آسیانیوز - انتشار تصاویر هوایی از دپوی تعداد زیادی از خودروهای شرکت ایران‌خودرو، موجی از واکنش‌ها را در فضای مجازی در پی داشت، واکنش‌هایی که منجر به انتشاراعلامیه از سوی این خودروساز شده است. از سوی دیگر زمزمه‌هایی مبنی بر آغاز دوباره تحقیق و تفحص مجلس از ایران‌خودرو شنیده می‌شود.

* احتکار یا طولانی بودن پروسه شماره‌گذاری؟

ایران‌خودرو در واکنش به انتشار تصاویری از دپوی خودروهایش اطلاعیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن آمده است: «انتشار تصاویر از پارکینگ‌ خودروسازان در شبکه‌های اجتماعی، متاسفانه بدون توجه به روند پیچیده موجود در فرآیند شماره‌گذاری و تحویل، هجمه‌ای را علیه آنان ایجاد کرده و شائبه احتکار را مطرح می‌کند. این در حالی‌ است که مالک تمامی خودروهای موجود مشخص بوده و اسناد و مدارک مالکیت‌ آن‌ها صادر شده است و قطعا تاخیر در شماره‌گذاری و تحویل خودروها افزایش هزینه‌هایی چون جریمه دیرکرد در تحویل یا هزینه توقف در پارکینگ را برای ایران‌خودرو به همراه دارد.»

در بخش پایانی این اطلاعیه، آمده است: «همچنین تأکید می‌شود، از حدود دو سال اخیر و پس از الزام فروش خودروها در سامانه یکپارچه، تمامی محصولات ایران‌خودرو براساس برنامه تولید و مشخص بودن متقاضیان هر یک از خودروها به تولید رسیده و مالکان محصولات با قیمت‌های اعلام‌شده به آنان مشخص هستند و هیچ‌گونه فروشی خارج از سامانه انجام نشده است و بنابراین طرح شائبه احتکار موضوعیتی ندارد.»

* آیا تحقیق دوباره از ایران‌خودرو صورت می‌گیرد؟

این اخبار در حالی در میان کابران فضای مجازی دست به دست می‌شود که گفت‌وگوی در مجلس برای تحقیق و تفحص از این خودروساز مطرح شده است. هرچند مجلس از تحقیق و تفحص دوباره ایران خودرو خبر داده، اما اعضای کمیسیون صنایع و معادن در گفت‌وگو با ایلنا تصریح کردند که این موضوع هنوز به کمیسیون یادشده ارجاع نشده، با این حال در میان اعضای کمیسیون نیز نظرات مختلفی درباره ضرورت داشتن یا نداشتن این امر وجود دارد.
رضا علیزاده، رئیس کمیسیون صنایع و معادن معتقد است: «در دوره دهم مجلس هم تحقیق و تفحص از عملکرد ایران خودرو صورت گرفت و نقاط ضعف این شرکت و ایرادات آن شناسایی و راه‌حل‌های مناسبی هم برای برون‌رفت از شرایط اتخاذ شد. گزارش تحقیق و تفحص ایران خودرو در آخرین روزهای فعالیت مجلس دهم قرائت شد و ایراداتی که سبب شد این صنعت آنچنان که باید رضایت مصرف‌کننده را فراهم نکند مطرح شد، این گزارش حاصل هزاران ساعت کار کارشناسی بود که در اختیار خودروسازان قرار داده شد، البته بررسی این‌که تا چه میزان به آنچه به آنها عرضه شد عمل کردند جای خود دارد. در تحقیق و تفحص نباید به دنبال مچ‌گیری بود بلکه باید نقاط ضعف شناسایی و برای حل آن‌ها راهکار ارائه شود، بنابراین اگر با این رویکرد صورت بگیرد خیلی هم خوب است.»

* ایران‌خودرو و زیرمجموعه‌هایش زیان‌ده هستند

مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون هم نارضایتی عمومی که نسبت به کیفیت، قیمت و عرضه محصولات ایران خودرو وجود دارد را دلیل کافی برای ورود مجلس به موضوع تحقیق و تفحص اعلام کرد و گفت: «موضوع عجیبی نیست، صنعت خودروی کشور و در زیرمجموعه آن ایران‌خودرو در شرایط زیاندهی قرار دارند، همچنین انحصاری بودن این شرکت و دستوری بودن قیمت محصولات آن دو موضوع عجیب است و انجام یک تحقیق و تفحص را می‌طلبد. صنعت خودرو امروز نیاز به اعمال بسته‌‌ای از سیاست‌های نو دارد از جمله اینها سیاست‌های ضدانحصاری، فناوری‌مدار و مبتنی بر تقویت خدمات پس از فروش و پس از اینها خصوصی‌سازی صنعت است.»

در برابر این نگاه، بهنام رضوانی، دیگر نماینده عضو کمیسیون صنایع و معدن از مخالفت خود با تحقیق و تفحص گفت و اظهار کرد: «تحقیق و تفحص را نباید لوث کرد و باید مستنداتی باشد که نیاز به تحقیق و تفحص را توجیه کند، ضمن این‌که تحقیق و تفحص نباید در اولویت باشد، بلکه به عنوان گزینه نهایی مطرح می‌شود، زیرا انجام آن نیاز به یک پروسه قانونی وقت‌گیر دارد. در موضوع ایران خودرو مساله کشف‌نشده‌ای وجود ندارد که با این کار شناسایی شود.»