روزنامه آسیا- مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با اعلام آغاز سیاستگذاریهای مؤثر برای متنوعسازی سبد سوخت کشور گفت: «ساخت ۱۰۰ جایگاه جدید سیانجی و اضافه شدن بایواتانول در دستور کار قرار گرفته است.»
به گزارش آسیا، محمدصادق عظیمیفر در همایش بهرهبرداری از طرحها و پروژههای سی ان جی اظهار داشت: «بر اساس پیشبینی تا پایان سال ۱۴۰۳ بهطور میانگین ۷۱ درصد فرآوردههای نفتی یعنی حدود ۱۸۵ میلیون لیتر در بخش حملونقل مصرف میشود.» وی با اشاره به رشد ۷ درصدی سالانه مصرف فرآورده در بخش حملونقل، بخشی از افزایش مصرف در بخش حملونقل را طبیعی و بخشی را ناشی از ضعف در اجرای سیاستهای کلان ساختاری در بخش انرژی دانست.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی تصریح کرد: «53 درصد ناوگان خودرویی کشور فرسوده است و مصرف سوخت این خودروهای فرسوده حدود دو تا سه برابر میانگین مصرف جهانی است. سال ۱۳۹۹ سند تأمین انرژی بخش حملونقل در افق ۱۴۲۰ از سوی شورای عالی انرژی کشور تدوین و تصویب شد، بر اساس این سند، سهم سیانجی در سبد سوخت بخش حملونقل در افق ۱۴۲۰ باید به ۲۳ درصد برسد که متاسفانه سهم سیانجی از ۲۳ میلیون مترمکعب با سهم ۱۲ درصدی در ۶ ماهه ۱۴۰۰ به حدود ۱۹ میلیون مترمکعب با سهم ۶.۵ درصدی در ۶ ماهه ۱۴۰۳ کاهش یافته است.»
معاون وزیر نفت گفت: «از تولیدکنندگان خودرو میخواهم که روی کاهش ۲ درصدی مصرف سوخت خودروهای تولیدی کار کنند؛ با توجه به هزینه ۵۰ میلیارد دلاری تامین سوخت خودروها در سال، اگر ۲درصد از مصرف سوخت آنها کاسته شود، بهمعنای صرفهجویی یک میلیارد دلاری است. کاهش توجه به مقوله سیانجی از عوامل مهم کاهش مصرف سیانجی در سبد سوخت کشور است. خوشبختانه امروز با سیاستگذاریهای مؤثر توانستیم طرحهایی اعم از فعال کردن طرح رایگان دوگانهسوز کردن خودروهای عمومی، بهرهبرداری از جایگاههای جدید و ساخت ۱۰۰ جایگاه جدید سیانجی در کشور را آغاز کنیم.»
وی با اشاره به اضافه شدن سوخت زیستی بایواتانول به سبد سوخت کشور گفت: «هماکنون از اکتانافزاها برای افزایش بخشی از اکتان بنزین تولیدی استفاده میشود. این طرح، طرحی زیستمحیطی است که به بحث متنوعسازی سبد سوخت کمک میکند و اثرات قابلتوجهی روی بهبود کیفیت هوا از منظر بهبود سوخت خواهد داشت.» معاون وزیر نفت با ابراز امیدواری از هدفگذاری قانون برنامه هفتم برای تحقق اسقاط ۵۰۰ هزار ناوگان فرسوده در کشور، بیان کرد: «باید افزایش راندمان خودروهای تولیدی داخل نیز در دستور کار قرار گیرد.»
دیدگاه خود را بنویسید