همایون فدایی - در آخرین روز از شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت غلات، آرد و نان، با یکی از مدیران باتجربه در این صنعت، آقای فیض‌الله باقری، مدیرعامل شرکت «پویا تلاشگران سهند» گپ‌وگفتی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

* شرکت شما در حال حاضر چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد؟

شرکت «پویا تلاشگران سهند» با نام تجاری ماشین‌سازی باقری در زمینه صنعت تولید ماشین‌آلات پخت نان فعالیت دارد و ما جدیدترین ماشین‌آلات را برای این صنف زحمتکش طراحی و عرضه می‌کنیم.

* چند سال سابقه کار و چند نفر پرسنل دارید؟

ما از سال 88 این کار را شروع کردیم و اولین محصول ما دستگاه نان‌درار اتوماتیک بود که به‌عنوان اختراع ثبت کردیم. به‌مرور دستگاه‌‌های جدیدتری هم به سبد تولید‌ محصولات ما اضافه شد که امروزه تقریبا پکیج کاملی از دستگاه‌آلات نانوایی را تولید می‌کنیم. بالغ بر 100 نفر نیروی مستقیم داریم که در سالن تولید در شرکت فعالیت دارند و تعداد نفرات غیرمستقیم هم زیاد هستند.

* درباره برنامه آینده شرکت بگویید؟

ما دائم در حال تغییر و توسعه هستیم و انشاءالله می‌خواهیم دستگاه‌‌های جدیدی را هم طراحی و به سبد تولیدمان اضافه کنیم. تلاش داریم روز به روز همگام با این صنعت پیش برویم.

* چه توصیه‌ای برای کسانی دارید که می‌خواهند به این حرفه وارد شوند؟

خدا را شکر که تعداد بیشتری روز به روز دارند به این حرفه وارد می‌شوند و گرایش به فعالیت در این صنعت بسیار زیاد شده است. توصیه‌ام این است که باید خاک‌خوری این حرفه را تحمل کنند. شاید اوایل یک مقدار پستی و بلندی‌‌هایی داشته باشد، ولی در این صنعت می‌توانند آینده خوبی برای خودشان رقم بزنند.

* بازار هدف شما چه افرادی هستند؟

بازار هدف ما نانوا‌‌ها و کارخانه‌‌های تولید نان هستند که نان سنتی را به جامعه عرضه می‌کنند. توصیه‌ام برای جوانان (چه جوانان داخل کشور و چه خارج از کشور) این است که با یک سرمایه‌ اندک می‌توانند از ماشین‌آلات تولیدی ماشین‌سازی باقری تهیه کنند و اشتغال مطمئنی برای خودشان ایجاد کنند.

در خارج از کشور هم این دستگاه‌‌ها قابلیت استفاده دارند که توصیه‌ام این است که با استفاده از این دستگاه‌‌ها با هزینه یک دهم هزینه‌‌های خارج از کشور، واقعا هزینه‌‌های تمام شده آن خیلی مناسب است. می‌توانند با سرمایه‌ای اندک این دستگاه‌‌ها را در خارج از کشور تهیه کنند و نان ایرانی را سر سفره ایرانیان مقیم خارج از کشور هم بیاورند و همزمان اشتغالزایی را برای خودشان و یک‌سری افراد دیگر و هموطنان ایرانی که در خارج از کشور هستند، ایجاد کنند.

* اگر قرار باشد از شخصی تشکر کنید، بفرمایید؟

پیش از هر چیز، شکرگزار خداوند متعال هستیم که همیشه و در همه حال همراهمان بوده و برای پیشرفتمان در این عرصه، یاری‌مان کرده است. واقعا همین که الان به مرحله‌ای پیشرفته در این صنعت رسیدیم، از مساعدت‌های خداوند بود. همچنین تشکر ویژه از مشتریان‌مان داریم که از محصولات جدیدمان واقعا استقبال می‌کنند و به ما اطمینان دارند و با اعتماد، محصولات جدیدمان را خریداری و استفاده می‌کنند.

از پرسنل عزیزمان که شبانه‌روز همراه ما بودند، تشکر می‌کنم؛ به‌خصوص از واحد تحقیق و توسعه که باعث شدند همیشه جدیدترین‌‌ها را پایه کارمان قرار دهیم و خلق کنیم. همچنین از خبرنگار محترم روزنامه آسیا تقدیر و تشکر می‌کنم.