همایون فدایی ـ در حاشیه ششمین دوره نمایشگاه بینالمللی مراکز خرید، مجتمعهای تجاری، رویکردهای نوین صنعت خردهفروشی و صنایع وابسته ۱۴۰۳ (Iran retail show) با ابراهیم شیخ، معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفتوگویی انجام دادیم که در ادامه از نظرتان میگذرد:
* نمایشگاه امسال را چگونه ارزیابی میکنید؟
صنعت خردهفروشی نقش بسیار مهمی در افزایش تولید و ارتقاء کیفیت صنایع عمومی کشور دارد و میتواند پیشران و محرک توسعه صنایع عمومی باشد. بنده در این نمایشگاه با صاحبان غرفهها و فروشگاههای زنجیرهای گفتوگو کردم و با آخرین متدها و تکنولوژیهای آنها آشنا شدم و اینکه چگونه میتوانند در کشورهایی مانند عمان و سایر کشورهای منطقه اقدامات بهتری داشته باشند.
یکی از موضوعاتی که در این نمایشگاه برای ما مهم بود این است که قیمت تمامشده محصول تولیدکننده با قیمتی که به مصرفکننده عرضه میشود، حداقل فاصله را داشته باشد. به نحوی که مصرفکننده بتواند با قیمت مناسب کالای موردنظرش را تهیه کند. به هرحال نمایشگاه خوبی بود و حضور فعال برندهای مختلف این حوزه، فرصتهای تجاری خوبی بین تولیدکنندگان و دارندگان فروشگاهها بهوجود آورد.
* برای بهتر شدن برگزاری این نمایشگاهها در آینده چه پیشنهاداتی دارید؟
زمان برگزاری نمایشگاهها باید با انجمنها هماهنگ بشود و مدت زمانی که نمایشگاهها باز هستند باید افزایش پیدا کند. نمایشگاهداران و غرفهداران ما هزینههای خیلی زیادی میدهند برای اینکه در این نمایشگاهها حضور پیدا کنند، ولی تایم کوتاه 9 صبح تا 3 بعدازظهر مدت زمان کوتاهی برای مراجعه بازدیدکنندگان است. همچنین خدمات نمایشگاهی باید افزایش پیدا کند و قیمتها متعادلتر شود تا فرصتهای بهتری برای عرضه تولیدات نمایشگاهها بهویژه در مذاکرات تجاری اتفاق بیافتد. باید هماهنگیهای لازم هم با شهرداری و هم با راهنمایی و رانندگی و پلیس ایجاد شود و برنامه ما این است که بتوانیم مدت زمان برگزاری نمایشگاه را افزایش بدهیم.
* در پایان اگر سخنی هست بفرمایید؟
نمایشگاهها محل عرضه و نمایش محصولات، کالاها و توانمندیهای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در ایران است. ما باید اصل برگزاری نمایشگاه را در اولویت قرار بدهیم و تلاش کنیم تا فضاها، زیرساختها و امکانات بیشتری در اختیار نمایشگاهداران قرار بگیرد.
دیدگاه خود را بنویسید