صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۷
کد خبر: 21965
گزارشگر: 464
۱۴۹
۰
۰
۳
گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت مهندسی «جلاپردازان الوند»؛

جلاپردازان الوند؛ برندی شاخص در صنعت حمل‌ونقل ریلی

جلاپردازان الوند؛ برندی شاخص در صنعت حمل‌ونقل ریلی
همایون فدایی ـ در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی، با علیرضا اسکندری، مدیرعامل شرکت مهندسی «جلاپردازان الوند» گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

فدایی ۲

* نمایشگاه امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در اولین روز نمایشگاه خیلی استقبال خوبی نشده بود، که طبیعی هم است. معمولاً روزهای اول بازدید از نمایشگاه ضعیف‌تر است. ولی به مرور که به‌سمت روزهای پایانی می‌رویم، بازدیدها بیشتر می‌شود. دوست داشتیم که مشارکت شرکت‌‌های خارجی در نمایشگاه و بازدیدکننده‌‌های خارجی بیشتر می‌بود. امیدواریم در سه روز باقیمانده شاهد حضور بازدیدکنندگان بیشتری باشیم. همچنین انشاءالله مسئولین مربوطه وقت مناسبی برای بازدید از دست‌آوردهای شرکت‌‌ها و بررسی نقاط ضعف و قوت و مشکلات کاری شرکت‌کنندگان داشته باشند.

مسئولین اجرایی نمایشگاه باید از رایزن‌‌های فرهنگی، اقتصادی و کارکنان سفارتخانه که در امر بازرگانی و اقتصادی فعالیت دارند بصورت رسمی برای حضور در نمایشگاه دعوت کنند و همچنین برای تجاری که در زمینه آن نمایشگاه مزبور فعال هستند، دعوت‌نامه ارسال شود که این نمایشگاه‌‌ها پربارتر برگزار شود.

* اگر شما به ‌جای مجریان برگزاری نمایشگاه بودید، چه تغییراتی در نمایشگاه می‌دادید؟

اگر به‌جای مجری نمایشگاه بودم، سعی می‌کردم با تبلیغات گسترده‌تر، شرکت‌‌های بیشتری را به نمایشگاه جذب کنم و همین‌طور برای بازدید بهتر، اقدامات موثرتری انجام می‌دادم تا صنایع کشورهای منطقه ما بتوانند از فرصت‌‌ها و پتانسیل‌‌های تولیدی کشورمان بیشتر استفاده کنند.

* در حال حاضر چه فعالیت‌ها و خدماتی انجام می‌دهید؟

شرکت ما از سال ۱۳۷۷ تأسیس شده و فعالیت خودش را در صنعت ریلی شروع کرده است. ما حدود ۵۰ محصول ریلی را تاکنون داخلی‌سازی یا تولید کردیم و به شرکت‌‌های تولیدکننده واگن، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و پیمانکاران تعمیراتی و مالکین واگن تحویل دادیم. در حال حاضر حدود ۸۰ پرسنل در سه سایت تولیدی ما، در حال تولید قطعات در حوزه ریلی وخودرویی هستند.

* به قطارهای مترو هم خدمات می‌دهید؟

خیر، ما در حوزه مترو هنوز ورود نکردیم. البته جزء برنامه‌‌های امسال ما هست که انشاءالله وارد تولید قطعات مجموعه‌‌های واگنهای مترو بشویم. البته در حوزه قطعات ریل، محصولات ما در پروژه‌‌های مترویی هم استفاده می‌شود.


* از تاریخچه شرکت و سابقه فعالیت آن بفرمایید؟

شرکت جلاپردازان در سال ۷۷ با همکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه علم و صنعت ایران تأسیس شد. ما فعالیت خود را در زمینه پوشش کاری قطعات و سپس تولید قطعات فولادی به روش فورج گرم شروع کردیم و به سمت فعالیت در رشته‌‌های ریخته‌گری و ماشین‌کاری قطعات گسترش دادیم. امروزه شرکت ما، پتانسیل تولید هر قطعه و مجموعه فلزی را دارد. تجهیزات ما روز به روز در حال گسترش است و اگر انشاءالله شرایط اقتصادی کشور اجازه بدهد، قطعاً با برنامه توسعه‌‌ ای که داریم به‌ زودی به بازارهای صادراتی دست خواهیم یافت.


* درخصوص صادرات و توسعه برنامه‌های آینده چه ایده‌هایی دارید؟

ما در حال حاضر با ثبت نمایندگی شرکت جلاپردازان در کشور بلغارستان، برنامه‌‌های صادراتی خودمان را دنبال می‌کنیم. البته هدفمان این است که اگر بتوانیم سایتی برای تکمیل‌کاری محصولاتمان در کشور بلغارستان و از آنجا صادرات به حوزه اتحادیه اروپا ایجاد کنیم. هرساله بین ۳ تا ۵ محصول و مجموعه را در برنامه توسعه خودمان داریم. از نظر تجهیزات الان طرح‌‌های گسترش و افزایش خطوط تولید را مطالعه کردیم و در حال بررسی و تأمین مالی آن‌ها هستیم.



اگر از طرف دولت حمایت‌‌هایی انجام بگیرد قطعاً این شرکت در دو سال آینده، جزء شرکت‌‌های بسیار موفق و پرتوان در صنایع ریلی و صنایع خودرویی خواهد بود.

* چگونه شد که وارد این حرفه شدید؟

تحصیلات من در حوزه مهندسی متالوژی کاملاً مرتبط با موضوع فعالیت کاری من است. بنده از بچگی آرزوی تولید و ساختن را داشتم که خداوند کمک کرد و توانستم به آرزویی که از کودکی در ذهنم بود، برسم. بسیار به موضوع کاری و زمینه کاری خودم، علاقه‌مند هستم. شاید مهمترین داشته زندگی‌ام واقعاً همین است که توانستم در حوزه ریلی و خودرویی حدود ۱۰۰ محصول را تا الان تولید کنیم.

فکر می‌کنم دو چیز در تولید بسیار لذت‌بخش است؛ اول این‌که شما محصول را از مواد اولیه خام خلق می‌کنید . محصولی که قابلیت استفاده و کاربرد در وسایل نقلیه یا قطارها را دارد. دوم این‌که به هرحال وقتی پرسنل استخدام می‌کنید و تعدادی را در مجموعه جمع می‌کنید که می‌توانند زندگی‌شان را با درآمدی که از این مجموعه دارند، بگردانند، بسیار لذتبخش است. امیدواریم که بتوانیم بستری باشیم برای زندگی خوب و رسیدن به سطح رفاه قابل قبول برای تمامی همکارانمان.


* از آن‌جایی که کالای شما کالای مهم و استراتژیکی است، آیا بعد از تولید، تست و آزمایش و کنترل کیفی دارید؟

بله قطعا. شرکت ما، مجموعه مهندسی است. قطعاً تمام محصولات از بدو ورود مواد اولیه تا تولید نهایی تحت کنترل است. محصولات ما دارای گارانتی است. سعی کردیم برند خودمان را از نظر کیفی و مسئولیت‌پذیری همواره به‌عنوان یک برند شاخص در صنعت ریلی و خودرویی حفظ کنیم.

* چرا اسم شرکت شما جلاپردازان شد؟

ما در ابتدای شروع کار، فعالیت خود را با فرایند آبکاری قطعات خودرو و در واقع همان جلادادن شروع کردیم و آن وقع چون قطعات پژو برای اولین‌بار در کشور ساخته می‌شد، در عملیات پوشش‌کاری وارتقای استانداردهای پوشش‌کاری خلاء بود، ما هم چون از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده بودیم، با تحقیقات روی این پوشش‌‌ها کار را شروع کردیم. ولی در ادامه آشنایی با بحث قطعات، زمینه‌‌های تولیدی را دنبال کردیم ولی این نام وسابقه را حفظ کردیم.

* آیا شما از شخصیت حقیقی یا حقوقی، گله‌مندی یا اعتراضی دارید؟

واقعیت این است که این درد دل خیلی از تولیدکننده‌‌ها و فعالین صنعت در حال حاضر است. متأسفانه علی‌رغم پتانسیل‌‌های بسیار بالایی که در کشور ما وجود دارد، نگاه حمایتی به صنعت وجود ندارد و البته در شعارها همیشه همه عنوان می‌کنند، ولی آن چیزی که در عمل ما می‌بینیم، بخش‌نامه‌‌ها، قوانین و موانعی است که در سر راه تولیدکننده می‌گذارند و حرکت ما را خیلی کند می‌کند و گاهاً حتی ناامیدی ایجاد می‌کند. امیدوارم مسئولین بیشتر به بحث تولید و بهبود فضای کسب و کار توجه داشته باشند، و این را بدانند که خیلی از مشکلات کشور ما امروزه با بهبود تولید و افزایش تولید قابل حل است. قوانینی که متأسفانه در این روزها داریم می‌بینیم همه به‌سمت محدود کردن تولید و ناامید کردن تولیدکننده است. همچنین در حال حاضر بزرگترین مشکل تولیدکننده‌‌های ما عدم وصول به موقع مطالباتشان از شرکت‌‌ها و سازمان‌‌های دولتی و عدم همراهی بانک‌ها در تامین منابغ مالی حتی با وجود بهره‌های بانکی بالا است. بدترین بدهی برای ما تولیدکننده‌‌ها بدهی‌‌های مالیاتی، تأمین اجتماعی و انرژی است. دولت در وصول مطالباتش به روز است ولی پرداخت دیونش شش ماه تا یک سال زمان می‌برد که این خود بزرگترین مانع در تولید است و بسیار معضل بزرگی است.

ما امیدواریم برای کار کارشناسی بهتر، به نظریات فعالین اقتصادی بیشتر توجه کنند و راهکارهایی برای حل مشکل صنعت و تولید ایجاد کنند که من فکر می‌کنم خیلی از مشکلات امروز کشور برای ما به‌واسطه توجه به واحدهای تولیدی حل خواهد شد. امیدوارم این اتفاق بیفتد.

* اگر قرار باشد از شخصیت حقیقی یا حقوقی هم سپاسگزاری داشته باشید بفرمائید؟

من لازم می‌دانم تشکر ویژه‌ای داشته باشم از خانواده، همکاران و پرسنل زحمتکش شرکت که قطعاً همراهی این عزیزان باعث وجود ما در این جایگاه شده است. در این مدت انصافا نمی‌توانیم بگوییم که هیچ کمک و حمایتی نبوده است، بعضی از دوستان، مدیران و کارشناسان در صنعت ریلی، بعضی از روسای بانک‌‌ها، حتی بیش از وظیفه‌ای که داشتند، به ما کمک کردند، هر چند گاهاً وجود قوانین و بخش‌نامه‌‌های دست و پا گیر مانع همکاری بیشتر این افراد شده است، ولی در مجموع، قطعاً رشد و توسعه این شرکت، مدیون کمک‌‌ها و حمایت‌‌های این دوستان بوده است.

امیداریم که این حمایت‌‌ها بیشتر شود و این موانع رفع شود تا انشاءالله بهره‌ای برای کل کشور داشته باشد. همچنین تشکر می‌کنم از روزنامه وزین اقتصادی آسیا و خبرنگار محترم جناب آقای فدایی که این فرصت و وقت را در اختیار ما قرار دادند که بتوانیم نظرات خود و شرح مختصری از فعالیت‌‌هایمان را عنوان کنیم.



تشکر ویژه‌ای هم دارم از بانک ملی ایران شعبه شهرک صنعتی پایتخت و خصوصا جناب آقای رضایی ریاست محترم بانک ، دوست دارم این فرد به‌عنوان نمونه الگوی بانکداری در کشور ما معرفی شود.

* اگر سخنی باقی مانده است، بفرمایید؟

امیدوارم با تشکیل مجلس جدید اهتمام جدی در راه کاهش موانع تولید و توجه به واحد‌های تولیدی منجر به افزایش کمی و کیفی محصولات تولیدی داخلی و هموار کردن راه صادرات و بهبود تراز تجاری و تقویت پول ملی گردد. همچنین توجه جدی به تامین مالی بنگاه‌ها از طرف بانک‌ها و پرداخت مطالبات شرکت‌ها از طرف دولت و شرکت‌های دولتی نیاز فوری و مبرم شرکت‌های تولیدی می‌باشد.

عکس: خدیجه جعفری

https://www.asianews.ir/u/eAT
اخبار مرتبط
در روزهای آخرین ماه سال، نمایشگاهی به نام نمایشگاه صنعت نمایشگاهی برگزار شد که در این نمایشگاه، مجریان بزرگ، خودشان غرفه‌دار بودند و به استقبال مخاطبان و مشتریان خود در غرفه‌‌هایشان نشستند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید