آسیانیوز- روز شنبه اظهارات امانوئل مکرون مبنی بر ضرورت توقف صادرات تسلیحات به اسرائیل، خشم بنیامین نتانیاهو را برانگیخت و محافل اسراییلی به‌سرعت نسبت به سخنان رئیس‌جمهور فرانسه واکنش نشان دادند. نخست‌وزیر اسرائیل در پیامی ویدئویی اظهارات مکرون را «شرم‌آور» خواند و گفت: «اسرائیل هم اکنون در هفت جبهه از خود دفاع می‌کند.»

حال امانوئل ماکرون در ادامه تلاش‌هایش برای جلوگیری از جنگی تمام‌عیار در لبنان، اعلام کرد ۸۸ کشور عمدتاً فرانسوی‌زبان به‌طور جمعی خواستار «آتش‌بس فوری» در لبنان شدند. او در جریان سخنرانی در اجلاسی در پاریس گفت که این گروه با برگزاری یک کنفرانس بین‌المللیِ دیگر با هدف حمایت از کشور جنگ‌زده لبنان موافقت کردند که قرار است در اواخر این ماه برگزار شود.

ماکرون در این نشست عنوان کرد: «ما همبستگی خود را با لبنان اعلام کردیم و به اتفاق آرا خواستار آتش‌بس فوری و پایدار شدیم و بر تعهد خود به تنش‌زدایی در منطقه تأکید کردیم. ما خواهان صلح و امنیت برای همه هستیم.»

سخنان ماکرون از سوی زیاد مکاری، وزیر اطلاعات لبنان نیز تکرار شد که گفت بیروت با وجود حملات مداوم اسرائیل و ترور اخیر حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله همچنان خواهان «آتش بس و راه‌حل دیپلماتیک» است. او افزود: «اسرائیلی‌ها خط قرمز ندارند. آن‌ها در غزه خط قرمز نداشتند و در لبنان نیز خط قرمز نخواهند داشت. اما در لبنان از نظر نظامی، این کار سخت‌تر خواهد بود و آن‌ها هزینه زیادی خواهند پرداخت.»