همایون فدایی ـ در دومین روز از بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کاشی و سرامیک، فرصتی دست داد تا با یکی از نام‌های شناخته‌شده این عرصه به گفت‌وگو بنشینیم. آن‌چه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی ما با آقای مهدی رضایی، مالک برند «کاشی پرنیان» است.

* نمایشگاه امسال چگونه بود و لطفا از نقاط قوت و ضعفش بگویید؟

افتخار دارم در بیست و نهمین نمایشگاه تخصصی کاشی و سرامیک کشور میزبان دوستداران و علاقه‌مندان این صنعت هستم و از این بابت خدا را شکر می‌کنم، چون ما امسال با محصولاتی ویژه به نمایشگاه آمده بودیم و استقبال خوبی شد. بیشترین مخاطبان ما، طراحان و معماران بودند که خیلی از کار ما رضایت داشتند. ما سعی کردیم جلوه‌های ویژه از صنعت سرامیک ایران را به نمایش بگذاریم و کاربردهای مختلف سرامیک را به‌صورت زنده در اینجا نمایش دادیم که در روف گاردن، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، کافه و... به‌کار می‌رود و مشتریان، همه را به‌صورت زنده دیدند و لمس کردند.

* نمایشگاه امسال با نمایشگاه سال گذشته چه فرقی برای شما داشته است؟

پارسال ما نمایشگاه را به‌عنوان مد و فشن برگزار کردیم و یک‌سری اسلب‌های سایز بزرگ آورده بودیم که شکوه ویژه‌ای در نمایشگاه برقرار بود. امسال کارهای تکمیلی با اسلب را نمایش دادیم که برای اولین‌بار صفر تا صد یک کابینت را از اسلب ساختیم که درهای ریلی دارد و کابینت‌هایش به‌شدت روان و خوب است و مردم آن را دوست دارند. همچنین کانترها و روشیرهای جدید و زیبا.

* در حال حاضر چه فعالیتی می‌کنید؟

در حال حاضر ما محصولات خلاقانه تولید می‌کنیم تا جایگاه متفاوتی در بازار داشته باشیم. این‌که خلاقانه رنگ‌ها و طرح‌ها را بتوانیم با هم ترکیب کنیم و کارها و محصولات جذابی به‌وجود بیاوریم، قطعاً باعث می‌شود حرفی برای گفتن در این صنعت داشته باشیم.

* از رزومه کاری و سوابق شرکت بگویید؟

من 25 سال سابقه تلاش و پیگیری در این عرصه را دارم. از سال 81 در کار خرده‌فروشی کاشی بودم و بسیار تلاش کردم. چون عاشق کارم بودم همیشه به خلاقیت و نوآوری اهمیت دادم. روی این حساب، فعالیت ما مورد استقبال واقع شد و الان خوشحالم که حداقل 25 تابلوی پرنیان در سراسر ایران وجود دارد.

* چه برنامه‌ای برای آینده و حوزه صادرات دارید؟

محصولات ما مورد صادرات واقع شده، ولی بیشترین فروش را در داخل کشور داریم، بخاطر این‌که محصولات خاص، مشتری خاص دارد و در کار صادرات، وجود یک تاجر خارجی که مخاطب این محصولات باشد کم است. مثلا کشور عراق به‌دنبال کارهای اکونومی و ارزان و غیرحرفه‌ای است.

آرزو دارم که این کار هیچ وقت متوقف نشود و هر روز شاهد نوآوری و خلاقیت در این صنعت باشیم. اگر این صنعت پیشرفت کند، قطعاً کشور هم پیشرفت می‌کند. امیدوارم این صنعت پایدار باشد و هر روز در جهت ارتقای آن، همه ما سهیم باشیم. وقتی که حال صنعت خوب باشد، حال مردم خوب است و حال کشور هم خوب است.

* اگر قرار باشد ازکسی تشکر کنید، بفرمایید؟

اول از خانواده‌ام تشکر می‌کنم که مشوق من در این راه بودند و هستند و همیشه تمام سختی‌ها را تحمل کردند. همچنین از همسرم بخاطر همراهی همیشگی‌اش بسیار تشکر می‌کنم.

* چه چیزی شرکت و محصولات شما را از دیگر شرکت‌ها متمایز کرده است؟

در واقع کاشی پرنیان با تکیه بر تخصص، علم و تجربه گروهی فنی و مهندسی و با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های روز و طراحی مدرن موفق به تولید محصولات متمایز و خلاقانه شده است که این خودش ما را از سایر رقبا متمایز کرده است. مفتخریم کامل‌ترین سبد محصولات صنعت کاشی‌های سرامیک در ایران را تقدیم مخاطبان گرامی نماییم که در هر سایز و رنگ و در هر ابعاد و پوششی آن را آماده کرده‌ایم، تا پاسخگوی درخواست‌های نسل پویای کنونی باشد و آنها هم بتوانند در طراحی و اجرای ایده‌های خوب، جسورانه و ناب موفق عمل نمایند. اهداف بزرگی داریم و بر آنیم که با همکاری تیم بزرگ پرنیان، قدم‌های موثرتری در به‌کارگیری محصولات سرامیکی در تمام محیط‌های داخلی و خارجی ساختمان‌ها طی نماییم، تا جایگاه ویژه‌ای برای این صنعت در سراسر ایران، منطقه و جهان فراهم کنیم. آرزوی قلبی من این است. 

* چشم‌انداز صنعت کاشی را در شرایط فعلی اقتصاد ایران چگونه می‌بینید؟

خوشبختانه صنعت کاشی ایران نسبت به سایر صنایع، بسیار پیشرو است و سرمایه‌‌گذاری خوبی در آن شده است. ایران از نظر رتبه تولید، جزء هفت کشور برتر تولیدکننده این محصول است و جالب است بدانید که قدیمی‌ترین صنعت ایران که به هر ساختمانی، علاوه بر فرش ارزش می‌بخشیده، صنعت کاشی‌ بوده است. نفیس‌ترین کاشی‌های تخت جمشید که همان آجرهای لعابدار است و اخیرا آقای دکتر پزشکیان از نیویورک آورده، همه نسل اول کاشی‌ها هستند. پس این محصول خیلی ارزشمند است. بزرگترین کاشی قدیمی دنیا در موزه لوور نگهداری می‌شود که همان آجر شیرهای تخت جمشید است. ما همیشه به کاشی ایرانی افتخار کرده‌ایم. کاخ‌های زیبا در طول تاریخ همیشه با کاشی تزئین شده است و در مساجد و بناهایی که ارزش‌آفرین بوده‌اند، کاشی نقش مهمی داشته است. الان هم در معماری مدرن خیلی آن را به‌‌کار می‌گیرند.

* توصیه شما برای جوانان جویای کار چیست؟

اگر عاشق کار باشیم حتماً برای کارمان تلاش می‌کنیم و توقف یعنی شکست. در هر شرایطی باید به فکر خلاقیت، نوآوری و تلاش و بازارسازی باشیم. اگر جوانی بیکار است، می‌تواند با فکر و ایده جدید به حرفه ما وارد شود و مثلا نصب سرامیک‌های خاص را یاد بگیرد.

* شما مرکز آموزش هم دارید؟

بله، حتماً. هم مرکز آموزش و هم زمینه کار وجود دارد. حتماً که همه نباید تولیدکننده یا فروشنده باشند. الان بازار سرامیک به‌شدت به نصاب و مسئول خدمات پس از فروش نیاز دارد. همه جوانان می‌توانند طی دو روز یک کلاس آموزشی ببینند و خودشان صاحب شغل بشوند و در پروژه‌ها به نصب سرامیک اقدام کنند.

عکس: خدیجه جعفری