسهیلگری خود میتواند در جهت مانعزدایی از مسیر صادراتی تعاونیها گام بردارد. بر همین اساس احمد میدری، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی بر حفظ تعاونیهای خرد و کوچک تأکید کرده و گفته است: «نباید اجازه دهیم تعاونیهای خرد و کوچک دچار مشکل و آسیب شوند و نحوه حمایت از تولیدکنندگان و تعاونیها باید به گونهای باشد که ضمن تقویت و حفظ تعاونیهای خرد،شناسایی بازارهای صادراتی جدید در دستور کار قرار گیرد.»
وی معرفی نوآوریها و دستاوردهای تاریخی در حوزه تعاون را خواستار شد و بر لزوم شناسایی بازارهای هدف صادراتی تعاونیها و رفع مشکلات ارزی تعاونیها از جمله تعاونیهای فرش تأکید کرد. وزیر تعاون پیشنهاد کرد: «در حوزه کشاورزی و صادرات محصولات باغی از ظرفیت تعاونیها بیش از پیش استفاده شود و استانداردسازی محصولات صادراتی تعاونیها مورد توجه قرار گیرد.»
در حال حاضر استانداردسازی محصولات از جمله مقدمات ورود به بازار جهانی است و اگر این مقدمات فراهم شود و صادرات رونق گیرد، تولیدکنندگان داخلی انگیزه بیشتری برای افزایش کیفیت و کمیت تولیدات خود خواهند داشت. هم اکنون سیاست دولت چهاردهم و وزارت تعاون بر محور حمایت از صادرکنندگان کوچک و تعاونیهای خرد و کوچک صادراتی تمرکز یافته و دولت درصد است از ظرفیت بالای تعاونیها در تولید و توزیع و صادرات استفاده کند.
به اعتقاد کارشناسان، پیشبینی مشوقهای صادراتی برای تعاونیها و تسهیل فرایند صادرات بخش تعاون از جمله راهکارهای توسعه و تقویت تعاونیهای صادراتی به شمار میرود. پیشتر بهمن عبدالهی، رئیس اتاق تعاون ایران ارزش واقعی صادرات تعاونیها را حدود ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار عنوان کرده و گفته بود: «به دنبال افزایش ۲ برابری سهم صادرات در این بخش خصوصی هستیم.»
با توجه به گسترش تعاملات اقتصادی در سطح جهان و رشد روز افزون صادرات کشورها لازم است گسترش بازارهای جهانی بخش تعاون و توسعه صادرات تعاونیها به عنوان یکی از رویکردهای اصلی وزارت تعاون با جدیت دنبال شود و تعاونیها در راستای ارزآوری و درآمدزایی برای کشور سهم قابل توجهی از بازارهای هدف صادراتی را در اختیار گیرند./آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید