روزنامه آسیا- فعالیت خودروهای دارای پلاک شهرستان در تهران ممنوع است، اما همچنان مشاهده میشود که این خودروها در ناوگان تاکسیهای اینترنتی فعالیت میکنند. به گفته وی، در صورت رعایت این دو دستورالعمل، بخش قابلتوجهی از مشکلات حوزه حملونقل شهری برطرف خواهد شد.
لزوم نظارت شهرداری بر شرکتهای مسافربری اینترنتی
به گزارش ایسنا،شادی مالکی، با اشاره به دستور وزیر کشور مبنی بر بررسی وضعیت حملونقل عمومی و غیررسمی، اظهار کرد: طبق ماده ۳۱ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، ساماندهی شرکتهای حملونقل بر عهده شهرداریهاست. همچنین بر اساس ماده ۲۰۳ آییننامه راهنمایی و رانندگی، حمل مسافر با خودروی شخصی فاقد مجوز قانونی ممنوع است.
وی افزود: در آییننامههای اجرایی تاکسیرانی مصوب سال ۱۳۷۴ نیز نظارت بر عملکرد تاکسیها و تاکسیرانان به شهرداریها واگذار شده است. اما به موجب مصوبهای از هیئت وزیران در سالهای گذشته، شرکتهای هوشمند حملونقل مسافر از شمول قوانین شهرداری خارج و ذیل قانون نظام صنفی کشور تعریف شدهاند. بنابراین در صورت بروز تخلف از سوی رانندگان این شرکتها، شهرداری تنها میتواند گزارش آن را به اتحادیه کسبوکارهای مجازی ارائه دهد و اختیار برخورد مستقیم ندارد.
ضرورت بررسی صلاحیت رانندگان تاکسیهای اینترنتی
مالکی تأکید کرد: برای ساماندهی واقعی تاکسیهای اینترنتی، لازم است صلاحیت رانندگان و خودروهای فعال در این شرکتها توسط سازمان تاکسیرانی بررسی شود. وی خاطرنشان کرد: صدور پروانه تاکسیرانی فرآیندی دقیق و زمانبر است و متقاضی باید شرایط سختگیرانهای را طی کند. این حساسیت بهمنظور حفظ امنیت مسافران در استفاده از ناوگان حملونقل عمومی است.
نبود دسترسی شهرداری به سامانه سماس
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران با اشاره به نبود دسترسی برخط به سامانه سماس (سامانه مشترک اطلاعات سفر) گفت: این سامانه برای نظارت بر عملکرد شرکتهای اینترنتی طراحی شده، اما شهرداری تهران تنها بهصورت تدریجی و آفلاین به دادههای آن دسترسی دارد. این در حالی است که نظارت مؤثر باید لحظهای و آنلاین باشد.
اجرای کامل دستورالعملها راهحل اصلی ساماندهی تاکسیهای اینترنتی
وی افزود: اگر تمامی دستورالعملهای مصوب اجرا شود، قطعاً ساماندهی مورد نظر قانونگذار محقق خواهد شد و شهرداری میتواند همانگونه که بر تاکسیهای رسمی نظارت دارد، بر فعالیت شرکتهای اینترنتی نیز نظارت مستقیم داشته باشد. مالکی ابراز امیدواری کرد که در آینده خدمات این شرکتها نیز ذیل ساختار شهرداریها تعریف شود تا امکان نظارت شفاف و قانونی بر عملکرد آنها فراهم آید.
توصیه به شهروندان
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران در پایان از شهروندان خواست برای حفظ امنیت خود، تنها از خودروهای دارای علائم ممیزه و کد QR تاکسیرانی استفاده کنند. وی افزود: در صورتی که اسکن کد QR در یک تاکسی فعال نبود، شهروندان میتوانند موضوع را از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران گزارش دهند./آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید