در سال ۱۳۴۷ به پیشنهاد یارشاطر و با بودجه ۲ میلیون دلاری سازمان برنامه و بودجه ایران کار تدوین دانشنامه ایرانیکا آغاز شد. متاسفانه پس از انقلاب ۱۳۵۷ بودجه ایرانیکا قطع شد اما احسان یارشاطر برای تأمین هزینه‌های ایرانیکا بخشی از مجموعه آثار تاریخی خود را به ارزش ۳ میلیون دلار آمریکا به فروش رساند که بعضی از این آثار اکنون در موزه متروپولیتن نیویورک هستند.
در قسمت دیگری از برنامه‌ی صد سال پیش، پروفسور حسن امین به سخنی کوتاه درباره‌ی زندگی و فعالیت‌های این شخصیت فرهنگی ایران معاصر می‌پردازند.

بخش دوم:
یک باور نادرست
درباره چال حصار تهران

باور‌ رایج درباره‌ی چال حصار در شهر تهران این است که «هنگامی که شاه تهماسب یکم از سلاطین صفویه خواست بنای باره و حصار تهران را بگذارد از دو موضع از زمین این شهر خاک برداشتند و آن دو موضع دو چاله عمیق و وسیع شد که یکی معروف به چاله‌حصار و دیگری چاله‌میدان که هر دو مخفف شده چال‌حصار و چال‌میدان نامیده شدند.» در قسمت دیگری از برنامه‌ی هزار گفته و ناگفته از شهر تهران با داریوش شهبازی این باور رایج میان مورخان تاریخ معاصر تهران را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بخش سوم:
هفته پنجم لیگ برتر فوتبال
و اهمیت لیگ نخبگان آسیا

در این قسمت از برنامه‌ی ورزش با جهانگیر کوثری به بازی‌های هفته‌ گذشته لیگ برتر فوتبال ایران و اهمیت لیگ نخبگان آسیا برای تیم‌های ایرانی حاضر در این رقابت‌ها خواهیم پرداخت.

دوشنبه ( ۲ مهر ۱۴۰۳)