دکتر مهدی کریمی تفرشی

آسیانیوز - برندسازی در جهان سبب تمایز تولیدات یک کشور و یا سازمان با کالاهای مشابه آن در بازار می‌شود. در واقع یک برند، ذهنیتی مثبت را در مشتری به‌وجود آورده و او را ترغیب به خرید آن کالا می‌کند. برندینگ تنها به انتخاب یک نام زیبا و یا یک لوگوی شاخص محدود نمی‌شود، بلکه این مفهوم نشانه اعتبار، اصالت و کیفیت کالاهای تحت یک برند می باشد.

در دنیای رقابتی امروز برند یا نام و نشان تجاری ابزاری است برای ارزش بخشیدن به محصولات و یکی از ارزشمندترین دارایی‌های سازمان‌ها محسوب می‌شود. داشتن برند یا نام تجاری موجب به‌وجود آمدن اعتماد و وابستگی خاطر نسبت به محصول و خدمات می‌شود. داشتن برند فرصت بسیار خوبی جهت گسترش تجارت از طریق آشنایی مشتریان با محصولات و خدمات تولیدکننده را فراهم می‌آورد.

نام تجاری و ارتقای آن،‌ ارزش خاصی را برای مشتری خلق می‌کند که به‌سادگی توسط رقبا قابل تقلید نیست. این استراتژی سبب افزایش حاشیه سود و بازده بیشتر سرمایه خواهد شد. لازمه برندسازی در سطح گسترده‌تر، افزایش کیفیت محصولات داخلی و جلب اعتماد خریداران و وفاداری مصرف‌کنندگان به تداوم خرید آن کالاست. یکی از مطلوبیت‌های مشتری در انتخاب یک محصول، نام تجاری معتبر و هویت‌ساز است. در بسیاری از بازارها،‌ نام تجاری هویت ویژه‌ای برای مالک محصول می‌آفریند و آن‌ها را به گروه خاصی از جامعه پیوند می‌دهد. تقویت نام تجاری برای مشتری ارزش و برای سازمان مزیت رقابتی، سهم بازار بیشتر و سودآوری بالاتر به همراه خواهد داشت.

بدون شک تأثیر برندسازی در بازارهای صادراتی بسیار زیاد است و آن‌چه در بازارهای پررقابت صادراتی منجر به نفوذ ماندگاری و تعهد طرفین می‌شود، برندها و نام و نشان آن‌هاست.