محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در امور اوپک در گفت‌وگو با ایلنا، درباره وقایع اخیر در خاورمیانه و تأثیر آن بر بازار نفت اظهار داشت: «هرچند ممکن است در شرایط فعلی، بازار نفت تاحدی ملتهب و قیمت‌ها تحت نوسان قرار گیرد، اما تا زمانی که یک اقدام مشخص از جانب کشورهای صادرکننده نفت صورت نگیرد، بیشتر تأثیرات روانی خواهد بود. ولی اگر این تأثیر روانی با اقدام عملی مثل قطع صادرات نفت همراه باشد، همانند اقدامی که در دهه ۷۰ رخ داد و کشورهای عرب تصمیم گرفتند که صادرات نفت خود را قطع کنند، بازار دچار اختلال و تنش خواهد شد و می‌تواند در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی نقش بازدارندگی داشته باشد. اما در صورتی که کشورهای عرب و فروشنده نفت واکنشی نداشته و اقدام عملی صورت نگیرد، این تأثیر روانی کوتاه‌مدت بوده و نمی‌تواند پایدار باشد.»
وی با بیان اینکه اعراب با استفاده از تجارت نفت و گاز و واردات اقلام مختلف می‌توانند فشار زیادی به کشورهای حامی اسرائیل وارد کنند، تصریح کرد: «در این شرایط و با توجه به نزدیک شدن فصل زمستان اگر اعراب متحد باشند، کشورهای اروپایی و آمریکایی حامی اسرائیل را دچار چالش می‌کنند. در حال حاضر کشورهای صادرکننده عرب حجم قابل توجهی از نفت خود را به اروپا و آمریکا می‌فرستند و حجم قابل توجهی از وارداتشان هم از این کشورهاست. بنابراین با توقف واردات و صادرات می‌توانند فشار قابل توجهی وارد کنند و اسرائیل را وادار کنند که دست از نسل‌کشی بردارد.»
نماینده پیشین ایران در امور اوپک درباره اقدامات کنترلی کشورهای تولیدکننده برای ثبات و افزایش قیمت نفت نیز توضیح داد: «اوپک با اعمال روش‌هایی در حال متعادل کردن بازار است، بر این اساس برای اعضا سهمیه تعیین کرده و با بالانس کردن عرضه و تقاضا، کشورهای تولیدکننده را متقاعد می‌کند که از قیمت نفت دفاع کنند. روش دیگر کاهش داوطلبانه است که کشورهایی که این امکان را دارند سهیمه تولید و عرضه خود را کاهش داده و به قیمت کمک کنند. به این ترتیب برخی کشورها علاوه بر اینکه سهمیه را رعایت کردند، کاهش داوطلبانه داشته‌اند. بنابراین تا زمانی که این اقدامات ادامه دارد، می‌توانیم امیدوار باشیم که قیمت نفت در سطح فعلی ادامه داشته و نوسان خیلی محدود باشد.»
وی تأکید کرد: «ما شاهد بودیم که اوپک‌پلاس به طور موفقیت‌آمیزی توانسته از قیمت نفت دفاع کرده و مانع از سقوط آن شود. به‌طوری که مدتی است که قیمت نفت در حدود نوسان بین ۸۰ دلار بوده و این ناشی از مدیریت عرضه است.»
خطیبی خاطرنشان کرد: «مدیریت عرضه تا آخر سال میلادی ادامه دارد و هر بار هم تمدید می‌شود. ما باید تا اجلاس آینده صبر کنیم که تصمیم جدید چه خواهد بود. تا آن زمان بازار اوپک مدیریت شده خواهد بود، یعنی یک مدیریت بر اساس عرضه و تقاضا و سهیمه کشورها، و مدیریت دیگر بحث کاهش داوطلبانه است. تا زمانی که این مدیریت ادامه دارد قیمت نفت در همین سطوح باقی می‌ماند، مگر اینکه کاهش داوطلبانه منتفی شود، در این صورت روی قیمت تأثیر دارد. در هر حال رعایت سهمیه از سوی کشورها نقطه کلیدی است که می‌تواند ثبات را در بازار حفظ کند.»