صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۳:۰۵
کد خبر: 22396
گزارشگر: 464
۱۲۱
۰
۰
۱
پس از پایان جنگ جهانی دوم

بریکس؛ تلاش برای شکستن سلطه دلار

بریکس؛ تلاش برای شکستن سلطه دلار
بار دیگر، جهان همچون دهه‌های پس از پایان جنگ جهانی دوم، سرمای جنگی پنهان را تجربه می‌کند.

به گزارش آسیانیوز؛ در حالی که جنگ اوکراین به صحنه تقابل ناتو و روسیه بدل شده، ائتلاف‌های بین‌المللی بار دیگر در دو جبهه‌ شرق و غرب صف‌آرایی می‌کنند. در این راستا، پیمان‌ها و قراردادهای اقتصادی نظیر بریکس هم یکی از نمودهای آن است.

ایده تشکیل بریکس در در دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی مطرح شد. در سال ۲۰۰۶ وزیران امور خارجه چهار کشور برزیل، روسیه، هند و چین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره ایجاد یک ائتلاف اقتصادی جدید رایزنی کردند؛ به دنبال آن سران چهار کشور برزیل، روسیه هند و چین در سال ۲۰۰۹ در شهر یکاترینبورگ - روسیه اولین اجلاس رسمی خود را برگزار کردند که ائتلاف جدیدی پایه‌ریزی شد و با توجه به حروف اول الفبای کشورهای مشارکت کننده آن را بریک نامیدند که پس از پیوستن آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به بریکس تغییر نام یافت.

گروه بریکس که یک ائتلاف سیاسی اقتصادی برای تداوم هماهنگی‌ها در مسائل کلان و پیچیده اقتصاد جهانی است در حال حاضر بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی جهان را در مقایسه با سایر بلوکهای اقتصادی از جمله گروه هفت به خود اختصاص داده است. بریکس بیش از یک چهارم مساحت خشکی زمین و حدود ۴۵ درصد جمعیت جهان، ۳۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان و ۲۵ درصد از صادرات کالای جهانی را داراست.

شاخص کلیدی گروه بریکس که آن را نسبت به سایر ائتلافها با ترتیبات جهانی متمایز می‌‌کند، این است که کشورهای عضو عمدتا از اهداف و منافع متفاوتی در عرصه رقابت بین‌المللی برخوردارند ولی وجود هدف اصلی یعنی مقابله با سلطه غرب باعث شده است که همچنان از انسجام که لازمه یک گروه و ائتلاف پایدار است بهره مند باشند، در واقع این گروه واجد چارچوبهای حقوقی برای ایجاد یک تشکل اقتصادی نیرومند خارج از گروه هفت اقتصاد برتر جهان است و در همین چارچوب از ابزارهای تأثیرگذار نیز برخوردار است.

در همین راستا و به نقل از ایسنا، نشست وزیران امور خارجه عضو بریکس شهر نیژنی نووگراد روسیه برگزار شد و علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی در این نشست ۲ روزه شرکت کرد. نشست نیژنی نووگراد، اولین نشست وزیران امور خارجه بریکس بود که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو رسمی در آن شرکت کرد.

علی باقری در این نشست و در بخشی از سخنانش عنوان کرد: «بریکس می‌تواند هسته اولیه و پیشران تغییر برای ساختن جهانی بهتر باشد. زیرساخت‌های کنونی اقتصاد جهانی به صورت هراس‌انگیزی در اختیار قدرت‌های غربی قرار دارد که عملا نشان داده‌اند ساختارهای اقتصاد جهانی را به سلاحی علیه رقبا مبدل ساخته‌اند. وابستگی کشورها به یک ارز خاص برای مبادلات و ذخیره باعث شده است که اقتصاد بسیاری از کشورها در چنبره اسارت دلار بیفتند و در صورت عدم چاره‌جویی سریع، این امر اقتصاد کشورها را بیشتر در باتلاق فرو خواهد برد. هیچ کشور مستقل و در حال توسعه در جهان نیست که از انحصار و سلطه دلار متضرر نباشد. از این رو تلاش برای دلارزدایی از تجارت جهانی، خواسته همه کشورها و ملت‌های مستقل جهان محسوب می‌شود.»

گفتنی است علی باقری علاوه بر سخنرانی در این نشست و گفت‌وگو با برخی از رسانه‌های روسی از جمله راشاتودی و اسپوتنیک، با تعدادی از وزیران امور خارجه شرکت‌کننده در این اجلاس دیدار و رایزنی کرد.

https://www.asianews.ir/u/eHW
اخبار مرتبط
در حالی که توافق با عربستان و عضویت رسمی در شانگهای شانس زیادی را برای تجارت جهانی ایران فعال نمی کند، تورم فزاینده در ایران، پیش بینی تکان دهنده ای را درباره قیمت دلار نشان می دهد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید

توجه : 

 

نظرات بیان شده در یادداشت‌هایی که منتشر می‌کنیم، بیانگر عقیده نگارنده آن است

 و لزوماً دیدگاه مدیران وبسایت آسیانیوز و روزنامه آسیا نمی‌باشد.

 

سردبیر

 logo