آسیانیوز- وزیر انرژی عربستان درباره تجربه نفت ۵۰ دلاری در بازارهای جهانی در صورت ادامه تخطی تعدادی از اعضای اوپک‌پلاس از سهمیه‌های تولید تعیین شده هشدار داد.

به گزارش ایلنا، عبدالعزیز بن‌سلمان گفت: در صورتی که بعضی از اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس (تولیدکمندگان عصو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش) به عرضه فراتر از سهمیه‌های تعیین‌شده ادامه دهند، ممکن است قیمت‌های جهانی نفت خام به ۵۰ دلار برای هر بشکه سقوط کند.

این روزنامه آمریکایی گزارش داد که این اظهارات هشداری زیرکانه تلقی می‌شود که اگر کشورهای عضو اوپک‌پلاس به سهمیه‌های خود پایبند نباشند، ممکن است عربستان برای حفظ سهم خود در بازار جنگ قیمتی را آغاز کند.

هشت عضو اوپک‌پلاس طبق تصمیمی از پیش تعیین شده قرار است از ماه دسامبر برنامه تسهیل تدریجی کاهش عرضه داوطلبانه اضافه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای خود را آغاز کنند.

نشست وزارتی اوپک‌پلاس برای یکم دسامبر (۱۱ آذر ۱۴۰۳) برنامه‌ریزی شده است.

با وجود تنش‌های ژئوپلیتیک، قیمت نفت نسبتاً پایین باقیمانده و تنها برای مدت کوتاهی پس از حمله موشکی ایران به اراضی اشغالی فلسطین افزایش یافت.

به گزارش وال استریت ژورنال، مقام‌های سعودی از کاهش قیمت‌ها ناامید شده‌اند که بخشی از آن هم به‌دلیل بی‌توجهی برخی اعضای اوپک‌پلاس به سهمیه‌های تولید تعیین شده است.

این روزنامه آمریکایی اعلام کرد که نمایندگانی از اعضای اوپک‌پلاس که هفته گذشته در یک کنفرانس تلفنی شرکت کردند، به آنها گفتند که بن‌سلمان به‌طور خاص عراق و قزاقستان را به دلیل تخطی از سهمیه‌های خود خطاب قرار داده است.

عراق در ماه اوت روزانه ۴۰۰ هزار بشکه بیش از سهمیه تولید تعیین شده خود عرضه کرده است، در حالی که انتظار می‌رود عرضه نفت قزاقستان هم با ازسرگیری عاددی تولید میدان تنگیز افزایش یابد.

یکی از نمایندگان اوپک‌پلاس به وال استریت ژورنال گفت: پیام ریاض این بود که اگر جایی برای بشکه‌های نفت در بازار وجود نداشته باشد، فایده‌ای برای افزودن تولید وجود ندارد.

با وجود تلاش‌های اوپک‌پلاس برای ایجاد ثبات در بازار  با تصمیم‌گیری درباره کاهش عرضه، قیمت نفت با افت روبه‌رو بوده است و دو شاخص برنت دریای شمال و دبلیوتی‌آی آمریکا طی سه ماه گذشته ۱۶ درصد کاهش یافته‌اند.

روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد که عربستان پیش‌تر تمایل خود را برای افزایش تولید در صورت بی‌تعهدی دیگر اعضا نشان داده است د، همانطور که در جنگ‌های قیمتی گذشته مشاهده شد.