به گزارش آسیا، روز گذشته محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت در جمع خبرنگاران حاضر شد و با ارائه آمار از وضعیت تراز تجاری اقتصاد کشور گفت. وی در این نشست در بخشی از سخنانش عنوان کرد: «در سال گذشته ارزش صادرات ۴۹.۳ میلیارد دلار بود که از نظر وزن 9.8 درصد افزایش داشت ما نظر ارزش متاسفانه 8.9 درصد کاهش پیدا کرد. همچنین واردات کشور در سال گذشته 66.2 میلیارد دلار بود که از نظر وزن  4.4 و از نظر ارزش 9.8درصد افزایش داشت. در نتیجه تراز تجاری منفی 16.8 میلیارد را در سال گذشته در تجارت غیرنفتی داشتیم و کل ارزش تجارت کشور در سال گذشته 115 میلیارد دلار بود.»

وی در ادامه آمار شش ماهه اول امسال را اظهار کرد و گفت: «در شش ماهه اول امسال 70 میلیون تن صادرات به ارزش ۲۵.۸ میلیارد دلار انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۴ درصد فزایش وزن و ۶.۵ درصد افزایش داشته است و ترازی تجاری کشور در نیمه اول امسال نسبت به نیم سال ابتدایی سال گذشته منفی بود. در سال جاری چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان پنج مقصد صادراتی اول بودند. این پنج کشور در مجموع هفتاد و پنج درصد صادرات ما را به خود اختصاص دادند.»

دهقان دهنوی چهار دلیل که عامل منفی شدن تراز تجاری در سال گذشته دانست و توضیح داد: «کاهش قیمت‌های جهانی به ویژه در مورد کالاهای پتروشیمی و کاهش 5.3 میلیارد دلاری صادرات گاز سبب این اتفاق شد، اما موضوع وضع عوارض صادراتی بر کالاهای خام و نیمه خام کشور  تاثیر زیادی داشته است. سازمان توسعه تجارت در کل با اینکه صادرات این مواد هنر نیست موافق است اما از نظر نحوه برخورد با صادرکنندگان این کالاها مخالف است و راهکار مقابله با این صادرات را سرمایه گذاری برای تولید مواد با ارزش افزوده می‌داند.»

وی خاطرنشان کرد: عوارض باید به گونه‌ای بر این کالاها طراحی شود که انگیزه سرمایه گذاری برای کالاهای با ارزش افزوده ایجاد شود نه اینکه با امور سلبی کشور را از ارز حاصل از صادرات مواد خام و نیمه خام محروم کنیم با توجه به اینکه بازارهایی که از دست رفتند دیگر به راحتی به دست نمی‌آیند و می‌توان از منابع حاصل از صادرات کالاهای نیمه خام به کالای با ارزش افزوده اقدام کرد. همچنین وضع قوانین خلق الساعه و ایجاد محدودیت برای بازرگانان و انباشت قوانین بعضا متعارض فرآیند صادرات را به شدت مختل کرده و صادرکننده را چنان در تله مقررات گیر می‌اندازد که صادرکنندگان از ترک عرصه صادرات می‌گویند.»