­گفت‌وگوی آسیا با مهندس وحید راد، مدیرعامل شرکت آرمه گیتی آسیا

همایون فدایی ـ بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران که از هشتم تا یازدهم خردادماه ۱۴۰۴ با حضور بیش از ۴۰۰ شرکت داخلی و خارجی برگزار شد، به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد سالانه تخصصی در صنعت قطعه‌سازی کشور شناخته می‌شود و بستری راهبردی برای تبادل تجربه، معرفی فن‌آوری‌های نوین و توسعه شبکه همکاری‌ها در صنعت خودرو فراهم می‌آورد.»

در سومین روز این رویداد، به گفت‌وگو با مهندس وحید راد، مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت آرمه گیتی آسیا نشستیم که در ادامه می‌خوانید: نمایشگاه امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید و از نقاط قوت و ضعفش بگویید؟

نمایشگاه امسال نمایشگاه پررونقی بود و شرکت‌های بسیار قوی در آن حاضر شدند و به معرفی محصولات‌شان پرداختند. همچنین در این دوره شاهد حضور بازدیدکننده‌های زیادی بودیم. از نقاط قوتی که وجود داشت، معرفی محصولات اکثر شرکت‌ها و کارخانجات بود که با استقبال خیلی خوبی مواجه شد. 

اگر مشکل یا کمبودی هم در برگزاری نمایشگاه بود، لطفا بفرمایید؟

واقعا اشکال بنیادین و مهمی وجود نداشت و می‌توانم بگویم نمایشگاه خوب و کاملی بود. در حد جزئیات که اصلا نمی‌توان نام اشکال بر آن گذاشت، بعنوان مثال  می توان به برگه راهنمای نمایشگاه اشاره کرد که تنها در یک صفحه چاپ شده و اطلاعات مفیدی از شرکت‌ها در آن به چشم نمی‌خورد و علاوه بر این‌که فونت آن هم بسیار ریز و ناخوانا بود.

لطفا برای مخاطبان ما، از حوزه فعالیت و محصولاتی که تولید می‌کنید بفرمایید؟

من سال‌های سال واردکننده باطری بودم و به عنوان نماینده انحصاری، محصولات کره‌ای باطری Daewoo را در ایران پخش می‌کردیم. الان حدود سه سالی است که شرکت آرمه گیتی آسیا را راه‌اندازی کرده‌ایم که دارای چهار شرکت زیرمجموعه هست. از بازیافت باطری در قم گرفته تا تولید درب و باطری و همچنین تولید محصولات باطری استارتی و خودرویی و صنعتی از جمله فعالیت‌های ماست. می‌توانم بگویم که کلیه مواد اولیه محصولات خودمان را هم در مجموعه آرمه گیتی آسیا تولید می‌کنیم و هیچ وابستگی به هیچ‌جا نداریم. تنها یک قطعه از مواد اولیه این محصولات را وارد می‌کنیم که سپراتور (همان جداکننده‌‌های صفحات داخل باطری) است که انشاءالله در فکر هستیم آن را هم بتوانیم به‌زودی در ایران تولید کنیم. 

راجع به کیفیت، نظارت بر تولید، استاندارد، گارانتی و خدمات پس از فروش چه مسائلی را مدنظر دارید؟

ما به‌خوبی می‌دانیم که بازارمان بستگی به رضایت مشتریان‌مان دارد و شعار اصلی ما در کارخانه همیشه بر این است: دانش، تکنولوژی و قدرت. نگاه و رویکرد ما بر این استوار است که دانش، تکنولوژی می‌آورد و تکنولوژی، قدرت. ما بر روی کیفیت محصولاتمان همیشه توجه ویژه‌ای داریم و هر ایراد و مشکلی که در محصولات باشد با آغوش باز پذیرا هستیم و با نهایت جدیت در حل و رفع آن تلاش می‌کنیم. متأسفانه در کشورمان مشکلاتی وجود دارد، مثلا بحث انرژی و تأمین برق، واقعا برایمان خیلی گرفتاری ایجاد کرده است. به‌خاطر این‌که ما تولیدکننده باطری هستیم، باطری‌هایی که در شارژ می‌رود حداقل باید 48 تا 72 ساعت در شارژ بمانند. همین الان مجموعه ما، هفته‌ای یک روز (دوشنبه‌ها) برق ندارد و هر روز از ساعت 6 الی 12 برق مجموعه قطع می‌شود. ما ژنراتور استفاده می‌کنیم، ولی بزرگترین معضل ما تأمین گازوئیل برای همین ژنراتور است که واقعا از عهده تأمین آن برنمی‌آییم.

آیا در حال حاضر صادرات دارید؟

بله، صادرات بالایی داریم. ما تولیدات‌مان را به کشورهای افغانستان، تاجیکستان، عمان، عراق و بخش‌هایی از روسیه صادر می‌کنیم. جدیدا هم صحبت‌هایی برای صادرات به دیگر کشورها انجام گرفته است. ما در شرکت آرمه گیتی آسیا، تقریبا ماهانه 5 الی 10 کانتینر صادرات باطری به کشورهای همجوار داریم. 

از کارنامه و سابقه خود بفرمایید و همچنین از محل کارخانه و تعداد پرسنل شرکت؟

در مورد سابقه شخصی‌ام می‌توانم بگویم که من از سال 1378 در کار باطری هستم و سالیان زیادی را در صنف واردات و پخش باطری‌ها فعالیت کردم. از سال 1397 هم در امر تولید ورود کرده‌ایم. در واقع تمام تجربیاتی که در طی دوران واردات محصولات داشتیم، زمینه‌ای برای تولید قرار گرفت. می‌توانم بگویم اکثر کارخانجات تولیدکننده باتری را در کشورهای مختلف را دیده‌ام و سعی کرده‌ام از تمام آن‌ها ایده‌های مثبت را بردارم و به ایران بیاورم و تولید کنم. می‌توانم بگویم محصولاتی که تولید می‌کنیم، جزء تولیدات طراز اول است و در بحث کیفیت، حرف‌های بسیاری برای گفتن در سطح جهان داریم. 

در حال حاضر مجموعه ما حدود 500 نفر پرسنل دارد که انشاءالله به‌زودی و تا 6 ماه آینده به بالای 1000 نفر خواهد رسید. مجموعه ما یکی از تأمین‌کنندگان مواد اولیه سایر شرکت‌ها هم هست. ما در مجموعه خودمان علاوه بر این‌که باطری را برای فروش برای مشتریان تأمین می‌کنیم، درب و جلد، سپراتور و پلیت و مواد اولیه سرب و سرب آلیاژی را به سایر شرکت‌های تولیدکننده باتری می‌دهیم. 

چه برنامه و طرح توسعه‌ای برای آینده شرکت دارید؟

ما زیرساخت‌هایی که برای تولید باطری در نظر گرفته‌ایم، از ابتدای امر سعی کردیم در طرح و توسعه خودمان هم ببینیم. در حال حاضر تولیدکننده باطری‌های خودرویی سبک و سنگین هستیم، ولی طی یک سال آینده، طرح تولید باطری‌های صنعتی، یوپی‌اس و حتی باطری لیتیومی را در برنامه داریم. 

در محیط کارخانه و همچنین در روند تولید محصولات، آیا به مباحث محیط زیستی هم توجه دارید؟

صحبت‌های قبلی هم عرض کردم؛ با توجه به بازدید‌هایی که از شرکت‌های مختلف در کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی انجام دادم، یکی از مهم‌ترین حساسیت‌هایم بحث حفاظت و حراست از محیط زیست است. تا جایی که امروز آمدیم، نخست به مسائل محیط ‌زیستی توجه و فکر کردیم و بعد به تولید. ما حتی در تولید خود باطری که مصرف آب بالایی دارد، ساختاری مدرن و بروز اندیشیدیم که آب را بار دیگر به چرخه تصفیه بازمی‌گرداند تا در مصرف آب صرفه‌جویی شود. همین‌طور در مورد تصفیه هوا، فیلتر‌ها و دیگر مواردی که هست، همیشه سعی کرده‌ایم قوانین و اولویت‌های محیط‌زیست را رعایت کنیم.

اگر پیامی برای مسئولین دارید و می‌خواهید از طریق رسانه آسیا، به گوش آنان برسانید، بفرمایید؟

ما پیام‌های بسیاری داریم، منتها به شرطی که مسئولین بشنوند. واقعاً الان تولید و تولیدکننده در خط اول جنگ است. یعنی با توجه به مشکلاتی که داریم، گویی در پشت خاکریزها در خط مقدم جنگ هستیم. یکی از مشکلات اساسی ما همین مسئله برق است که برای کارخانجات خیلی حیاتی است. با سرمایه‌‌گذاری هنگفت ژنراتور گرفتیم تا برق‌مان را خودمان تأمین کنیم، اما حالا مشکل ما تأمین گازوئیل برای همان ژنراتور است. به هیچ عنوان نمی‌توانیم گازوئیل موردنیاز خود را تأمین کنیم و نهایتا مجبور می‌شویم با قیمت‌های فضایی از بازار آزاد تأمین کنیم.

موضوع دوم بوروکراسی‌های اداری است که برای امر تولید واقعا طولانی، وقت‌گیر و آزاردهنده است. مخصوصاً الان که ساعت اداری از ساعت 6 تا ساعت 12 است، این مسئله انرژی و زمان بسیاری از ما می‌گیرد. علاوه بر بانک‌ها و ادارات، وضعیت گمرکات هم همین‌طور است. ترخیص یک کالا و قوانین تخصیص ارز هزاران مکافات برای تولیدکننده ایجاد می‌کند. کالایی را که از آن طرف کره خاکی با هزاران مصیبت و دور زدن تحریم‌ها، آورده‌ایم در ایران، در گمرک بلاتکلیف مانده است. ماشین‌آلاتی که باید طی یک یا دو ماه ترخیص شود، گاه می‌بینید که 6 ماه هست ترخیص نشده است. این‌ها مشکلات روزافزونی است که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند. واقعا اگر می‌خواهیم اقتصادمان به سوی توسعه و رشد حرکت کند، بایستی از تولید و صنعت حمایت شود و این موانع و مشکلات از پیش پای تولیدکننده برداشته شود.

در پایان اگر مایل هستید از شخصی تشکر کنید، بفرمایید؟

اول این‌که خدا را برای نعمت سلامتی شاکرم و بعد برای همه امکاناتی که در اختیارمان قرار داد تا بتوانیم مجموعه‌ای چنین فعال و گسترده را ایجاد کنیم و قدمی هرچند کوچک برای رهایی از وابستگی کشور به دیگر ملل برداریم و به مردم خودمان خدمت کنیم. از پرسنل، کارگران و کارمندان دلسوز مجموعه آرمه گیتی آسیا تشکر و قدردانی ویژه می‌کنم که جانانه در مجموعه زحمت می‌کشند. می‌دانم همه آن‌ها با مشکلات بسیاری مواجه هستند. واقعا دریافتی آنان با توجه به هزینه‌های بالای زندگی در شرایط فعلی جوابگو نیست. واقعاً همه ما گرفتار هستیم، با این‌همه امیدوارم شرایط بهبود یابد و بتوانیم از نیروهای دلسوز و گرانقدرمان حمایت کنیم و همچنین از هیأت مدیره و شرکای تجاری که همیشه در کنار مجموعه بوده‌اند و از هیچ کمکی دریغ نکرده‌اند، تشکر می‌کنم.

همچنین از مشتریان عزیز به خاطر اعتماد بی‌دریغی که به ما و محصولات‌مان دارند، تشکر می‌کنم. از روزنامه خوب آسیا هم سپاسگزاری می‌کنم که همواره مجالی برای بیان دردها و دغدغه‌های تولیدکنندگان ایجاد می‌کند./آسیانیوز


عکس: خدیجه جعفری