روزنامه آسیا-هرچند در هفتههای گذشته، شاهد کشوقوسهای بسیاری بر سر قیمتگذاری خودروهای داخلی بودیم، اما بایستی بر این واقعیت انگشت گذارد که بازار خودرو همچنان در حالت رکود قرار دارد. در همین راستا، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران هم بر استیلای رکود بر این بازار تأکید کرده است.
اسد کرمی با بیان اینکه بازار خودرو همچنان در رکود کامل بهسر میبرد و این موضوع به دوران جنگ و بعد از آن، هیچ ارتباطی ندارد؛ به صراحت اعلام کرد: «افزایش قیمت کارخانهای محصولات داخلی، واردات محدود خودرو و کیفیت پایین محصولات، هیچکدام رونقی به بازار ندادهاند و شرایط به گونهای است که بسیاری از نمایشگاهداران در حال تعطیلی یا تحویل واحدهای صنفی خود هستند.»
کرمی در گفتوگو با ایسنا، در تشریح آخرین وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: «از پیش از آغاز جنگ نیز بازار خودرو راکد بود و متقاضی چندانی وجود نداشت؛ پس از حوادث اخیر هم علیرغم وعدههای مربوط به واردات خودرو، اما تغییری در وضعیت بازار ایجاد نشده و کماکان رکود بر آن حاکم است. مسئولان بارها اعلام کردهاند که واردات خودرو میتواند بر بازار اثر بگذارد، اما این وعدهها تاکنون اثری نداشتهاند. تا زمانی که مردم خودرو را نبینند، کیفیت و قیمت آن را لمس نکنند، نمیتوان درباره تاثیرگذاری این سیاستها صحبت کرد.»
وی ضمن تاکید بر ناهماهنگی میان قیمت و کیفیت خودروها تصریح کرد: «باید خودرو با کیفیت مناسب و قیمت هماهنگ با آن به دست مردم برسد؛ اما سوال اینجاست که آیا قیمتی که برای یک خودرو اعلام میشود، با کیفیت آن در تناسب است؟ آنچه که در خودروها میبینیم این است که خودرو میلیاردی شده اما نه آپشن دارد و نه کیفیت. در یک ماه گذشته، تنها تغییر قابل مشاهده، افزایش انصرافیهای صنفی بوده است؛ بسیاری از افراد به دلیل ناتوانی در پرداخت اجارهبها، مغازههای خود را تعطیل یا تحویل مالکان دادهاند. حدود ۲۰ درصد فعالان صنفی بازار خودرو با انصراف از فعالیت در این حوزه، تغییر شغل دادهاند. بازار نه رونق دارد، نه مشتری و نه حتی امید به بهبود در کوتاهمدت.»
کرمی تأکید کرد: «هیچ رونقی در بازار خودرو مشاهده نمیشود و این شرایط اگر ادامهدار باشد، فعالیت در این صنف در شرایطی که چند صد میلیون تومان تنها اجارهبهای مغازههاست، امکانپذیر نیست.» رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو ضمن اشاره به آینده مبهم بازار، گفت: «مردم نمیدانند که آیا شرایط فعلی ادامه خواهد داشت یا خیر؟ آیا قرار است شرکتها اقدامی برای بهبود وضعیت انجام دهند؟ آیا خودرویی با کیفیت به مردم تحویل داده خواهد شد؟ در حال حاضر نه خودروهای داخلی کیفیت دارند، نه خودروهای چینی از لحاظ قطعه و خدمات پس از فروش قابل اعتمادند.»
کرمی درباره بازار خودروهای وارداتی و در پاسخ به اینکه چرا با وجود بارها اجرای طرحهای فروش خودروهای وارداتی و تخصیص به افراد اما خودرویی وارداتی (در سطح عرضههای صورت گرفته) در خیابانها نمیبینیم؟ تصریح کرد: «خودروهایی که شرکتها وارد میکنند، توسط افردی که واقعا نیازمند آن خودرو هستند یا افرادی که برایشان اهمیتی ندارد که چند صد میلیون تومان بالا و پایین تهیه کنند، خریداری شده است. اما واقعیت این است که آنچه که اصل کار است و قیمت اصلی خودرو است و بایستی به دست مصرفکننده برسد، ما ندیدهایم.»
این مقام صنفی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به قیمتهای نجومی خودروهای داخلی گفت: «پیشتر شرکتها از طریق سامانه، ثبتنام خودرو انجام میدادند، اما فرآیند به گونهای بود که عملاً دستنشاندهها موفق به ثبتنام میشدند. اکنون نیز قیمتها بسیار غیرواقعی است؛ بهطور مثال پژو ۲۰۷ به قیمت یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان در بازار عرضه میشود. کارگری که حتی نمیتواند هزینههای روزمرهاش را تامین کند، چطور میتواند چنین خودرویی بخرد؟ یا خودروی شاهین که دو سال پیش با قیمت ۳۶۰ میلیون تومان در بازار عرضه میشد، اکنون به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است. این افزایش قیمت هیچ توجیهی ندارد.»
کرمی ضمن تأکید بر اینکه متاسفانه نبود نظارت، عامل اصلی این هرج و مرج است، گفت: «وزارت صنعت، سازمان تعزیرات و دیگر دستگاههای نظارتی باید به شکل جدی وارد عمل شوند تا بازار خودرو از این وضعیت خارج شود. در حقیقت تا زمانی که نظارتی وجود نداشته باشد، نه قیمتها واقعی خواهد شد و نه خودروی باکیفیت به دست مردم خواهد رسید.»/آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید