آسیانیوز- ایده اولیه شکل‌گیری بریکس، در سال ۲۰۰۱ توسط مؤسسه سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس، به منظور پیش‌بینی وضعیت اقتصادی جهان و قدرت‌های برتر آن مطرح گردید. جیم اونیل اولین‌بار نام مخفف این گروه را در سرتیتر یک روزنامه اقتصادی به کار برد. با این‌همه در شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد وزرای امور خارجه کشور‌های برزیل، روسیه، هند و چین گفت‌‌وگو‌های مقدماتی را آغاز کردند و بعد از این اجلاس، رهبران ارشد بریکس، در ۴ نشست دیپلماتیک دیگر (یکاترینبورگ، سائوپائولو،  ژاپن و لندن) به منظور محکم ساختن پایه‌های شکل‌گیری این گروه شرکت کردند.

اولین جلسه گروه بریکس در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ در روسیه برگزار گردید و در این اجلاسیه کشور‌های عضو بریکس بر موضوعاتی نظیر روش‌های بهبود وضعیت اقتصادی و اصلاح نظام مالی جهان متمرکز گردیدند. حال با پیوستن کشورهای بیشتر و همچنین اشتیاق دیگر کشورها برای پیوستن به آن، این پیمان نیازمند تعریف و به‌روز کردن ساختارهاست. حتی درباره اسم آن که تنها دربردارنده حروف کشورهای مؤسس آن است، می‌توان بازنگری کرد.

در همین راستا، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اظهار کرد بریکس می‌تواند نام خود را تغییر دهد، در صورتی که همه اعضا با آن موافقت کنند. سخنگوی کرملین در یک نشست توجیهی اعلام کرد بریکس با وجود اعضای جدید، قصد ندارد نام خود را تغییر دهد و زمانی که همه اعضا با این تغییر موافقت کنند، نام آن در آینده قابل تغییر است.

گفتنی است مخفف انگلیسی بریکس (BRICS) با حروف اول نام پنج عضو موسس این گروه  یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی مطابقت دارد. در سال ۲۰۲۴ مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هم به عضویت بریکس درآمدند. بیزنس گزارش کرده است، در ۲۲ تا ۲۴ اکتبر، کازان روسیه، میزبان اجلاس سران بریکس و همچنین رویدادهایی در قالب «پلاس/توسعه» خواهد بود. کشورهای زیادی در این اجلاس شرکت خواهند کرد که بسیاری از آنها برای پیوستن به بریکس درخواست داده‌اند.