صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۳ / ۲۳:۱۳
کد خبر: 23006
گزارشگر: 464
۲۳۷
۰
۰
۳
فیلترینگ گسترده‌

اینستاگرامِ فیلترشده؛ محبوب‌ترین شبکۀ ایرانیان

اینستاگرامِ فیلترشده؛ محبوب‌ترین شبکۀ ایرانیان
شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، واتساپ و فیس‌بوک مدت‌هاست که با فیلترینگ گسترده‌ای در ایران مواجه هستند، با این‌همه همان‌طور که بر عموم کاربران پوشیده نیست، بی‌تردید تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان هم به این واقعیت آگاه‌ هستند که فیلترینگ باعث کاهش استفاده از این شبکه‌ها نشده است.

به گزارش آسیانیوز؛ این موضوعی است که به‌روشنی نتایج طرح «پیمایش ملی فرهنگ رسانه‌های اجتماعی در ایران» آن را عیان کرده است. بر اساس نتایج این پیمایش، پنج رسانه اجتماعی پرطرفدار برای ایرانیان به ترتیب ۷۲ درصد اینستاگرام، ۵۲ درصد تلگرام، ۴۶ درصد واتساپ، ۴۲ درصد روبیکا و ۳۲ درصد ایتا بوده‌اند.

در همین راستا، مجید سلیمانی در نشست خبری «پیمایش ملی فرهنگ رسانه‌های اجتماعی در ایران» که پیش از ظهر دیروز در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، در بخشی از سخنانش گفت: «رسانه‌های اجتماعی به شدت به زندگی روزمره جامعه نزدیک‌اند. این پیمایش بر ۱۴ هزار و ۵۰۵ نفر انجام شده است و یکی از شروط ما این بود که افراد حتما کاربر شبکه‌های اجتماعی بوده باشند. رسانه اجتماعی را نیز شامل شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی پخش ویدیو، شبکه‌های خرید کالا و خدمات و بازی‌ها تعریف کردیم.»

سلیمانی با اشاره به آثار فرهنگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی، اظهار کرد: «ما به این نتیجه رسیده‌ایم که تغییرات مختلف در عرصه‌های مختلف کاملا به حضور و کنشگری در رسانه‌های اجتماعی وابسته بوده است. به‌ویژه ظهور اینستاگرام در سال‌های اخیر به این موضوع دامن زده است.»

وی با اشاره به اینکه کنشگری کاربران در فضای اجتماعی مهم است، اظهار کرد: «این موضوع ذیل فرهنگ دیجیتال قرار می‌گیرد و تنها مربوط به ایران هم نیست بلکه در جهان در حال رخ دادن است، در حالی که قبل از آن خرده فرهنگ‌ها وابسته به منطقه خاص خود رخ می‌داد. در واقع به واسطه رسانه‌های اجتماعی، فرهنگ دیجیتال مسطحی شکل گرفته است. انگیزه مصرف محتوا و میزان مصرف محتوا کاملا وابسته به مسائل مختلف جامعه است. بصری شدن رسانه‌های اجتماعی‌ را موضوع بسیار مهمی است و بعد از ظهور اینستاگرام، فراگیر شدن رسانه‌های اجتماعی را در تلفن‌های همراه شاهد بودیم.»

مجری طرح پیمایش ملی فرهنگ رسانه‌های اجتماعی در ایران به ذکر برخی از نتایج طرح پرداخت و ادامه داد: بر اساس مصاحبه حضوری و تصادفی با افراد بالای ۱۵ سال در ۳۱ استان کشور، پرسشنامه‌ای در اردیبهشت‌ ماه امسال تکمیل شده است. ۴۷ درصد این جامعه آماری مردان و ۵۲ درصد زنان بوده‌اند. پنج رسانه اجتماعی پرطرفدار بر اساس این پیمایش به ترتیب ۷۲ درصد اینستاگرام، ۵۲ درصد تلگرام، ۴۶ درصد واتساپ، ۴۲ درصد روبیکا و ۳۲ درصد ایتا بوده‌اند. در شبکه‌های اشتراک‌گذاری ویدیو نیز روند استفاده به این صورت بوده است که ۴۲ درصد از آپارات، ۸ درصد از تماشا و ۲۵ درصد از یوتیوب استفاده می‌کردند.»

گفتنی است در ادامه این نشست، مجری «پیمایش ملی فرهنگ رسانه‌های اجتماعی در ایران» به برخی از نتایج این پیمایش اشاره کرد و به تشریح آن پرداخت.

https://www.asianews.ir/u/eRX
اخبار مرتبط
شرکت در دوره آموزش ادمینی اینستاگرام به شما کمک می کند تا با شناخت اصول ادمینی، به کسب درآمد در این حوزه بپردازید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید