مسعود خوشابی

آسیانیوز - کاهش چشمگیر ارزش ارزهای کشورهای آسیایی نسبت به ارزهای معتبر جهانی از قبیل دلار، یورو، فرانک سوئیس و غیره تمایل توریست‌ها را به سیاحت در این قاره سوق داده‌ است. صنعت گردشگری از جمله صنایع لوکس محسوب می‌شود، که متأسفانه از اجزای ضروری زندگی اکثریت قریب بالاتفاق مردم به حساب نمی‌آید.

می‌دانیم پندمی کووید ۱۹ به این صنعت گزندهای جدی وارد کرد، و صراحتا می‌توان اذعان نمود که کمر این صنعت را شکست، چنان‌چه هم اکنون، رشد این صنعت به شرایط ماقبل فاجعه‌ جهانی ‌برشمرده نرسیده است، اما اکنون، برای اقشار مرفه و متوسط رو به بالای جوامع جهان اول این فرصت طلایی پیش آمده که از آن استفاده کنند. همچنین برای کشورهای آسیایی که صنعت توریسم چه بسا در آن‌ها حرف اول را می‌زند، درب اقبالی گشوده شده است.

از پدیده‌های شگفت‌انگیز این موقعیت استثنایی آن‌که حتی برتری یک ارز نسبت به سایر ارزهای کشورهای همسایه، موجب رونق این صنعت شده است. نمونه قابل توجه آن کشور هند ‌است که خود از تبعیض‌های هولناک و اختلافات طبقاتی فاحشی برخوردار است، اما طبقات مرفه و اقشار متوسط رو به بالای ‌آن را تشویق به پرداختن به این صنعت نموده است، به‌طوری که از ماه مارس سال گذشته تا ماه مشابه سال جاری، ۲۰ میلیارد دلار آمریکا برای سفرهای خارجی از جانب اهالی فوق‌الاشاره هزینه شده است که این رقم خود، بیش از سه برابر هزینه‌کرد آن‌ها در پنج سال گذشته است.

رونق این صنعت در تایلند، مهد ماجراجویی‌های انواع خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها و...، ویتنام با طبیعت وحشی و آب وهوای پُراعواج‌اش، ژاپن از پا افتاده با معابد تاریخی حیرت‌انگیرش، سنگاپور معلوم‌الحال و مالزی آرام و آرامش‌بخش، برای خيل مشتاقان این صنعت، پیشاپیش آغوش گرم خود را گشوده‌اند.

شاید بتوان با احتياط فراوان ابراز نمود که رشد ارزش ارزهای مطرح جهانی هرچند واردات را برای غالب کشورهای آسیایی دشوار کرده است، ولی از این زاویه رؤيت پنجره‌ای گشوده است. استثنای دیگر - سوای هند - چین است، که با معیاری می‌توان نوشت، صرفا ربع سفرهای پرشمار آن بخش از مردم مرفه چین به سمت کشورهای آسیایی نیست.
این گرایش جهانی، تاحدی بر بازار سنتی این صنعت اثر گذاشته است و مثلا بازار بارسلونا و ماریورکا رونق سابق را ندارند. به هر تقدیر پیش‌بینی‌ها همه در جهت رونق این صنعت در آسیاست که حتی تا یک سوم سال گذشته افزایش هم از طریق منابع معتبر گمانه‌زنی شده است.

از نگاهی دیگر با تسهیلاتی که ج.ا.ا. برای زوار عتبات عالیات قائل شده است و سهولت نسبی سفر به عراق شاید بتوان رشد صنعت گردشگری را به نوعی دیگر در کشو خودمان هم تجربه کرده باشیم.