صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۰۱
کد خبر: 22049
گزارشگر: 464
۱۴۰
۰
۰
۳

خبر مهم رئیس بانک مرکزی ایران درباره تک نرخی شدن ارز

خبر مهم رئیس بانک مرکزی ایران درباره تک نرخی شدن ارز
منتفی شدن امکان ارز تک نرخی در ایران در حالی است که اخیرا بانک مرکزی از راه‌اندازی بازار ارز توافقی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران خبر داد و یکی از اهداف این بازار را «برگشت ارز صادرکنندگان خرد بخش خصوصی» اعلام کرد.

به گزارش آسیانیوز؛ محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی ایران در سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی آن کشور گفت که در شرایط فعلی به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌ها «امکان تک نرخی کردن ارز وجود ندارد.»

رئیس بانک مرکزی ایران همچنین در نشست «تبیین و ارزیابی سیاست‌های پولی و ارزی» این همایش، گفت که ایجاد انتظارات تورمی منفی «از طریق کانال‌های غیر رسمی و بازار قاچاق» به همراه تنش‌های سیاسی، نرخ ارز را بالا برده است.

آقای فرزین در عین حال گفت که امکان تک نرخی شدن نرخ ارز همزمان با اجرای سیاست تثبیت اقتصادی ممکن نیست.

سیاست تثبیت اقتصادی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که هدف آن بازگرداندن ثبات یه اقتصاد ایران است و مواردی نظیر کنترل تورم و نقدینگی، کاهش کسری بودجه و ثبات قیمت‌ها در بازار را در بر می‌گیرد.

از زمان انتصاب آقای فرزین به عنوان رئیس بانک مرکزی ایران، نرخ دلار در بازار آزاد مسیر صعودی پرشتابی را طی کرده است.

در دی ماه ۱۴۰۱ که او به ریاست بانک مرکزی رسید، نرخ دلار در بازار آزاد حدود ۴۳ هزار تومان بود که حالا به حدود ۶۰ هزار تومان افزایش یافته است. در ماه‌های اخیر نرخ دلار در بازار آزاد به ۷۰ هزار تومان هم رسیده بود.

منتفی شدن امکان ارز تک نرخی در ایران در حالی است که اخیرا بانک مرکزی از راه‌اندازی بازار ارز توافقی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران خبر داد و یکی از اهداف این بازار را «برگشت ارز صادرکنندگان خرد بخش خصوصی» اعلام کرد.

بانک مرکزی اعلام کرد که این نهاد فقط نقش ناظر را ایفا خواهد کرد.

رئیس بانک مرکزی ایران نیز مانند غالب روسای پیش از خود، در سال‌های اخیر تلاطم ارزی در بازار ارز را «جریان‌سازی» و موقتی می‌داند.

او در اواخر فروردین ماه گفته بود: «با نرخی که در کانال‌های تلگرامی اعلام می‌شود، کالا وارد نمی‌شود.»

او همچنین گفته بود: «نرخ‌های بازار غیررسمی نقشی در تعیین قیمت کالاها ندارد.»

اشاره او به ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی به نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی است.

این اظهارات آقای فرزین به اواخر فروردین ماه برمی‌گردد، زمانی که بازار ارز ایران متاثر از احتمال ادامه دار شدن رویارویی مستقیم ایران و اسرائیل و پیامدهای احتمالی آن بود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت که انتظارات تورمی منفی به همراه تنش‌های سیاسی، نرخ ارز را بالا برده است

حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل به موجی از نگرانی‌ها دامن زد و قیمت دلار را تا حوالی ۷۰ هزار تومان پیش برد که بعد از آن فروکش کرد.

سیاست تک نرخی شدن ارز در ایران دهه‌هاست که از جمله وعده‌های مسئولان اقتصادی و روسای بانک مرکزی جمهوری اسلامی است و به‌رغم تلاش‌ برای پیش بردن این پروژه به صورت «دستوری»، اما راه به جایی نبرده است.

با وجود بازارهای مختلفی ارزی در ایران، چند نرخی بودن ارز به ایجاد رانت‌های گسترده با توجه به امکان درآمدزایی بدون تولید و واردات دامن زد.

سیاست تک نرخی شدن ارز در دولت یازدهم نیز مطرح شد اما به دلایل مختلف تحقق نیافت؛ این سیاست نیازمند اجرای تدریجی و ثبات بالای اقتصادی است.

در سال ۱۳۹۷ هم ولی‌الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی ایران در دولت حسن روحانی گفته بود: «اقدام بانک مرکزی درباره تک نرخی کردن نرخ ارز، بهترین تصمیم در این مقطع زمانی است.»

طی سال‌های اخیر ارزها در ایران دارای بازارهای مختلفی بوده‌اند که در نوع آزاد آن-نظیر دلار تلگرامی- مقام‌های ایرانی آنها را برسمیت نمی‌شناسند؛ به غیر از ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و ۴۲۰۰ تومانی قبل از آن، دلار سنا، نیما، فردایی، تهران، حواله‌ای، شهرستان، دلار کشورهای همسایه و شبانه از جمله بازارهایی بوده‌اند که در یک دهه اخیر نام آنها به گوش بسیاری خورده است.

https://www.asianews.ir/u/eCh
اخبار مرتبط
رییس کل بانک مرکزی در حاشیه مراسم رونمایی از عرضه اولین مرابحه ارزی با بیان برخی مباحث اقتصادی، به تبیین سیاست‌گذاری‌های مهمترین نهاد مالی کشور پرداخت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید

توجه : 

 

نظرات بیان شده در یادداشت‌هایی که منتشر می‌کنیم، بیانگر عقیده نگارنده آن است

 و لزوماً دیدگاه مدیران وبسایت آسیانیوز و روزنامه آسیا نمی‌باشد.

 

سردبیر

 logo