صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۴۲
کد خبر: 22341
گزارشگر: 2
۲۰۱
۰
۰
۱
جذب آمونیاک در آکواریوم

۰ تا ۱۰۰ نحوه استفاده از زئولیت در آکواریوم + ۶ خواص مهم آن

۰ تا ۱۰۰ نحوه استفاده از زئولیت در آکواریوم + ۶ خواص مهم آن
زئولیت آکواریوم ماده ای معدنی متشکل از سیلیس و آلومینیوم است که به عنوان جاذب آمونیاک در آکواریوم مورد استفاده قرار می گیرد. زئولیت آکواریوم به لحاظ بافت اسفنجی که دارد قادر است مواد نامطلوب که سبب آلودگی محیط پرورش ماهی ها می شود را جذب و نگهداری کند. به همین دلیل گزینه مناسبی برای فیلتر کردن و پاکسازی آب آکواریوم می شود. در ادامه راجب نحوه استفاده از زئولیت در آکواریوم صحبت خواهیم کرد.

نحوه استفاده از زئولیت در آکواریوم

از آنجا که آکواریوم ها در دو نوع آب شیرین و آب شور گروه بندی می شوند، زئولیت استفاده شده نیز باید متناسب با نوع آب مصرفی انتخاب شود. توجه به این نکته ضروری است که زئولیت آکواریوم ظرفیت جذب نامحدود ندارد. یعنی پس از مدتی باید تعویض یا شارژ گردد. در غیر این صورت دیگر توانایی جذب آمونیاک انباشته شده در آب را ندارد.
پس تنها شرط عملکرد درست زئولیت آکواریوم، شارژ درست و به موقع آن است. چرا که در صورت عدم تعویض به موقع، در اثر اشباع شدن، توانایی جذب را از دست خواهد داد. احیاء زئولیت اشباع به راحتی به کمک آب نمک طبیعی قابل انجام است. به این منظور کانی اشباع را به مدت ۱ شبانه روز در محلول نمک طعام ۵٪ بخوابانید. سپس آن را به مدت ۲-۱ روز در مقابل نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شود. به این ترتیب زئولیت، آماده استفاده مجدد است.

سایت تنگیتو درباره نحوه احیای زئولیت گفته است:

عمر مفید زئولیت دو ماه بوده و عملکرد آن بعد این مدت دچار افت شدید شده و در صورت شارژ مجدد آن توصیه می‌کنیم بخشی از آن را با مدیای جدید جایگزین نمایید. شارژ مجدد زئولیت توصیه نمی‌شود ولی برای بازیابی و احیای زئولیت می‌توانید آن‏ را در محلول یک درصد کلرید سدیم (‏نمک معمولی) غوطه‌ور کنید. از روش‌های دیگر احیای این مدیا حرارت دادن و خشک‌کردن آن است که به اثربخشی روش اول نیست.

همچنین برای خشک کردن زئولیت می توان آن را در فر با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت به مدت ۱/۵ ساعت قرار داد تا خشک شود.
توصیه می شود جهت حصول بهترین نتیجه، از شارژ پی در پی زئولیت خودداری کرده و بهتر است هر ۲ تا ۳ ماه آن را با زئولیت جدید جایگزین کنید.
توجه داشته باشید که زئولیت دامی که با نام تجاری آنزیمیت در بازار خرید و فروش می شود، مناسب مصرف در آکواریوم های ماهی های زینتی نیست. چرا که نرم و آسیاب شده است. معمولا از دانه بندی درشت تر زئولیت در صنعت پرورش ماهی استفاده شود.
دوز مناسب مصرف زئولیت آکواریوم، ۱ کیلوگرم به ازای هر مترمکعب آب می باشد. هر کیلوگرم از این کانی می تواند ۵/۳ گرم آمونیاک را جذب کند. روش استفاده از زئولیت آکواریوم کاربرد رآکتور مخصوص است.
رآکتور آکواریومی در واقع محفظه ای تعبیه شده در مسیر جریان آب در آکواریوم است که با حذف یا اضافه کردن ترکیبات شیمیایی به آب، آن را تصفیه و تبدیل به آب ایده آل برای آکواریوم می کند.
در این پروسه آب به صورت مرتب به درون آن پمپاژ می شود. این کار توسط یک پمپ صورت می گیرد. اتفاقی که درون محفظه می افتد، واکنش مواد شیمیایی درون رآکتور با آب است. از آنجا که آب درون محفظه محبوس شده و مدتی نگه داشته می شود، مدت زمان بیشتری آب با مواد شیمیایی در تماس خواهد بود. بنابراین اثربخشی ترکیبات تصفیه کننده افزایش خواهد یافت.
انواع مختلفی از راکتور آکواریوم وجود دارد که شامل راکتور کلسیم آکواریوم، راکتور مدیا، راکتور کربن آکواریوم و راکتور نیترات آکواریوم می باشد. از میان این انواع، راکتور مدیا حاوی زئولیت است. میزان اثربخشی این راکتور بیشتر از فیلترهاست. چرا که تمام آبی که وارد محفظه شده، مدتی نگه داشته شده و وادار می شود با زئولیت تماس یابد.
در جریان تبادل یونی، یون سدیم موجود در زئولیت آکواریوم با یون های کلسیم و منیزیم واکنش داده و با رسوب این یون ها، سختی آب کاهش می یابد.
این کانی هوشمند تنها یون های کلسیم و منیزیم آب را با یون سدیم موجود در ساختار خود جایگزین می کند و بر روی سایر آنیون های موجود در آب چون سولفات ها، کلریدها و سیلیکات ها تاثیر نخواهد گذاشت.

خواص زیٔولیت آکواریوم

خواص زئولیت آکواریوم

زئولیت آکواریوم در پرورش ماهی های گرمابی و پرورش ماهی های زینتی آب شیرین برای حذف فلزاتی چون آلومینیوم، اکسید آهن و آمونیاک مناسب است. اما قادر به جذب و خنثی سازی اثر نیترات موجود در آب نمی باشد. بنابراین توصیه می شود پس از اندازه گیری میزان آمونیاک آب و وجود ضرورت از زئولیت استفاده کنید. زیرا با افزایش نیتریت آب، احتمال مسمومیت ماهی های آکواریوم، بی حالی و بی اشتهایی و مرگ و میر افزایش خواهد یافت.
برای محاسبه مقدار زئولیت لازم برای آکواریوم خود، ابتدا مقدار آمونیاک فضای پرورش ماهی را اندازه گیری کنید. عدد به دست آمده را بر 5/1 تقسیم کرده و حاصل را در ظرفیت آب آکواریوم ضرب کنید ( ظرفیت آب بر حسب لیتر در نظر گرفته شود ) عددی که در پایان این محاسبه به دست می آورید مقدار زئولیت مورد نیاز آکواریوم بر حسب گرم می باشد.

گروه بازرگانی مفید درباره استفاده همزمان از نمک و زئولیت در اکواروم گفته است:
به هیچ عنوان در آکواریوم حاوی زئولیت از نمک استفاده نکنید ، این کار باعث میشود که تمام آمونیاک های جذب شده توسط زئولیت ، در آکواریوم رها شوند و سبب مرگ آبزیان شما خواهد شد.

بررسی ها نشان می دهد که زئولیت به واسطه برخورداری از دو خصوصیت تبادل یونی و افزایش جذب مواد، سبب افزایش جذب مواد پروتئینی توسط آبزیان می شود.سایر کارایی زئولیت در پرورش آبزیان شامل موارد زیر است:

  • این ترکیب معدنی زیستگاه مطلوبی برای رشد و تکثیر باکتری ها ایجاد می کند تا تاثیر آنها را در متعادل ساختن نوسانات آمونیوم حفظ کند.
  • زئولیت آکواریوم با جذب آمونیوم و ته نشینی فسفات، بر غلظت آمونیوم و فسفات در محفظه نگهداری ماهی ها تاثیر دارد.
  • در بسترهای بزرگ پرورش آبزیان، زئولیت باعث تقویت و مغذی شدن کود جمع آوری شده در بستر حوضچه های پرورش ماهی شده و ارزش غذایی آن را افزایش می دهد.
  • زئولیت در آکواریوم ها و محل های پرورش ماهی سبب سلامت آبزیان و کاهش تلفات می گردد.
  • این کانی به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی محیط و سیستم گوارشی ماهی ها و تثبیت ازت غیرپروتئینی به نوع پروتئینی سبب تمایل بیشتر آبزیان به مصرف غذا و رشد بیشتر و بهتر آنها می شود.
  • زئولیت با کنترل اکسیژن و آمونیاک، از مکمل های اساسی در آکواریوم و آبزی پروری می باشد.
  • این ترکیب معدنی با زدودن گازهای سمی نیتروژن و سولفور در آب نقش مهمی در پالایش آب ایفا می کند.

قیمت زئولیت آکواریوم

قیمت زیٔولیت آکواریوم

قیمت زئولیت آکواریوم بسته به کیفیت محصول و میزان جذب آب، وزن و نوع بسته بندی و تعداد واسطه های مابین تولیدکننده و مصرف کننده دارد.
مجموعه زئولایف، وبسایت حاضر را با هدف حذف واسطه ها و دسترسی مستقیم مشتریان محترم با واحد تولیدی راه اندازی کرده است. مشاورین متبحر ما آماده راهنمایی شما عزیزان در خصوص انتخاب بهترین زئولیت آکواریوم می باشند.

کلام آخر

زئولیت آکواریوم یکی از مکمل های لازم برای آکواریوم هاست. مهمترین کاربرد آن قابلیت جذب آمونیاک محلول در محیط و خنثی سازی اثرات مهلک آن در آکواریوم است. مهم ترین نکته درباره نحوه استفاده از زئولیت در آکواریوم شارژ درست و به موقع آن است. چرا که در صورت عدم تعویض به موقع، در اثر اشباع شدن، توانایی جذب را از دست خواهد داد.

https://www.asianews.ir/u/eGZ
اخبار مرتبط
کشاورزی در تمام دنیا اهمیت بالایی دارد و تلاش می شود تا بهترین شرایط برای کشت محصولات فراهم شود. با توجه به نقش بسیار مهم آب در این صنعت، تجهیزات متعددی برای بالا بردن کیفیت آن ارائه شده است. سختی گیر از جمله تجهیزات مورد استفاده در این صنعت است که برای کاهش و حذف کربنات و بی کربنات های کلسیم و منیزیم کاربرد دارد. این تجهیزات از نظر نحوه عملکرد با هم تفاوت داشته و کارایی و راندمان آنها با هم فرق دارد. در ادامه انواع سختی گیر آب چاه و نحوه عملکرد هر یک را بررسی خواهیم کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید