دکتر مهدی کریمی تفرشی

آسیانیوز- مسافرت کردن به هر قصدی به کشوری که با دولت موطن شخص مسافر روابط دیپلماتیک و صلح‌آمیز ندارد، دارای ریسک‌ بالایی است، اما خوشبختانه با برقراری روابط مجدد ایران و عربستان این فشار روانی برطرف شد و اعلام شد که زائران خانه خدا می‌توانند به شکل مستقیم از ایران به عربستان سفر کنند، اما همه چیز خیلی ساده آغاز نشد.

شروع روابط این‌چنینی ایران و عربستان آورده‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی فراوانی خواهد داشت. موضوع فقط محدود به لغو یک سفر و بازتاب آن در جهان نیست. اقتصاد عربستان به معنای واقعی از حضور زائران مکان‌های متبرک این کشور تغذیه می‌شود. برای ما نیز بسیار به صرفه‌تر است که رابطه مستقیم با عربستان داشته باشیم و بتوانیم از این فضا برای ارتقای روابط خود بهره ببریم. استفاده از میانبرهای گوناگون برای رساندن مسافرانمان به کشور عربستان، هزینه‌هایی خواهد داشت که امروز با لغو این موانع این هزینه‌ها هم به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.
همچنین می‌دانیم که آن‌چه دنیا از رابطه ایران و عربستان در حال مشاهده کردن است، تأثیر مثبتی بر سیاست‌های پولی و مالی و روابط سیاسی ما با جهان خواهد داشت. برای روابط دو کشور و رفاه حال مسافران، بسیار مفید است که در طول این سفر هیچ اتفاق ناخوشایندی رخ ندهد و همه‌چیز در حد ایده‌آل پیش برود تا بعداً بتوانیم از تاثیرات مثبت چنین روابط و تعاملاتی بهره ببریم.