به گزارش روزنامه اسیا- همایون فدایی ـ هشتمین نمایشگاه بینالمللی لاستیک و صنایع وابسته، در مرکز همایشهای برج میلاد تهران برگزار شد. این رویداد به عنوان یکی از مهمترین و تخصصیترین نمایشگاههای صنعت لاستیک در ایران و منطقه، میزبان دهها شرکت برجسته داخلی و خارجی، کارشناسان حرفهای و بازدیدکنندگانی از سراسر کشور و کشورهای همسایه بود. در این رویداد فرصتی دست داد تا در غرفه «کویر تایر» با سید محمدحسین زینعلی، مدیرعامل و نایب رئیس هیأت مدیره شرکت «کویر تایر» گفتوگویی ترتیب دهیم که در ادامه میخوانید:
* نمایشگاه امسال از نظر شما چگونه بود؟
نمایشگاه امسال خیلی خوب برگزار شد و با استقبال چشمگیری مواجه شد. تعدادی از شرکتهای خارجی هم حضور داشتند و مجموعه تایرسازان و تولیدکنندگان مواد اولیه و زنجیره تأمین تولید کشور هم حضور خوبی داشتند.
* ضعفی هم در نمایشگاه دیدید؟
متأسفانه برخوردهای بسیار بد مسئول انتظامات برج میلاد باعث شد که ما تصمیم گرفتیم مجددا در نمایشگاهی که در برج میلاد برگزار میشود، شرکت نکنیم. ما در انجمن صنفی صنعت تایر واقعا این تصمیم را گرفتیم و هیچگاه برای برپایی نمایشگاه پایمان را در برج میلاد نمیگذاریم! ما سالهای گذشته نمایشگاه را در هتل المپیک برگزار میکردیم، ولی امسال به اینجا آمدیم که قطعا آخرینبار خواهد بود.
* شرکت شما چه فعالیتهایی انجام میدهد؟
شرکت «کویر تایر» بهطور کاملا حرفهای لاستیک سواری تولید میکند. از رینگ 13 تا 20 و با شعار «از پراید تا پرادو». یعنی ما در حوزه کوچکترین خودروی سواری که پراید است تا بزرگترین ماشین شاسیبلند یعنی پرادو، قدرت تولید و طراحی داریم و خوشبختانه 64 درصد بازار تایرهای شاسیبلند در انحصار کویر تایر است. ما 25 درصد کل تایرهای سواری کشور و 40 درصد نیاز خودروسازان کشور را در حوزه تایرسواری تأمین میکنیم و اولین شرکت دانشبنیان صنعت تایر کشور هستیم. در زمینه نوآوری، اولین ثبت اختراع صنعت تایر کشور در همین سال جاری توسط کارشناسان حرفهای کویر تایر برگزار شد. شما در رسانهها از خودروی برقی زیاد میشنوید ولی عملاً خودروی برقی را در خیابان نمیبینید. ولی ما با توجه به بنیانهای قدرتمند طراحی شرکت کویرتایر به استقبال طراحی تایر خودروی برقی رفتیم.
* تایر خودروی برقی با تایر خودروهای معمولی متفاوت است؟
بله، متفاوت است. تایر خودروی برقی که ما طراحی کردیم، نشان دانشبنیانش را از بابت علم و فنآوری از ریاست جمهوری دریافت کردیم. متخصصین ما در کویر تایر، تایر فلاترانی طراحی کردند که اگر ماشین شما پنچر بشود، اصلاً لازم نیست از آن پیاده شوید و تا مسافت 80 کیلومتر شما را ایمن میبرد. ما در حوزههای نیازمندی طبیعتگردان و کسانی که در کوه و کویر تردد دارند از جمله آفرودکاران، طبیعتکاران، افراد فعال در منابع طبیعی، محیطزیست و دیگر شرکتهای گاز و کسانی که به این تایرها نیاز دارند، حضور داریم و این نشان از قدرت طراحی و تولید بسیار بالای شرکت کویرتایر دارد.
ما در ساخت داخل، در حقیقت پرچمدار بومیسازی و داخلیسازی صنعت تایر کشور هستیم. در حوزه داخلیسازی، علاوه بر تولید تایرهای CUV و شاسیبلند و SUV مجموعه تایرهای سواری، ما اجازه ندادیم حتی یک سنت از کشور خارج شود. ما در حوزه داخلیسازی صنعت تایر در دو بخش طراحی تایر و طراحی و ساخت ماشینآلات همچنان پیشگام هستیم. ما برای خرید دانش فنی و تکنولوژی، هیچ نیازی به خارج از کشور نداریم و این تکنولوژی را بومیسازی کردیم. به گونهای که صاحبان خودروهای لاکچری و گرانقیمت به ما اعتماد کردند و از ما خرید میکنند.
بهطور خلاصه؛ توان طراحی ما نهتنها در حوزه طراحی تایر، بلکه در حوزه طراحی و ساخت ماشینآلات هم هست، بهعنوان مثال پروسه پختی که ما داریم در حقیقت طراحی و تولید خودمان است. در سال گذشته، ما تجهیزی ساختیم تحت عنوان ماشین تایرسازی تکمرحلهای و یا یونی استیج که در همین زمینه، ایران هشتمین کشور سازنده جهان شد. یعنی قبل از ما فقط هفت کشور، این دستگاه بسیار پیچیده را ساختند. اینها توفیقاتی است که با عنایت الهی و با استفاده از توان و تخصص همکاران ما در کویرتایر خوشبختانه اتفاق افتاده است.
* چه طرحی برای آینده دارید؟
ما طرحی داریم که با 237 میلیون دلار سرمایهگذاری جدید برای تولید تایرهای TBR، OTR، PCR و معدنی در کویرتایر انجام خواهد شد.
* اگر سخنی با مسئولین دارید، بفرمایید؟
انشاالله که این پیام به گوش مسئولین برسد و به آن توجه کنند و از تولید داخلی حمایت کنند. اگر اینهمه که به واردات توجه دارند، به تولید داخل توجه داشته باشند، ما میتوانیم ایجاد اشتغال کنیم و مملکت را از نظر تأمین تایر کاملاً خودکفا کنیم.
عکس: خدیجه جعفری
دیدگاه خود را بنویسید