روزنامه آسیا-«یکی از رویدادهای مهمی که در حوزه فناوریهای نو برگزار خواهد شد، نمایشگاه بزرگ جیتکس گلوبال ۲۰۲۵ است، رویدادی که فرصتی یگانه برای ارائه آخرین پیشرفتهای کشور در حوزه کامپیوتر، شبکه، هوش مصنوعی، بلاکچین، کریپتو و تجارت الکترونیک بهشمار میآید.»
در همین راستا، اولین نشست شورای سیاستگذاری پاویون ایران جیتکس 2025 به همت فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران برگزار شده و چگونگی حضور شرکتهای بخش خصوصی در این رویداد بینالمللی بررسی گردید. در این نشست تأکید شد که از همه ظرفیتهای علمی، پژوهشی و تخصصی تشکلها در نمایشگاه جیتکس استفاده شود..
علی مسعودی، عضو هیأتمدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در ابتدای این نشست، با اشاره به زمان برگزاری نمایشگاههای بینالمللی جیتکس گلوبال ۲۰۲۵ که قرار است ۲۱ الی ۲۵ مهرماه در دبی برگزار شود، گفت: «پاویون ایران در این نمایشگاه به همت فدراسیون برپا خواهد شد و ۲۲ شرکت در این پاویون حضور خواهند داشت. فدراسیون فاوا تلاش میکند تا به بهترین شکل در این پاویون حضور داشته باشیم.» مسعودی با اشاره به اهمیت صادرات و ایجاد درآمد ارزی برای کشور تصریح کرد: «باید از همه ظرفیتهای ممکن برای حضور در این رویداد بینالمللی استفاده کنیم.»
در این نشست پیام باقری، نایبرئیس اتاق ایران از اهمیت حضور در نمایشگاههای تخصصی گفت: «نمایشگاهها محل عرضه آخرین تحولات، اقدامات و دستاوردهای حوزه تخصصی است. یکی از مأموریتهای اصلی اتاق ایران این است که در نمایشگاههای معتبر در سراسر دنیا حضور مؤثر داشته باشد. اگر حضور در نمایشگاههای تخصصی را بهعنوان مسیر مستمر و مداوم تلقی کنیم و از نتایج آن بهرهمند شویم و درس آموخته گذشته و ضعف خود را برطرف کنیم امری متعالی است.»
او تصریح کرد: «باید برای حوزه فناوری اطلاعات بهخصوص با توجه به اتفاقات روز، برنامه جدی داشته باشیم. در نمایشگاه جیتکس باید روی پاویون ایران بهطورجدی کار شود و با برنامه مشخصی حضور داشته باشیم. باید بخش خصوصی و دولت سعی کند شکاف ایران با کشورهای دیگر در حوزه اقتصاد دیجیتال را پر کند و در این حوزه برنامه ویژهای داشته باشد، اما پر کردن این شکافها نیاز به نقشه راه جدی دارد.»
نایبرئیس اتاق ایران تصریح کرد: «کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران و فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران باید مأموریت تدوین این نقشه راه را به عهده بگیرند. باید نقش کیفی و کمی اتاق ایران هم در این مسیر شخص شود. اتاقهای بازرگانی سراسر کشور، تشکلهای اقتصادی و فدراسیونهای اقتصادی ظرفیت بالایی برای همکاری دارند. باید د ر این مسیر از تمام ظرفیتهای بخش خصوصی، دولت و مجلس استفاده شود. در این مسیر به همگرایی و همرسانی نیاز داریم.»
باقری ادامه داد: «نمایشگاه جیتکس محلی است که فعالان اقتصادی دنیا در آنجا حضور دارند و بازار عرضه و تقاضای خوبی دارد. اینها زمینههایی است که باید رویش تمرکز کرد. باید از ظرفیت علمی، دانشی، پژوهشی و تخصصی خود در نمایشگاه جیتکس استفاده کنیم.»
محمدرضا طلایی، رئیس هیاتمدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با اشاره به جیتکس گلوبال ۲۰۲۵ گفت: «44 امین نمایشگاه جیتکس برگزار میشود. در این نمایشگاه 22 شرکت دانشبنیان ایرانی حضور خواهد داشت. هدف این است که برند ایران بهعنوان کشوری با جایگاه خاص که میتواند در حوزه فناوری اطلاعات، سهمخواهی کند، معرفی شود.»
در ادامه طلایی به برپایی پاویون به اعزام هیأتی از ایران با هدف بازدید از نمایشگاه و حضور در برنامههای حاشیهای آن اشاره کرد و گفت: «در کنار برپایی پاویون با دریافت مجوز از سازمان توسعه تجارت و برنامهریزی که در فدراسیون انجام شده، قرار است هیأتی را همزمان با شروع کار نمایشگاه در دبی، به آنجا اعزام کنیم. آنچه در چارچوب روز فناوری ایران دنبال میشود، شبکهسازی، همتایابی و ملاقات با دستاندرکاران این حوزه است.»
افشین کلاهی، عضو هیات مدیره فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، سادینا آبائی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، فرامرز رستگار نایبرئیس سندیکای صنعت مخابرات، رزا مجتهدزاده نایبرئیس اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی و علی چاغروند، معاون کمیسیونها، مجامع و شوراها هم از دیگر سخنرانان این نشست بودند./آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید