روزنامه آسیا-تردیدی نیست که تجارت با اتحادیۀ اوراسیا که ایران هم در دیماه 1403 رسما به آن پیوست، فرصتی مغتنم پیش پای اقتصاد کشور، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی است. با اینهمه، در جهت نیل به اهداف و رسیدن به شرایط ایدئال، هنوز موانع و مشکلاتی وجود دارد که بایستی مرتفع شود و الزامات و پیشنیازهایی که بایستی فراهم گردد.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان از ۱۰ سال پیش فعالیت خود را شروع کردهاست و عضویت ایران، فرصتی مغتنم برای اقتصاد کشور محسوب میشود. این اتحادیه، اکنون قطب اقتصادی در منطقه به شمار میرود و میتواند زمینه بهبود تراز تجاری اقتصاد کشور را ایجاد کند. درواقع، این اتحادیه در راستای اهدافی نظیر توسعه بازار مشترک و دستیابی به تجارت، ایجاد فضای واحد اقتصادی، ایجاد بازار واحد کشورهای عضو، کاهش قیمت کالاها با کاهش هزینههای حملونقل مواد خام، ترویج رقابت سالم در بازار مشترک، سیاستهای مشترک در کشاورزی، انرژی، فناوری و حمل و نقل و سایر موارد تشکیل شد تا به تقویت روابط کشورهای عضو منجر شود.
بهرغم پتانسیلهای بالای این اتحادیه، به اذعان تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، همچنان برخی موانع و مشکلات وجود دارد که هم بخش خصوصی و هم مراجع دولتی بایستی در راستای حل و رفع آن اقدام کنند. در همین بحث، رئیس اتاق ایران با اشاره به پیششرط و پیشنیازهای توسعه تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا گفت: «برای آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی با بازار، قوانین، و رویههای تجاری کشورهای عضو اوراسیا، نیازمند برگزاری نشستهای ترویجی و آموزشی هستیم.»
صمد حسنزاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در جریان سفر هیأت تجاری ایران به روسیه، در نشست مشترک با آندری اسلپنف، وزیر تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا، در زمینه مشکلات و چالشهای موجود در تجارت با اوراسیا، به ضعف زیرساختهای حملونقل و لجستیک اشاره کرد و گفت: «خطوط ریلی و جادهای فرسوده و ناکافی در ایران و برخی مناطق اوراسیا مانع تسریع صادرات و واردات است.»
او به مشکلات استاندارد و نبود شناسایی متقابل اشاره کرد و بیان داشت: «سختگیری استانداردی در برخی کشورها، صادرات برخی کالاها را با مشکل مواجه کرده است.» رئیس اتاق ایران، از دشواری دسترسی به اطلاعات تجاری دقیق و بهروز به عنوان دیگر چالش موجود در تجارت با اوراسیا نام برد و خاطرنشان کرد: «کمبود شفافیت در اطلاعات تجاری، گمرکی، و استانداردی باعث کاهش اعتماد و کندی تصمیمگیری شرکتها میشود.»
حسن زاده درباره موانع فرهنگی، زبانی و قانونی در بازاریابی نیز بیان داشت: «عدم تطابق با ویژگیهای بازارهای اوراسیا مانع مؤثر در صادرات محصولات ایرانی است.» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره نسبت نامتوازن در صادرات و واردات نیز گفت: «با وجود صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری ایران، واردات از اوراسیا ۱.۷ میلیارد دلار بوده است و این نشان از تراز منفی تجاری دارد.»
حسن زاده همچنین به تشریح 9 الزام برای توسعه تجارت با اوراسیا پرداخت و به مواردی نظیر برگزاری نشستها و دورههای تخصصی، تقویت لجستیک و حملونقل، هماهنگی در استانداردها و شناسایی متقابل آنها، ایجاد پلتفرم مشترک اطلاعات تجاری، حمایت از شبکهسازی و بازاریابی، ارائه تسهیلات مالی و مشاورهای، آموزش و ارتقاء ظرفیت انسانی، اجرای دقیق قواعد مبدأ و سادهسازی آنها و مکانیزم حل اختلاف تجاری اشاره کرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در زمینه ضرورت برگزاری نشستها و دورههای تخصصی، گفت: «برای آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی با بازار، قوانین، و رویههای تجاری کشورهای عضو اوراسیا، نیازمند برگزاری نشستهای ترویجی و آموزشی هستیم.» او با تاکید بر ایجاد پلتفرم مشترک اطلاعات تجاری، خاطرنشان کرد: «برای تبادل دادههای بهروز درباره تعرفهها، مقررات، استانداردها، و قوانین گمرکی با دسترسی آسان، نیازمند ایجاد پلتفرم مشترک اطلاعات تجاری هستیم.»/آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید