روزنامه آسیا-همایون فدایی ـ در سومین روز از هفتمین نمایشگاه صنعت پخش ایرام در محل نمایشگاه بینالمللی ایران مال، با علی گورکی، مدیرعامل شرکت «تکران تایر پارس» و رئیس هیأت مدیره «پارچین ماشین» مصاحبهای ترتیب دادیم که در ادامه میخوانید:
مصاحبهای ترتیب دادیم که در ادامه میخوانید:
از نظر شما، نمایشگاه امسال چگونه برگزار شد؟
ما در نمایشگاههای زیادی از جمله نمایشگاه معادن و بسیاری دیگر حضور داشتیم، اما امسال اولینبار است که در یک نمایشگاه پخش شرکت کردیم. باید بگویم کیفیت برگزاری، خوب و مناسب است و اکثر شرکتهای پخش اینجا حضور دارند که ما با آنها جلسات خیلی خوبی برگزار کردیم و روند کار بسیار عالی بود. در عین حال، از جمله نقاط ضعف این نمایشگاه میتوان به این نکته اشاره کرد که نمایشگاهها میبایست امکانات مناسب را برای شرکتهایی که در این ایونت حضور دارند را در نظر بگیرند. مثلا خیلی مهم است که امکاناتی مثل پارکینگ مناسب یا امکان راهنمایی در سالنها که گاه باید پیادهروی زیادی داشته باشیم، وجود داشته باشد. وقتی نمایشگاهی برگزار و یا حتی ساخته میشود، حداقل باید فکری برای پارکینگش بکنند و نمایشگاه از پارکینگ مجزا باشد و تابلوهای راهنمایی مشخصی وجود داشته باشد. با این وجود، نمایشگاه صنعت پخش، در مجموع برگزاری رضایتبخش بود.
شرکت شما چه فعالیتهایی انجام میدهد؟
فعالیت ما در چندین حوزه است. کار اول ما در شرکت تکران تایر پارس، واردات لاستیکهای معادن کشور است. لاستیکهایی که عموما تولید داخل ندارند و کمک زیادی به تولید مثلا کنستانتره آهن، فولاد یا مس و یا خیلی از شرکتهای تولیدی دیگر میکنند. همچنین نمایندگی لاستیکهای تی بی آر که لاستیکهای کامیونی و اتوبوسی و صنعتی هستند. ما در تکران تایر پارس و پارچین ماشین، دارای سه برند خارجی هستیم که دوتای آنها ژاپنی و دیگری چینی به نام ادونس تایر است و از بهترین استانداردهای با کیفیت دنیا برخوردار هستند.
عکس: خدیجه جعفری
شما چقدر به کیفیت محصولات وارداتی اهمیت میدهید؟
رزومه شرکت ما نشاندهنده این است که کیفیت همیشه مدنظر ما بوده است. تا به امروز که چندین سال از فعالیت شرکت ما میگذرد، هیچوقت کالای ضعیف وارد کشور نکردیم و ادعا و تبلیغاتمان هم بر همین اساس است و این مسأله را ثابت کردیم. اولویت اول ما، کیفیت لاستیک است.
آیا کالاهای شما گارانتی و خدمات پس از فروش دارد؟
بله، تمام لاستیکهای ما دارای 5 سال گارانتی است. علاوه بر این، ما اولین شرکتی در کشور هستیم که همه لاستیکهایمان را تحت قرارداد با بیمه البرز، بیمه کردیم و هر آسیب یا ایرادی که برای لاستیک پیش بیاید، بیمه تقبل میکند.
از سوابق شرکت و مسیری که تا به امروز گذراندید، بفرمایید؟
تقریبا حدود 24 سال است که بنده سابقه فروش لاستیک دارم. از فروش فروشگاهی در شیراز در سال 1380 شروع کردم و تا امروز در زمینه واردات، ادامه فعالیت دادم. طی این مسیر کاری، خاطرات تلخ و شیرین زیادی داشتم مثل بازارهای خوب و بد، شکستها و زیانها ولی سالهای خوب و رضایتبخش هم بوده است و خدا را شکر میکنم. توصیهام به جوانان این است که در هر شغلی که قدم میگذارند، بدانند که خاطرات تلخ و شیرین در کنار هم قرار میگیرند تا انسان در کارش به رشد برسد. خود من بارها و بارها در این شغل شکست خوردم و واقعا به زیر صفر رسیدم و از نو شروع کردم و به لطف پروردگار با تلاش و کوشش و همدلی همکارانم توانستیم این مسیر را ادامه بدهیم.
چه برنامههایی برای توسعه در آینده دارید؟
همانطور که خدمت شما عرض کردم از روزی که ما این شغل را آغاز کردیم، هیچوقت سقفی برای توسعه تعیین نکردیم و الان هم قصد داریم به همینشکل ادامه بدهیم و راههای رشد و توسعه را همواره باز بگذاریم. در شرکت، یک تیم هوش مصنوعی مستقر کردیم تا بتوانیم انشاءالله در آینده خودمان را به مصرفکننده نهایی نزدیک کنیم و با کمترین قیمتها و ضررها کالایی مناسب برای ایشان فراهم کرده و واسطهها را حذف کنیم. این قدم اول ما بوده است. طرحهای جدید دیگری هم داریم؛ از جمله برای معادن کشور که بتوانیم براساس ساعت کارکرد لاستیک، به معادن، کالا عرضه کنیم. این کار قبلا بهصورت سنتی انجام میشده و هرکس لاستیکی میآورده و میفروخته است. ولی ما الان با یک تیم تکنیکال و براساس ساعت کارکرد عمل میکنیم. همچنین نیروهای جوان و خوب و مستعدی در کشور داریم که با برگزاری دورههای آموزشی، از وجود آنها برای معدنهای بزرگ کشور استفاده میکنیم تا بهترین بهرهگیری را از تولید محصولشان داشته باشند.
اگر سخنی با مسئولین دارید، بفرمایید؟
در همه کسب و کارها بالاخره یکسری مشکلات وجود دارد. کار ما هم خالی از مشکل نیست ولی مسئولین در سالهای گذشته در رابطه با واردات لاستیک خیلی همکاری کردند. واقعیت این است که در زمینه تخصیص ارز و اینکه کمبود محصول در بازار شکل نگیرد، با ما همکاریهای خوبی صورت گرفت. چون در هشت-نه سال گذشته گاهی کمبود لاستیک در کشور رخ میداد و واقعا بر رانندهها فشار مضاعفی وارد میآمد که با کمک مسئولین این مشکلات رفع میشد، اما ممکن است در آینده نهچندان دور، دوباره از این دست مشکلات داشته باشیم.
بنابراین خواهشی که از مسئولین داریم این است که این حوزه را جدی بگیرند، چون کالای لاستیک، هم مصرف معادن کشور است و هم رانندگان کشور که نقش اصلی حمل و نقل بر دوش آنهاست و به آن نیاز مبرم دارند. مسئولین به این کالا، به چشم واردات بقیه محصولات غیرضروری نگاه نکنند. لاستیک واقعا محصولی ضروری برای کشور است. ما الان برای تخصیص ارز تا شش ماه در نوبت میمانیم. وقتی سفارش لاستیک میدهیم حداقل دو ماه طول میکشد تا کارخانه تولید کند. بعد از دو ماه هم، حدود یک ماه حمل به گمرکات کشور داریم و یک ماه هم پروسه ترخیص کالا. بنابراین حداقل به 5 ماه زمان نیاز داریم تا لاستیک را از کارخانه به انبار برسانیم. در این راستا اگر دولت با ما همکاری کند، این روند کوتاهتر میشود تا حداقل درگیر زمان تخصیص ارز نباشیم و فقط مشکلات واردات و مسائل تحریمی را حل کنیم.
اگر مایل هستید از شخص یا ارگانی قدردانی کنید، بفرمایید؟
من در یک کلام، دست پدر و مادرم را میبوسم و قدردان محبت آنها هستم که راهنمای من بودند. همکاران زیادی در این راه داشتم که صمیمانه به من مشاوره و کمک دادند، از آنها ممنونم. ولی همیشه یک فیلم از مرحوم مادرم در گوشیام دارم که این فیلم، همواره برایم قوت قلب بوده است. در این فیلم، مادرم برایم دعای خیر و موفقیت کرده است. از پدرم سپاسگزارم که همیشه راهنمایم بود. از همه همکاران عزیزم تشکر میکنم و همچنین دوستانم. همچنین از همسرم که مشکلات کاریام و مسافرتهای زیاد مرا تحمل میکند، بردباری زیادی دارد و مشوق من در زندگی است تشکر ویژه دارم. همچنین از روزنامه خوب آسیا و جناب آقای همایون فدایی بابت این مصاحبه و وقتی که در اختیار ما قرار دادند، تشکر میکنم./آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید