دکتر مهدی کریمی تفرشی

آسیانیوز- بر اساس آماری که در جهان وجود دارد در سال ۲۰۲۲ ، ۶۲ میلیارد کیلوگرم زباله الکتریکی تولید شده بود. از این مقدار زباله تولیدشده، تنها یک چهارم بازیافت شده و به چرخه تولیدات بازگشته است.

در کشور ما میزان دقیق زباله‌های الکترونیکی مشخص نیست، اما طبق آماری که معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده، این زباله‌ها سهم ۴۰۰ هزار تنی زباله‌های کشور را در انحصار دارد. از منظر جغرافیایی نیز تهران به دلیل این‌که نسبت به سایر شهرهای کشور امکانات الکترونیکی بهتری دارد، نقش اصلی را ایفا می‌کند.

اگرچه مکان‌هایی تحت عنوان الکتروکاپ در مناطق ۲۲گانه تهران وجود دارند که مردم می‌توانند زباله‌های الکترونیکی خود را جهت بازیافت شدن به آن‌ها تحویل دهند، اما هنوز هم اطلاع‌رسانی در این زمینه کافی نیست.

تصور کنید موادی که قابلیت برگشت‌پذیر بودن دارند و می‌توانند به چرخه تولید بازگردند در طبیعت رها می‌شوند و علاوه بر این‌که مشکلات سلامتی فراوانی برای انسان و جانوران ایجاد می‌کنند، مقدار قابل توجهی از سرمایه این بخش را نیز بر باد می‌دهند. در واقع ۴۰۰ هزار تن زباله معمولی هم اگر بازیافت شود نقش قابل توجهی در اقتصاد دارد، چه برسد به زباله‌های الکترونیکی که حاوی مواد ارزشمند مانند انواع فلزات و عناصر نیز هستند.