آسیانیوز- سی‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف ایران، صبح دیروز (چهارشنبه۲۳ آبان ماه) آغاز به کار کرد. در این دوره از نمایشگاه فرش دستباف، بیش از ۲۳۰ شرکت داخلی از امروز به مدت پنج روز (تا یکشنبه ۲۷ آبان ماه) حضور خواهند داشت تا آخرین توانمندی‌ها، محصولات و خدمات خود در حوزه فرش‌های دستباف با طرح‌ها و نقشه‌‌های سنتی و مدرن، گلیم‌های بافته‌شده با الیاف طبیعی، گبه‌های با رنگ‌های زنده و تابلو فرش‌های نفیس با موضوعات مختلف را از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان‌غربی، اصفهان، قم، فارس، همدان و... در فضایی بالغ بر ۲۷ هزار متر مربع در معرض دید عموم قرار دهند.

* مرکز ملی فرش بایستی حتما احیا شود

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، فتح‌الله توسلی، نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «بارها جلساتی با وزیر صمت دولت سیزدهم به شخصه داشتم و روز گذشته نیز در جلسه‌ای که با وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع مجلس داشتیم به ایشان گفتم که مرکز ملی فرش بایستی حتما احیا شود تا ساختار فرش در کشور اصلاح شود؛ سپس به سمت رفع موانع که بخشی از آن‌ها داخلی است و بخشی هم خارجی، حرکت کنیم. در مواردی که موانع داخلی است، ابتدا باید در نگاه مردم به فرش و صنعت فرش تغییر ایجاد کنیم. ضمن این‌که مسئولان ما باید بدانند که فرش چه جایگاهی دارد. فرش سنتی یعنی چه.»

وی افزود: «از رئیس‌جمهور تا وزرا و مسئولان دستگاه‌های مختلف، بایستی اهمیت و جایگاه فرش را بدانند و پیگیر باشند که برای رفع موانع چه باید کرد. در همین موضوع بازگشت ارز که در حال حاضر کشور نیاز به ارز و عرضه ارزهای خارجی همچون دلار، یورو و... دارد و بر کسی هم این موضوع پوشیده نیست، اما در مقابل آن، فرهنگ و هنر است که صادرات و ترویج آن برای ما مهم است. به دوستان هم گفته‌ام، حتی اگر ما میلیون‌ها دلار هزینه کنیم تا فرش را صادر کنیم، حتی اگر هیچ ارزی بازنگردد، در حقیقت فرهنگ و هویت ماست که به دنیا صادر شده است.»

* بازاریابی و یافتن متقاضی برای فرش دستباف

در بخش دیگری از این مراسم، صدیف بیک‌زاده، سرپرست شرکت سهامی نمایشگاهی ایران خاطرنشان کرد: «راه‌های مختلفی را برای توسعه صنعت فرش و در حقیقت فرش دستبافت می‌توان دنبال کرد. یکی از این ابزارهای بسیار مهم در حوزه فرش که بسیار نقش کلیدی دارد، بحث بازاریابی فرش دستباف ایرانی است. مهمترین مشکل حوزه فرش دستباف کشور، حوزه بازاریابی و پیدا کردن متقاضی برای فرش دستباف در کشور است.»

وی افزود: «قطعاً این موضوع در سی و یکمین نمایشگاه، پیگیری خواهد شد. رویکرد نمایشگاه بین‌المللی به عنوان متولی صنعت نمایشگاهی کشور، حضور حداکثری واحدهای تولیدی بدون واسطه در نمایشگاه‌های سطح کشور و در سایت نمایشگاه بین‌المللی تهران خواهد بود. قطعاً حمایت‌های خود در قالب کاهش تعرفه‌ای و کاهش هزینه‌های حضور واحدهای تولیدی در نمایشگاه را دنبال خواهیم کرد تا واحدهای تولیدی بتوانند با هزینه‌های کمتری در نمایشگاه حاضر شوند.»

بیک‌زاده با بیان این‌که این نمایشگاه‌ کارکردهای مختلفی می‌تواند داشته باشند، گفت: «از حیث این‌که متقاضیان در واقع بیایند و آخرین وضعیت تولید فرش دستباف را شاهد باشند، سیاستگذاران از نزدیک با مسائل مشکلات واحدهای تولیدی آشنا شوند یا واحدهای تولیدی بتوانند سلیقه‌هایی که بر اساس میزان متقاضی که برای فرش دستباف هست را رصد کنند و متناسب با آن سلیقه‌ها برای تولید فرش بر اساس سفارش محوری (که بسیار موضوع کلیدی است) اقدام کنند.»

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: «بر اساس مصوبه‌ای که از شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران اخذ شده، این امکان را فراهم کرده‌ایم که حضور واحدهای تولیدی را در پاویون‌های جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نمایشگاه‌های مهم دنیا فراهم کنیم؛ قطعاً حمایت‌های مالی هم در این خصوص از حضور این واحدها خواهیم داشت و هزینه‌های حضور این واحدها را هم در داخل و هم در خارج فراهم خواهیم کرد.»