نشست تخصصی «معرفی فرصت‌های بازار و انتقال تجربه آغاز و توسعه تجارت با کانادا» در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد. به گزارش آسیا، در این نشست تخصصی که با حضور فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان ایرانی و نمایندگانی از کشور کانادا برگزار شد، فرصت‌ها و چالش‌های تجاری دو کشور مورد بررسی قرار گفت و زمینه‌های ایجاد پلی ارتباطی بین فعالان اقتصادی ایران و کانادا مطرح گردید.

* کنار زدن تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی

در این نشست، رئیس انجمن بازرگانی ایران و کانادا، ضمن اشاره به پتانسیل‌های گسترده موجود برای گسترش روابط تجاری میان دو کشور، گفت: «کانادا با داشتن اقتصادی پیشرفته، منابع طبیعی غنی و موقعیت استراتژیک در بازارهای جهانی، می‌تواند شریک تجاری بسیار مناسبی برای ایران باشد. بسیاری از صنایع ایران، از جمله نفت، گاز، معدن، فناوری اطلاعات و کشاورزی، می‌توانند از همکاری‌های اقتصادی با کانادا بهره‌مند شوند.»

دکتر محمد وحیدی راد افزود: «یکی از موانع پیش روی توسعه تجارت میان ایران و کانادا، تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی است که باید با استفاده از راهکارهای مبتکرانه، از جمله استفاده از سیستم‌های مالی جدید و گسترش تعاملات غیرمستقیم، این موانع را کنار بگذاریم. با توجه به توانمندی‌های ویژه‌ای که ایران در بخش‌های مختلف اقتصادی دارد، توسعه روابط با کانادا می‌تواند منجر به انتقال دانش فنی و تجربیات نوین در زمینه‌های مختلف از جمله فناوری‌های نوین، کشاورزی پایدار و صنایع پتروشیمی شود.»

* فرصت‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و کانادا

در ادامه دکتر سعيد کاردار،استاد دانشگاه و پژوهشگر توسعه با بررسی فرصت‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و کانادا گفت: «بايد توجه داشته باشيم كه در شرايط خاصي تحريم‌ها را مي‌توان كنار زد.»

وی تأکید کرد که محصولات تولیدی ایران، اعم از پوشاک و صنایع دستی، از کیفیت بالایی برخوردارند و قابل رقابت در بازارهای جهانی هستند. به گفته دکتر کاردار، یکی از زمینه‌های جذاب همکاری ایران با کانادا، صادرات خدماتی مانند تولید محتوا است که می‌تواند توسط اینفلوئنسرها در کانادا بسیار موثر واقع شود. اين فعال اقتصادي همچنین به جمله هنری کیسینجر اشاره کرد که «هر بحران فرصتی برای شکل دادن به نظم جدید است» و آن را با قوانین ترمودینامیک مقایسه کرد، که بر اساس آن بی‌نظمی‌ها می‌توانند به ساختار جدید و بهتری منتهی شوند.

* مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به کانادا

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران هم ضمن اشاره به توانمندی‌های صادراتی ایران، تولیدات حوزه دانش‌بنیان و lT ایران را برای بازار کانادا جذاب دانست. احمد فیروزی با بیان این‌که ایران سهم قابل قبولی از بازار کانادا را در اختیار ندارد، تصریح کرد: «محصولات کشاورزی و صنایع غذایی جزو مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به کانادا هستند و از این کشور نیز چوب، مواد اولیه دارو، تجهیزات پزشکی واردات شده است.»

این مقام مسئول گفت: «10 شریک اول تجاری کانادا عبارتند از آمریکا، چین، ژاپن، بریتانیا، مکزیک، هلند، آلمان، کره، هند و هنگ کنگ. درست است که ما جزو شرکای تجاری این کشور نیستیم، اما می‌توان با واسطه کشورهای شریک تجاری کانادا تعاملات تجاری خود را با کانادا پیش ببریم.»

فیروزی امضای موافقتنامه تجاری را زیربنای توسعه تجارت دانست و افزود: «در حال حاضر کانادا با 40 کشور موافقتنامه تجارت آزاد دارد و بیش از 85 درصد از حجم واردات و ‌صادرات این کشور در این قالب پوشش داده می‌شود. به نظر می‌رسد که در چشم‌انداز کوتاه مدت نمی‌توان از با کانادا موافقتنامه تجارت امضا کرد، اما می‌توان با واسطه کشور که با کانادا موافقتنامه تجارت آزاد دارند وارد این بازار شد.»

* انتخاب رایزن‌های بازرگانی از بخش خصوصی

دکتر مسعود دانشمند نیز در این نشست با بیان این‌که باید رایزن‌های بازرگانی از میان بخش خصوصی انتخاب شوند، گفت: «رایزن بازرگانی بخش خصوصی چابک است و می تواند منافع بازرگانان را تأمین کند.» بنیانگذار اتاق بازرگانی ایران و امارات عنوان کرد: «باید در سال یک روز را روز ایران و کانادا نامگذاری کنیم و همینطور در کانادا هم روز ایران و کانادا برای نزدیک شدن تجار و بازرگانان به یکدیگر نامگذاری کرد.»

عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: «صادرات ایران به کانادا به ۱۵ میلیون دلار رسیده و نسبت به قبل روند کاهش داشته است و باید تلاش کنیم تا سریع‌تر تراز تجاری بین دو کشور مثبت شود.»

گفتنی است در این نشست، تجار و فعالان اقتصادی ایرانی و کانادایی نیز به تبادل نظر پرداختند و ضمن معرفی فرصت‌های تجاری موجود، بر لزوم افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه تأکید کردند.